Horecablogs

 

Inspirerende blogs voor ondernemers, directeuren en leidinggevenden in de horeca & hospitality

 

Monique schrijft al jaren blogs, columns en artikelen over zaken die de horecaondernemer bezig houden. Zoals ondernemerschap, onderscheidende concepten, leiderschap, resultaat, rendement, marketing, medewerker- en gasttevredenheid.

 

 

Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft? Hoe zorg je dat je ambities geen dromen blijven? Leiderschap - Ondernemerschap

Natuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. ‘Ah’s en Oh’s’ krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Geen reacties
de ware reden voor die dip in je business Wat is de ware reden voor die dip in je business? Management - Ondernemerschap

Het is geen kunst om als horecabedrijf op de topdagen vol te zitten. De economie draait momenteel goed en de consument heeft een levendig uitgaanspatroon. Dan moet je al heel rare dingen doen, wil je het gedurende deze hoogtijdagen niet druk hebben. Echter hoe jouw horecabedrijf écht functioneert, kun je aflezen aan de diepte van jouw dip in het laagseizoen.

Geen reacties
Besteed jij je tijd aan zaken die echt effect hebben? Besteed jij je tijd aan zaken die echt effect hebben? Ondernemerschap

 

Wij hebben een dynamisch beroep. In de horeca is het hollen of stilstaan, op het juiste moment pieken, maar ook plannen. Zelf heb ik het altijd lastig gevonden om vanaf een drukke werkvloer direct achter mijn bureau te gaan zitten om mijn administratieve taken op te pakken. Vaak zat ik een kwartier in de lucht te staren, want mijn hoofd racete nog door. Verloren tijd. Ik had beter tussendoor een ommetje kunnen maken in de frisse lucht. Even iets heel anders doen, zonder externe prikkels. Zoals fietsen, mediteren of hardlopen. Dit is waarom mensen de beste ideeën krijgen onder de douche. Door afstand te nemen ontstaat er weer ruimte in je brein.

 

Geen reacties
Waar is dat verborgen talent? Leiderschap - Ondernemerschap

 

Laatst kwam ik Hans tegen. Ik had hem al zeker 8 jaar niet meer gezien. In die tijd is hij uitgegroeid tot een succesvol ondernemer, met drie goed lopende horecaconcepten. Hij vertelde mij dat hij laatst enorm verrast was door een medewerker. Zij was, enigszins nerveus, komen aanzetten met een plan voor een nieuw horecaconcept. Het plan had ze in haar vrije tijd geschreven. Of Hans er eens met een kritische blik naar kon kijken. Hans nam de tijd om het te bestuderen. Maar al gauw sloeg de verbazing toe. Het plan was briljant, simpel maar verrassend, financieel goed doordacht en onderbouwd. Er was werkelijk niets aan toe te voegen. Nu, een paar maanden later, financiert Hans deels dit mooie project en zijn ze compagnons. We gaan er zeker meer van horen.

Geen reacties
Hoe om te gaan met personeels tekort Hoe om te gaan met personeelstekort? Management

 

‘Ondernemersvertrouwen positief ondanks oplopend personeelstekort’, staat er te lezen in de laatste kwartaalcijfers van het CBS. Natuurlijk is er reden voor optimisme. De omzetten stijgen wederom en gasten zijn gewillig om geld te investeren in vertier. Toch is er geen ruimte voor euforie. Er is namelijk ook een recordaantal vacatures in onze bedrijfstak en het lijkt wel of steeds minder medewerkers echt ‘geschikt’ zijn voor het vak.

Geen reacties
Wiens DNA zit in jouw horecaconcept Wiens DNA zit in jouw horecaconcept? Concept

‘Je moet je onderscheiden in die overvolle markt’, hoor je iedereen zeggen. Echter zijn er maar weinig horecabedrijven werkelijk anders dan de rest. Vaak vind je dit onderscheidend vermogen dicht bij jezelf. Maar veel horecaondernemers kijken en luisteren meer naar anderen dan naar zichzelf.

Geen reacties
Ontregelende regels Ontregelende regels Ondernemerschap

 

Als je een horecabedrijf hebt, kom je regelmatig met regels, wetten en voorschriften in aanraking. Ze zijn ontstaan met een bepaald doel voor ogen en zijn er om nageleefd te worden. Maar soms verzuipen we gewoon in de regeltjes en regelgeving. Ze staan vaak het ondernemen in de weg en het lijkt meer op ondernemers treiteren, dan zorgen voor een goed economisch klimaat.

Geen reacties
Concept ontwikkeling & verankering Begerenswaardige horecaconcepten hebben hun zaakjes voor mekaar Concept

 

Een nieuw horecaconcept wordt meestal met veel tromgeroffel aangekondigd. Er volgt een feestje om het resultaat te vieren na al dat harde werk. Om met de wereld te delen wat je hebt gecreëerd, ermee te pronken en dan even uit te blazen. Maar eigenlijk gaat het er nu pas om spannen. Want slaat het concept wel aan? Gaan, nu je de deuren opent, de gasten toestromen en de kassa’s rinkelen?

