Blogs

Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek? Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek? Gastvrijheid - Leiderschap - Management - Ondernemerschap

De horeca staat onder druk. De gevecht om goede medewerkers is fel. Er zijn weinig horecabedrijven die geen mensen zoeken. Social media en de wervingswebsites staan vol met vacatures. Maar ondanks onze desperate zoektocht naar mensen, vergeten we doorgaans de allerbelangrijkste vraag te stellen. En dat is wat die potentiële, goede medewerker eigenlijk van jou als werkgever verwacht.

Geen reacties
Maak geen uitglijder met je marketing Maak geen uitglijder met je marketing Marketing - Omzet - Ondernemerschap

Niet overal in de horeca valt het laag- en hoogseizoen op hetzelfde moment van het jaar.  Waar de een hard ‘aan de bak’ is, viert de ander vakantie. Maar voor iedereen komt het moment om plannen te maken voor het komende jaar.  Waar je de kerst- of paas menu’s ontwikkelt, aantrekkelijke arrangementen samenstelt en aan de slag gaat met acties en promoties.

Geen reacties
Social media Voor jou geen blunders (meer) op social media Marketing - Media

Bijna iedereen zit op social media. Je (potentiële) gasten dus ook. En ik mag aannemen dat jouw horecabedrijf ook op social media zit en daar gastvrij en actief communiceert. Van alle marketingmogelijkheden is social media een van de belangrijkste kanalen. Maar realiteit is dat we daar niet altijd goed op inzetten of ondoordacht met social media omgaan.

Geen reacties
Valt hier nog wat te beleven? Valt er hier nog wat te beleven? Concept - Gastvrijheid - Reputatiemanagement

 

Er zijn tientallen redenen waarom gasten gebruik maken van de horeca. En er zijn honderden dingen die gasten verwachten van de horeca. Zaken waarvan de gast vindt dat die gewoon op orde moeten zijn. Anders verlies je sowieso hun aandacht. En ze willen dat er ook nog wat te beleven valt. Of dat nou spannend, ludiek, educatief of authentiek is. Ze willen er getuige van zijn en het meemaken.

Geen reacties
De pitstop De Pitstop Leiderschap - Ondernemerschap - Vooruitgang


Max heeft problemen met zijn wagen. Ik hoor net dat de motor vervangen gaat worden. Het ding heeft kuren en niet zo’n beetje. Om de haverklap staat hij stil aan de kant. En daar baalt hij van als een stekker. Gelukkig heeft hij een sterk team om heen. Die werken zich uit de naad om herhaling te voorkomen en de oorzaak boven tafel te krijgen.

Geen reacties
Hoe gastvrij is je marketing? Hoe gastvrij is je marketing? Gastvrijheid - Marketing

Deze keer gaat het niet over hoe je jouw horecabedrijf runt. Hoe goed je operationeel alles op de rit hebt of hoe gastvrij je medewerkers aan tafel naar de gasten toe zijn. En het gaat er niet over hoe je financiën of omzet eruit zien.

Deze keer gaat het over hoe de gasten jou en je team zien en hoe ze jouw hotel of restaurant beleven. En of het verblijf na afloop nog op hun netvlies staat.

Geen reacties
Allemachtig wat een gedrag Allemachtig wat een gedrag Leiderschap - Management - Ondernemerschap

 

Van de week zag ik weer wat typische voorbeelden van machtspolitiek op internet voorbij komen. Politici die elkaar aftroefden, wegduwden en hun invloed wilden laten gelden. Als apen op een rots vechtend om de beste, meest hiërarchische plek. Zichzelf op de borst kloppend.

Geen reacties
Last van een omzetcrisis of winstdepressie Last van een omzetcrisis of winstdepressie? Omzet - Ondernemerschap - Resultaat

 

Een tegenvallende omzet en rode cijfers kunnen behoorlijk aan je knagen. Of het nu de terugval is van het aantal gasten, gemiddelde besteding of algehele verkoop, er komt een moment waar je de vertwijfeling nabij bent. En dan is helder denken en oplossingsgericht werken zo goed als uitgesloten.