Geen reacties
Teamverziekers Teamverziekers Leiderschap - Ondernemerschap

 

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

 

Geen reacties
hoe onwetendheid over marketing je kan nekken Hoe onwetendheid over marketing je kan nekken Management

 

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘Het is wel erg rustig de laatste tijd. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Geen reacties
Als je de verkeerde gasten aantrekt is het wachten op een negatieve review Als je de verkeerde gasten aantrekt, is het wachten op een negatieve review Marketing - Ondernemerschap

 

Elk restaurant heeft zijn eigen specifieke doelgroepen. Het zijn de mensen die je aantrekt met je concept, keuken en gastvrijheid. De mensen die graag bij je over de vloer komen en zich met jouw bedrijf associëren. Maar als het omzetmatig even tegenzit, gaan horecaondernemers vaak op zoek naar nieuwe klandizie. En dan is opeens iedereen is de doelgroep.

Geen reacties
Ben jij een teamcoach of laat je je medewerkers aan hun lot over? Leiderschap

 

Een sterk team samenstellen is niet eenvoudig. Het vinden van medewerkers die passen in het team en bij de bedrijfscultuur is een crime. En het aantal medewerkers dat gezegend is met het ‘horeca gen’ lijkt wel steeds kleiner te worden.

Geen reacties
Gaat het werkelijk zo goed met de horeca Gaat het werkelijk zo goed met de horeca? Omzet - Ondernemerschap

 

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend.

Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. De horeca wordt steeds belangrijker voor de economie en onze bedrijfstak groeit zelfs sneller dan de rest van de economie. Maar toch plukt niet iedereen in de horeca hier de vruchten van.

2 reacties
Denkpatronen die je niet helpen Denkpatronen die je niet helpen Ondernemerschap

 

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je horecabedrijf succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten, een positieve instelling en de juiste denkpatronen nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Maar er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers echt niet helpen bij het ondernemen…

 

2 reacties
Geurmarketing Meer klandizie aantrekken met een goede geur Marketing

 

Eigenlijk is het raar. We besteden heel veel aandacht aan allerlei factoren om ons horecabedrijf goed te laten lopen. De producten, bereidingswijze, presentatie, inrichting en achtergrondmuziek. Maar één belangrijk element wordt vaak vergeten. En dat is hoe je zaak ruikt. Terwijl de geur superbelangrijk is voor de sfeer en het comfort. Want de geur in een zaak is regelmatig een probleem. Bijvoorbeeld door de sigarettengeur van de rookruimte die door de hele zaak te ruiken is. Of de geur van bier die in het houtwerk is gedrongen en wat dacht je van die vetput in de keuken? Maar ook die van, laten we eerlijk zijn, een grote groep mensen in een kleine ruimte.

Geen reacties
Het risico van klein denken Het risico van klein denken Ondernemerschap

In mijn supermarkt is het weer zover. Na de badhanddoeken, pannensets, spaaracties voor restaurants en uitjes, is nu het glaswerk aan de beurt. De zegeltjes vliegen mij om de oren en er lijkt geen eind te komen. Ik vraag mij af of ze werkelijk niets beters kunnen verzinnen, dan acties waarbij je voor iets kan sparen wat je al lang hebt of waarbij ze iets weggeven wat niet van ze is. Waar is hun creativiteit gebleven?

Geen reacties
De verwaarloosde horecazaak Het verwaarloosde horecabedrijf Leiderschap - Ondernemerschap

Je bent ondernemer en je hebt een goedlopende horecazaak. Maar nu komt het moment waar je gas wilt terug nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je bedrijf nr. 2 of 3 starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De recensies worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is het zichtbaar; de bodem van je schatkist.

 

Geen reacties
Maak je kenbaar Maak je kenbaar Marketing - Omzet - Resultaat

Wil je als horecabedrijf eruit springen en wellicht je concurrentie aftroeven, dan moet je je onderscheiden. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Van de ene kant moet je niet te ver van jezelf af gaan staan. Maar aan de andere kant moet je je wel differentiëren en je een beetje origineel positioneren. Hier zal je je modus in moeten vinden.

Geen reacties
verslavend horecabedrijf Hoe verslavend is jouw horecabedrijf? Concept - Gastvrijheid - Ondernemerschap

Het kan een opgave zijn om gasten aan je te binden en herhaalbezoek te stimuleren. Regelmatig krijg ik de vraag hoe je een vaste clientèle krijgt én vasthoudt. Dit is best lastig tegenwoordig want mensen willen wat meemaken en uitproberen. En ze hebben steeds meer gelegenheid. Je gasten zijn al snel geneigd om naar de concurrent te lopen als die een aantrekkelijke promotie heeft of de ‘talk of the town’ is.

Geen reacties
Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek? Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek? Gastvrijheid - Leiderschap - Management - Ondernemerschap

De horeca staat onder druk. De gevecht om goede medewerkers is fel. Er zijn weinig horecabedrijven die geen mensen zoeken. Social media en de wervingswebsites staan vol met vacatures. Maar ondanks onze desperate zoektocht naar mensen, vergeten we doorgaans de allerbelangrijkste vraag te stellen. En dat is wat die potentiële, goede medewerker eigenlijk van jou als werkgever verwacht.

Geen reacties
Maak geen uitglijder met je marketing Maak geen uitglijder met je marketing Marketing - Omzet - Ondernemerschap

Niet overal in de horeca valt het laag- en hoogseizoen op hetzelfde moment van het jaar.  Waar de een hard ‘aan de bak’ is, viert de ander vakantie. Maar voor iedereen komt het moment om plannen te maken voor het komende jaar.  Waar je de kerst- of paas menu’s ontwikkelt, aantrekkelijke arrangementen samenstelt en aan de slag gaat met acties en promoties.

Geen reacties
Social media Voor jou geen blunders (meer) op social media Marketing - Media

Bijna iedereen zit op social media. Je (potentiële) gasten dus ook. En ik mag aannemen dat jouw horecabedrijf ook op social media zit en daar gastvrij en actief communiceert. Van alle marketingmogelijkheden is social media een van de belangrijkste kanalen. Maar realiteit is dat we daar niet altijd goed op inzetten of ondoordacht met social media omgaan.

Geen reacties
Valt hier nog wat te beleven? Valt er hier nog wat te beleven? Concept - Gastvrijheid - Reputatiemanagement

 

Er zijn tientallen redenen waarom gasten gebruik maken van de horeca. En er zijn honderden dingen die gasten verwachten van de horeca. Zaken waarvan de gast vindt dat die gewoon op orde moeten zijn. Anders verlies je sowieso hun aandacht. En ze willen dat er ook nog wat te beleven valt. Of dat nou spannend, ludiek, educatief of authentiek is. Ze willen er getuige van zijn en het meemaken.

Geen reacties
De pitstop De Pitstop Leiderschap - Ondernemerschap - Vooruitgang


Max heeft problemen met zijn wagen. Ik hoor net dat de motor vervangen gaat worden. Het ding heeft kuren en niet zo’n beetje. Om de haverklap staat hij stil aan de kant. En daar baalt hij van als een stekker. Gelukkig heeft hij een sterk team om heen. Die werken zich uit de naad om herhaling te voorkomen en de oorzaak boven tafel te krijgen.

Geen reacties
Hoe gastvrij is je marketing? Hoe gastvrij is je marketing? Gastvrijheid - Marketing

Deze keer gaat het niet over hoe je jouw horecabedrijf runt. Hoe goed je operationeel alles op de rit hebt of hoe gastvrij je medewerkers aan tafel naar de gasten toe zijn. En het gaat er niet over hoe je financiën of omzet eruit zien.

Deze keer gaat het over hoe de gasten jou en je team zien en hoe ze jouw hotel of restaurant beleven. En of het verblijf na afloop nog op hun netvlies staat.

Geen reacties
Allemachtig wat een gedrag Allemachtig wat een gedrag Leiderschap - Management - Ondernemerschap

 

Van de week zag ik weer wat typische voorbeelden van machtspolitiek op internet voorbij komen. Politici die elkaar aftroefden, wegduwden en hun invloed wilden laten gelden. Als apen op een rots vechtend om de beste, meest hiërarchische plek. Zichzelf op de borst kloppend.

Geen reacties
Last van een omzetcrisis of winstdepressie Last van een omzetcrisis of winstdepressie? Omzet - Ondernemerschap - Resultaat

 

Een tegenvallende omzet en rode cijfers kunnen behoorlijk aan je knagen. Of het nu de terugval is van het aantal gasten, gemiddelde besteding of algehele verkoop, er komt een moment waar je de vertwijfeling nabij bent. En dan is helder denken en oplossingsgericht werken zo goed als uitgesloten.

Geen reacties
Succesvol dankzij reviews De horror van een onterechte recensie Ondernemerschap - Reputatiemanagement

Vroeger had je culinair journalist Johannes van Dam. Wat hij schreef werd gezien als de waarheid. Hij had veel invloed en kon je horecazaak maken of breken. Soms moest de uitbater na een slechte recensie van Johannes de deuren sluiten. Er kwam geen klandizie meer. Zodra Johannes een horecazaak binnenkwam, brak menige horecaman of -vrouw het koude zweet uit.

Geen reacties
Identiteitscrisis Voorkom een identiteitscrisis Concept - Ondernemerschap - Vooruitgang

Stel, je vraagt een gast, een medewerker, een leverancier, je manager en een voorbijganger wat het verhaal is achter jouw horecabedrijf. Zou iedereen dan hetzelfde antwoorden?