Geen reacties
Succesvol dankzij reviews De horror van een onterechte recensie Ondernemerschap - Reputatiemanagement

Vroeger had je culinair journalist Johannes van Dam. Wat hij schreef werd gezien als de waarheid. Hij had veel invloed en kon je horecazaak maken of breken. Soms moest de uitbater na een slechte recensie van Johannes de deuren sluiten. Er kwam geen klandizie meer. Zodra Johannes een horecazaak binnenkwam, brak menige horecaman of -vrouw het koude zweet uit.

Geen reacties
Identiteitscrisis Voorkom een identiteitscrisis Concept - Ondernemerschap - Vooruitgang

Stel, je vraagt een gast, een medewerker, een leverancier, je manager en een voorbijganger wat het verhaal is achter jouw horecabedrijf. Zou iedereen dan hetzelfde antwoorden?

Als de perceptie van anderen over jouw horecabedrijf afwijkt van hoe jij je bedrijf ziet, is het onwaarschijnlijk dat je de gewenste doelgroep aantrekt.

Geen reacties
De lente in je bol De Lente in je BOL Gastvrijheid - Ondernemerschap

Heerlijk! De lente zit in de lucht. Je voelt het, je ruikt het en je proeft het. Het maakt je blij en een stuk actiever.

Ook je gasten zijn een stuk actiever, alerter en toegankelijker. Het is alsof ze uit de winterslaap zijn ontwaakt. Daarom is dit dé tijd om te lonken met mooie lenteverhalen, voorjaarsgerechten en verfrissende dranken. En vanzelfsprekend ga je vol inzetten op je marketing. Je horecabedrijf aanprijzen omdat de gast er helemaal klaar voor is. Laat het voorjaar maar komen!

Geen reacties
lachen is gezond voor je omzet Lachen is gezond voor je omzet Gastvrijheid - Omzet

Mijn dochter van 6 jaar lacht werkelijk de hele dag. Soms is het zelfs wat vermoeiend. Maar het blijkt heel normaal. Kinderen lachen gemiddeld zo`n tweehonderd keer per dag! Ze kunnen werkelijk om van alles lachen. Wij volwassenen lachen gemiddeld slechts 15 keer per dag. Sommigen zitten zelfs onder dit gemiddelde.

Wat kan lachen betekenen voor je horecabedrijf? Welk effect heeft veel of weinig (glim)lachen op je omzet en je bedrijfsvoering? 

Geen reacties
Parasiteren op de horeca Parasiteren op de horeca Marketing - Ondernemerschap - Vooruitgang

Op een zaterdag stond ik in de Appie. Ik kom er niet vaak. Maar het was op weg naar huis en dan ga ik voor gemak. Aan de kassa werd mij gevraagd of ik de AH Hotelzegels wilde hebben. Ja, eigenlijk wilde ik wel eens weten waar al die heisa vandaan kwam. Thuis las ik de voorwaarden van Albert Hein door. Rond dezelfde tijd kreeg ik de voorwaarden van tussenpersoon InLoyalty onder ogen. Net als bij de AH/Iens actie is de aderlating voor de horeca, om mee te mogen doen, behoorlijk. En dat brengt wrijving in een bedrijfstak is waar marges altijd onder druk staan.

Geen reacties
Clichediarree Doe je gasten een lol en stop de clichédiarree Gastvrijheid - Management - Ondernemerschap

Er is een scala aan gasten. Van leuke, toffe, gezellige gasten die je waarderen tot gasten die je gewoon irriteren. Zo zijn er gasten die op de vreemdste manieren vragen naar aandacht. Die zwaaien, roepen of met de vingers knippen. En in het ergste geval aan je zitten, onbeschoft zijn of je commanderen. Zodra ze binnenkomen weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.

3 reacties
horecaconcept Gezocht: powerknop voor een succesvolle horecazaak Concept - Ondernemerschap

Hotspot? Broedplaats? Werkplek? Inspiratiezone? Meetingspot? Retraitestek? All you can eat? Of Meat? Het lijkt wel alsof je geen gewoon hotel of restaurant meer kan beginnen. Je moet iets bijzonders bieden en op zijn minst onderscheidend zijn. Maar hoe vind je die powerknop voor een succesvolle horecazaak?