Als de perceptie van anderen over jouw horecabedrijf afwijkt van hoe jij je bedrijf ziet, is het onwaarschijnlijk dat je de gewenste doelgroep aantrekt.

Geen reacties
De lente in je bol De Lente in je BOL Gastvrijheid - Ondernemerschap

Heerlijk! De lente zit in de lucht. Je voelt het, je ruikt het en je proeft het. Het maakt je blij en een stuk actiever.

Ook je gasten zijn een stuk actiever, alerter en toegankelijker. Het is alsof ze uit de winterslaap zijn ontwaakt. Daarom is dit dé tijd om te lonken met mooie lenteverhalen, voorjaarsgerechten en verfrissende dranken. En vanzelfsprekend ga je vol inzetten op je marketing. Je horecabedrijf aanprijzen omdat de gast er helemaal klaar voor is. Laat het voorjaar maar komen!

Geen reacties
lachen is gezond voor je omzet Lachen is gezond voor je omzet Gastvrijheid - Omzet

Mijn dochter van 6 jaar lacht werkelijk de hele dag. Soms is het zelfs wat vermoeiend. Maar het blijkt heel normaal. Kinderen lachen gemiddeld zo`n tweehonderd keer per dag! Ze kunnen werkelijk om van alles lachen. Wij volwassenen lachen gemiddeld slechts 15 keer per dag. Sommigen zitten zelfs onder dit gemiddelde.

Wat kan lachen betekenen voor je horecabedrijf? Welk effect heeft veel of weinig (glim)lachen op je omzet en je bedrijfsvoering? 

Geen reacties
Parasiteren op de horeca Parasiteren op de horeca Marketing - Ondernemerschap - Vooruitgang

Op een zaterdag stond ik in de Appie. Ik kom er niet vaak. Maar het was op weg naar huis en dan ga ik voor gemak. Aan de kassa werd mij gevraagd of ik de AH Hotelzegels wilde hebben. Ja, eigenlijk wilde ik wel eens weten waar al die heisa vandaan kwam. Thuis las ik de voorwaarden van Albert Hein door. Rond dezelfde tijd kreeg ik de voorwaarden van tussenpersoon InLoyalty onder ogen. Net als bij de AH/Iens actie is de aderlating voor de horeca, om mee te mogen doen, behoorlijk. En dat brengt wrijving in een bedrijfstak is waar marges altijd onder druk staan.

Geen reacties
doe je gasten een lol en stop de clichédiaree Doe je gasten een lol en stop de clichédiarree Gastvrijheid - Management - Ondernemerschap

Er is een scala aan gasten. Van leuke, toffe, gezellige gasten die je waarderen tot gasten die je gewoon irriteren. Zo zijn er gasten die op de vreemdste manieren vragen naar aandacht. Die zwaaien, roepen of met de vingers knippen. En in het ergste geval aan je zitten, onbeschoft zijn of je commanderen. Zodra ze binnenkomen weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.

3 reacties
horecaconcept Gezocht: powerknop voor een succesvolle horecazaak Concept - Ondernemerschap

Hotspot? Broedplaats? Werkplek? Inspiratiezone? Meetingspot? Retraitestek? All you can eat? Of Meat? Het lijkt wel alsof je geen gewoon hotel of restaurant meer kan beginnen. Je moet iets bijzonders bieden en op zijn minst onderscheidend zijn. Maar hoe vind je die powerknop voor een succesvolle horecazaak?

Geen reacties
omzetroof Omzetroof Marketing - Omzet - Ondernemerschap

We zijn met z’n allen weer erg opgewonden de laatste tijd. Velen zijn boos op IENS, we balen van alle kortingsacties en raken niet uitgepraat over Online Travel Agents (OTA) zoals Booking met hun ‘omzetroof’.

Geen reacties
Storm voor de stilte Storm voor de stilte Marketing - Omzet - Ondernemerschap

December. Het is de meest hectische maand van het jaar.
Sinterklaas, koopzondagen, kerstmarkten, Kerst, oudjaarsavond en dan de nieuwjaarborrels. Er zijn ongelooflijk veel activiteiten in deze periode. Volop kansen om op in te spelen. Dit is voor veel horecabedrijven dé drukste maand van het jaar, waarin de omzet binnenstroomt.

Geen reacties
Onvergetelijke horeca Onvergetelijke horeca Concept - Ondernemerschap

Wat is het verschil tussen:

‘het is daar prima uiteten’ óf ‘dát was bijzonder lekker’;
tussen ‘Je weet wat je krijgt’ óf ‘wat een geweldig concept, dit had ik hier niet verwacht’;
en tussen ‘Ze zijn best vriendelijk daar’ óf ‘ik voel mij in watten gelegd’?

Geen reacties
Werken in je bedrijf of werken aan je bedrijf? Werken IN je bedrijf óf werken AAN je bedrijf Leiderschap - Ondernemerschap

Laatst had ik een gesprek met een succesvolle ondernemer die ik al jaren ken. Hij heeft 4 goed lopende horecabedrijven in het buitenland waarvan eentje met een franchiseformule. Dit bedrijf werd compleet gesloopt (letterlijk), om daarna weer te worden opgebouwd om aan alle eisen van deze tijd te voldoen. Dat was een mega klus.

Geen reacties
wat als je marketing instort als een kaartenhuis Wat als je marketing instort als een kaartenhuis? Marketing - Ondernemerschap

Om omzet te genereren en klandizie aan te trekken doen hotels en restaurants de gekste dingen. Soms waaien ze met alle winden mee. Of ze blijven stug aan de zijlijn staan en kijken met afgunst hoe de concurrent vol zit.

Geen reacties
reorganiseren-van-je-horecabedrijf Wie is de klos als je horecabedrijf niet lekker loopt? Leiderschap - Ondernemerschap

De omzet blijft achter of je winst verdampt. Je team functioneert niet zoals jij dat wilt. Of je ontvangt geregeld klachten en slechte reviews. In al deze gevallen is het de hoogste tijd dat je actie onderneemt. Eigenlijk ben je al aan de late kant en is het 5 voor 12.

2 reacties
Ken jij je doelgroep? Lijd jij aan het ‘voor-elk-wat-wils-syndroom’? Marketing

‘Wie komen hier zoal’? vraag ik een horecaondernemer.  ‘O, hier komen mensen van jong tot oud. Iedereen is welkom’; antwoord de ondernemer met een brede glimlach. ‘En loopt het?’ vraag ik met belangstelling. Het gezicht van de man voor mij betrekt. ‘Niet meer zo als vroeger’, er is zoveel concurrentie bij gekomen’. ‘Dan moet je de koek verdelen.’

Geen reacties
horecaconcept Hoe zorg je dat je horecadroom geen nachtmerrie wordt? Concept - Ondernemerschap

Stel, het horecaconcept van jouw dromen gaat werkelijkheid worden. Je hebt het perfecte pand gevonden voor je plannen. Je hebt een prachtige inrichting voor ogen, zit met je producten en beleving uitstekend in de markt en je weet zeker dat het straks gaat lopen. Want het is écht te gek.

Geen reacties
interview Peter Heule Interview met Peter Heule, Managing Director van YAYS en Short Stay Group Interviews

Deze keer geen geschreven artikel. Maar ik ga in gesprek met Peter Heule, Managing Director van YAYS & Short Stay Group.

Geen reacties
concurrentie in de horeca Eenheidsworst of enig in je soort? Ondernemerschap - Strategisch denken & doen

De concurrentie in de horeca is tegenwoordig pittig. Vroeger opende je gewoon de voordeur en de klandizie liep binnen. Maar tegenwoordig moet je je gasten het hof maken en verleiden.

Geen reacties
Lastige gasten Zijn lastige gasten voor jou een last? Gastvrijheid - Leiderschap

In de horeca draait het allemaal om de gast. Die is koning en daar doen we ons stinkende best voor. Want als onze gasten tevreden zijn, hebben wij bestaansrecht. Maar soms zitten er van die lastige, vervelende en dwarse gasten tussen. Van die mensen die op elke slak zout leggen, continue kritiek hebben of gewoon lastpakken zijn.

Geen reacties
Marketing is mensenwerk Marketing is mensenwerk Marketing

De horeca heeft zich massaal op social media gestort. In het geloof en misschien wel de hoop dat dit voldoende is en dat andere marketing en promotie daardoor overbodig wordt. Maar we vergeten dat er veel, heel veel meer aan marketing moet worden gedaan, om zelfstandig en onafhankelijk te kunnen draaien en niet gebonden te zijn aan externe partijen.

Geen reacties
Ergeren jouw medewerkers zich wel eens aan je gedrag? Ergeren jouw medewerkers zich weleens aan je gedrag? Leiderschap - Ondernemerschap

Stel, je werkt als leidinggevende of ondernemer in de horeca en vind van jezelf dat je je werk heel goed doet. Eigenlijk ben je best trots op hoe je je mensen aanstuurt en leiding geeft.

1 reactie
Handelen in mooie momenten Gastvrijheid - Ondernemerschap - Vooruitgang

Het lijkt wel alsof alles om ons heen veranderd. En het gaat angstaanjagend snel en grijpt ons soms naar de keel. Want hoe moeten wij in de horeca omgaan met digitalisatie, nieuwe technieken, robotisering en de dreiging van ‘disruptors’ in de markt. En ook de jongste generaties staan heel anders in het leven dan de generaties daarvoor.

Geen reacties
Maak het je gasten niet te moeilijk Maak het je gasten niet te moeilijk Ondernemerschap - Resultaat

Je wilt dat gasten voor jouw horecabedrijf kiezen. Dan ga je natuurlijk niet je entree barricaderen of je telefoon uitzetten. Nee, je maakt het je gasten op alle mogelijke manieren makkelijk om jou te kiezen. Je doet de deuren wijd open, legt een rode loper uit en geeft ze een warm welkom.

Geen reacties
Laagseizoen blues De laagseizoen Blues Marketing - Omzet

In veel horecabedrijven is het nu laagseizoen. De toeloop aan gasten stagneert, het toerisme staat stil en veel mensen blijven met het gure weer liever thuis. Daarnaast was december voor veel consumenten een dure maand dus wordt de broeksriem aangetrokken. Kortom; veel horecabedrijven gaan in deze tijd in dezelfde vijver vissen.

Geen reacties
Jongleren met je horecaconcept Jongleren met je horecaconcept Concept

Laatst kwam er een familiebedrijf op mijn pad dat al meer dan 70 jaar bestaat. Een pracht van een horecazaak op een top locatie. Je weet wel, zo’n icoon dat al decennia draait als een tierelier. De nieuwe generatie vond het echter tijd worden om aan het concept te sleutelen, want na 70 jaar ben je misschien niet meer zo hip.

Geen reacties
Goede voornemens? Begin bij jezelf Ondernemerschap

‘Hoe gaat het met je?, vraag ik een horecaondernemer. ‘Druk, druk. Ik krijg het bijna niet bijgebeend’ is het antwoord.

‘Mooi’, denk ik dan. Beter dan dat je om gasten moet smeken, want die onzekerheid sloopt je. Toch krab ik dan achter mijn oren. Uit ervaring weet ik namelijk dat te druk zijn contraproductief is.

Geen reacties
Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water? Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water? Management - Marketing - Service

– Hoe je horecabedrijf ‘sky-rocket’ kan gaan door de focus op je parels –

 

Wakker liggen van de dingen die niet goed gaan in je horecabedrijf is niet fijn. Soms is er een goede reden of juist een excuus waarom dingen moeizaam lopen.

Geen reacties
Meten is weten Meten is weten Marketing - Strategisch denken & doen

 

Succesvolle ondernemers en bedrijven kennen hun cijfers. Omzet, winst, kosten, percentages, aantal gasten, ‘return on investment’, ‘return on engagement’ etc. Én ze weten hoe ze die cijfers kunnen beïnvloeden.

3 reacties
Interview Aan het woord; Jeannette van Mullem van Puur! uit eten Interviews

Jeannette van Mullem is de initiatiefnemer van Puur! uit eten en Pure! food & travel. Haar missie is het promoten van eerlijk eten.

Geen reacties
Intrapreneurs. Jouw hulp in huis Intrapreneurs. Jouw hulp in huis Management - Vooruitgang

Heb jij ook wel eens de neiging om extern hulp te zoeken als je tegen problemen of vragen aanloopt? Misschien omdat je denkt dat jouw personeel jouw problemen niet echt begrijpt. Maar heb je weleens om je heen gekeken in je zaak? Ze zijn er vast. Maar je herkent ze niet altijd. Die intrapreneurs.

Geen reacties
Interview Aan het woord: Lennert de Jong, commercieel directeur van CitizenM Interviews - Strategisch denken & doen

Laatst was ik in gesprek met Lennert de Jong.

Hij is een voorloper in de hospitality en heeft een heldere visie op de hotel en travel industrie. Bij CitizenM hotels is hij verantwoordelijk voor de commerciële strategie.

Geen reacties
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Concept - Management

Hoe ergerlijk. Je gaat gezellig een weekendje weg of een avondje uit in dat prachtig ontworpen hotel of restaurant. Je hebt hiernaar uitgekeken en in eerste instantie ziet alles er piekfijn uit.

2 reacties
Hoe zuinig ben je op je goudhaantjes? Hoe zuinig ben jij op je goudhaantjes? Human Resource - Management

Echt goed personeel is schaars. In de horeca is überhaupt altijd een tekort aan goed personeel. Aan ervaren mensen die het verschil maken. Dus gaat iedereen op zoek naar de goudhaantjes. Want goede mensen in je team zorgen voor continuïteit, stabiliteit en vooral omzet. Iedereen zet in op het vinden van die ene naald in de hooiberg.

Geen reacties
Geen vaste gasten? Hoe ga je daarmee om? Geen vaste klanten? Hoe ga je daarmee om? Marketing

Gastblog van Sjoerd van Raaij – Zombie Escape Amsterdam

Een escape room is een real life puzzel kamer. Met 2-6 mensen laat je je vrijwillig opsluiten in deze kamer vol met puzzels en raadsels. Je hebt één uur de tijd om met behulp van de hints in de kamer een uitweg te vinden.

Geen reacties
Wat als jouw marketingverhaal mooier is dan de werkelijkheid? Wat als jouw marketingverhaal mooier is dan de werkelijkheid? Management - Marketing - Media

Afgelopen zomer was ik op vakantie in Frankrijk. Een andere omgeving zorgt altijd weer voor nieuwe indrukken en ideeën. En dan kom je ook wel eens wat vreemds tegen.

Geen reacties
Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf? Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf? Management - Strategisch denken & doen

Een pittige storm velde laatst 12 bomen in een straat verderop. De boom van de buren helt zelfs nu nog gevaarlijk over mijn muur. Daar moet de zaag in. Deze storm zette mij aan het denken dat veel horecabedrijven wachten met snoeien in hun bedrijf tot het stormt en niet preventief kappen in hun risico’s.

Geen reacties
Is jouw horecaconcept relevant? Ik ‘MERK’ er helemaal niets van Is jouw horecaconcept relevant? Ik ‘MERK’ er helemaal niets van Concept

Er gaat geen dag voorbij of er komt een nieuw merk of concept bij in de horeca. Brandnieuw en met hoge verwachtingen wordt het in de markt gezet, met een passende huisstijl, eigen doelgroep en mooie entourage. Maar ik vraag mij wel eens af of onze gasten ondertussen niet ‘merken moe’ zijn geworden.

Geen reacties
Jouw horecazaak hoort in de media Jouw horecazaak hoort in de media! Media - Pers

Gastblog van Caroline van der Veeken – Mediaspecialist

Ik weet het nog goed: ik werkte als woordvoerder bij een grote maatschappelijke organisatie in Nederland. We gingen een film maken over het werk van deze organisatie, met als doel om meer donateurs te werven.

Geen reacties
Ik heb geen idee waar ik ben Ik heb géén idee waar ik ben… Concept - Management - Marketing

Zelf heb ik meerdere concepten in de markt gezet, waaronder een design concept dat na 10 jaar nog altijd staat als een huis. Dat doe je nooit alleen, dat is onmogelijk. Er komt heel veel bij kijken. Zo ook het ontwikkelen van een herkenbare huisstijl.

Geen reacties
E-mail handtekening horeca E-mail. Een sterk staaltje communicatie Marketing - Sales & PR

Je hebt een mooi logo aan de gevel, je website ziet er gelikt uit, op de menukaarten prijkt trots je logo, je social media kanalen staan strategisch opgesteld in het woud van communicatie en je staat geregeld in de krant.

Zo, denk je. Ik heb mijn communicatie goed op orde. Toch? Of vergeet je iets?

Geen reacties
Virale mond tot mond reclame in de Horeca Virale mond tot mond reclame Marketing - Ondernemerschap

Niets is menselijker, dan een baaldag. Je hebt je dag niet, je schiet voor niets uit je slof of je blijft stug bij je standpunt ook al weet je dat het niet verstandig is. Maar een baaldag kan funest zijn. Vooral in de horeca, waar alles wat je doet en zegt onder een vergrootglas ligt.

2 reacties
Laat van je horen. VanGevelt interviewt de Horeca Van Gevelt interviewt: Jeannine Sok over Gastvrijheid Interviews

Jeannine Sok is een bezige bij. Gastvrijheid stroomt door haar bloed en ze bruist altijd van de energie. En dat werkt zeer aanstekelijk. Geen wonder dat ze bekend staat als dé gastvrijheidsdeskundige in Nederland.

2 reacties
Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk Marketing - Omzet - Sales & PR

Een horecazaak en je doet niet aan marketing? Dan is het snel met je gedaan! Dat hoor je wel eens. Marketing is een must voor je bedrijf. Maar eigenlijk heb je niks aan marketing als je het niet combineert met sales. Want wat je verzint onder het mom marketing, moet ook aan de man worden gebracht. En sales oftewel verkoop brengt uiteindelijk het geld in je laatje.

Geen reacties
Help! Ik wordt afgemaakt op internet Help! Ik word afgemaakt op internet Marketing - Sales & PR

Laatst sprak ik Caroline van der Veeken. Zij is een doorgewinterde mediaspecialist met een indrukwekkende staat van dienst. Zij weet exact hoe journalisten, maar ook gasten denken en handelen als ze nieuws lezen én als ze nieuws maken.

Geen reacties
Zit je horecabedrijf in de lift of hang je vast? Hoe voorkom je een vrije val? Zit je horecabedrijf in de lift of hang je vast? Hoe voorkom je een vrije val? Management

Je hebt horecabedrijven die bij de opening al direct succesvol zijn. Er zijn fantastische zaken die met zorg zijn opgebouwd en goed lopen. En je hebt horecazaken die nooit van de grond lijken te komen. Succes kan fantastisch maar ook grillig zijn. Het is onderhevig aan slijtage en behoeft altijd onderhoud.

Geen reacties
Strijdbare horeca Strijdbare horeca Ondernemerschap - Strategisch denken & doen

Het gaat steeds beter met de Horeca. Het aantal gasten en de bestedingen stijgen. Maar toch gaat het niet overal goed en heerst er bij veel horecaondernemers een soort moedeloosheid en gelatenheid. Alsof alle inspanningen niets opleveren. Maar er is altijd een reden waarom al je werk voor niets blijkt. Het is tijd om je strijdbijl op te graven….

Geen reacties
Verwaarloos jij je horeca bedrijf Verwaarloos jij je bedrijf? Human Resource - Management

Iedereen heeft wel eens problemen en uitdagingen in zijn bedrijf. En ook jij weet heus wel wat verbeterpunten voor jouw hotel of restaurant te vinden. Maar vaak sta je er niet meer bij stil of negeer je het.

Geen reacties
Laat reviews in je VOORDEEL werken! Laat reviews in je VOORDEEL werken! Human Resource - Marketing - Sales & PR

Het is niet leuk om slechte reviews te krijgen. Je kunt natuurlijk vinden dat je je niet herkent in een klacht. Terecht of onterecht. Maar toch is het van belang om goed met reviews om te gaan. Ook al ben je het er niet mee eens. Jouw succes is afhankelijk van jouw reactie op reviews!

Geen reacties
Ideeën oogsten Ideeën oogsten Management - Ondernemerschap

Jaren heb ik in hotels gewerkt waar in de kantine een grote vierkante ‘brievenbus’ hing. Ik hoor de General Managers nog zeggen: ‘Onze medewerkers mogen meedenken en hun ideeën delen’. Daarom hebben wij hier een ideeënbus hangen’.

Geen reacties
Medewerkers wil je niet deprimeren maar inspireren Medewerkers wil je niet deprimeren maar juist inspireren Human Resource - Leiderschap - Ondernemerschap

‘Ik wens je veel personeel’ is een bekend gezegde. En daar wenst diegene je niet veel goeds mee. Personeel kan inderdaad een last zijn en je kopzorgen geven. Vooral als ze niet happy en ongemotiveerd zijn. Als je de verkeerde medewerkers hebt geselecteerd en die personen niet zo goed bij de bedrijfscultuur en het concept passen. Of gewoonweg als iemand niet functioneert zoals verwacht.

Geen reacties
Wie is het gezicht van je zaak Wie is het gezicht van jouw horecazaak? Leiderschap - Ondernemerschap

Hier verderop in de straat ligt al jaren een horecazaak. Een Grand café. Niet uitgesproken hip, niet ouderwets maar meer ‘gewoon’. Elke dag loop ik er langs. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om daar naar binnen te gaan.

Geen reacties
Wat een Attitude! Zijn de generatie kloven, HET personeels probleem in de horeca? Wat een Attitude! Zijn de generatie kloven, HET personeels probleem in de horeca? Human Resource - Management

Je kent het wel. De medewerker die, terwijl het restaurant half vol is, aan de pas hangt. Kletsend met die leuke kok, over alles wat er mis is in de zaak. Of die receptionist die ’s ochtends bij het uitchecken uitstraalt: ‘Praat niet met mij, ik ben geen ochtendmens’. En de oudere kelner die rondloopt met de neus in de lucht en de jonge garde afsnauwt.

Geen reacties
VanGevelt over moeilijke vooruitgang in horeca bedrijven Vooruitgang: Hoe kun jij vooruitgang de nek omdraaien? ( 2 ) Human Resource - Management - Marketing - Vooruitgang

Vooruitgang motiveert! Als je vooruitgaat en stappen naar voren maakt, dan raken mensen geïnspireerd. Of zelfs bevlogen. Het gevoel van: ‘hier zit toekomst in, daar wil ik een onderdeel van zijn’.

Geen reacties
VanGevelt over moeizame vooruitgang in horeca bedrijven Vooruitgang: jij wilt vast ook schot in de zaak! (1) Human Resource - Management - Vooruitgang

Hoe zorg je voor vooruitgang in jouw Horeca bedrijf? ‘Ai, ik zou best willen, maar daar heb ik geen tijd voor’, hoor ik je denken. Toch moet je je hier als horeca ondernemer of manager mee bezig houden. Vooral nu. Verandering is een constant fenomeen.

Geen reacties
Door de bomen het bos niet meer zien Zie jij door de bomen het bos niet meer? Management

Zondag is voor mij een perfecte dag om eens een wandeling te maken in het bos. Heerlijke frisse lucht, lekker koud en met een wandelroute bij de hand. Dan sta ik even stil om van de rust en natuur te genieten.

Geen reacties
VanGevelt over beoordelingen Op weg naar de beoordeling Human Resource - Management

Het vorige jaar is alweer een tijd ingeruild voor het huidige jaar. Tijd voor een schone lei en nieuwe plannen en voornemens.

Geen reacties