Geen reacties
omzetroof Omzetroof Marketing - Omzet - Ondernemerschap

We zijn met z’n allen weer erg opgewonden de laatste tijd. Velen zijn boos op IENS, we balen van alle kortingsacties en raken niet uitgepraat over Online Travel Agents (OTA) zoals Booking met hun ‘omzetroof’.

Geen reacties
Storm voor de stilte Storm voor de stilte Marketing - Omzet - Ondernemerschap

December. Het is de meest hectische maand van het jaar.
Sinterklaas, koopzondagen, kerstmarkten, Kerst, oudjaarsavond en dan de nieuwjaarborrels. Er zijn ongelooflijk veel activiteiten in deze periode. Volop kansen om op in te spelen. Dit is voor veel horecabedrijven dé drukste maand van het jaar, waarin de omzet binnenstroomt.

Geen reacties
WOW onvergetelijke horeca Onvergetelijke horeca Concept - Ondernemerschap

Wat is het verschil tussen:

‘het is daar prima uiteten’ óf ‘dát was bijzonder lekker’;
tussen ‘Je weet wat je krijgt’ óf ‘wat een geweldig concept, dit had ik hier niet verwacht’;
en tussen ‘Ze zijn best vriendelijk daar’ óf ‘ik voel mij in watten gelegd’?

Geen reacties
Werken in je bedrijf of werken aan je bedrijf? Werken IN je bedrijf óf werken AAN je bedrijf Leiderschap - Ondernemerschap

Laatst had ik een gesprek met een succesvolle ondernemer die ik al jaren ken. Hij heeft 4 goed lopende horecabedrijven in het buitenland waarvan eentje met een franchiseformule. Dit bedrijf werd compleet gesloopt (letterlijk), om daarna weer te worden opgebouwd om aan alle eisen van deze tijd te voldoen. Dat was een mega klus.

Geen reacties
wat als je marketing instort als een kaartenhuis Wat als je marketing instort als een kaartenhuis? Marketing - Ondernemerschap

Om omzet te genereren en klandizie aan te trekken doen hotels en restaurants de gekste dingen. Soms waaien ze met alle winden mee. Of ze blijven stug aan de zijlijn staan en kijken met afgunst hoe de concurrent vol zit.

Geen reacties
reorganiseren-van-je-horecabedrijf Wie is de klos als je horecabedrijf niet lekker loopt? Leiderschap - Ondernemerschap

De omzet blijft achter of je winst verdampt. Je team functioneert niet zoals jij dat wilt. Of je ontvangt geregeld klachten en slechte reviews. In al deze gevallen is het de hoogste tijd dat je actie onderneemt. Eigenlijk ben je al aan de late kant en is het 5 voor 12.

2 reacties
Ken jij je doelgroep? Lijd jij aan het ‘voor-elk-wat-wils-syndroom’? Marketing

‘Wie komen hier zoal’? vraag ik een horecaondernemer.  ‘O, hier komen mensen van jong tot oud. Iedereen is welkom’; antwoord de ondernemer met een brede glimlach. ‘En loopt het?’ vraag ik met belangstelling. Het gezicht van de man voor mij betrekt. ‘Niet meer zo als vroeger’, er is zoveel concurrentie bij gekomen’. ‘Dan moet je de koek verdelen.’

Geen reacties
horecaconcept Hoe zorg je dat je horecadroom geen nachtmerrie wordt? Concept - Ondernemerschap

Stel, het horecaconcept van jouw dromen gaat werkelijkheid worden. Je hebt het perfecte pand gevonden voor je plannen. Je hebt een prachtige inrichting voor ogen, zit met je producten en beleving uitstekend in de markt en je weet zeker dat het straks gaat lopen. Want het is écht te gek.

Geen reacties
interview Peter Heule Interview met Peter Heule, Managing Director van YAYS en Short Stay Group Interviews

Deze keer geen geschreven artikel. Maar ik ga in gesprek met Peter Heule, Managing Director van YAYS & Short Stay Group.

Geen reacties
Uniek geen eenheidsworst Eenheidsworst of enig in je soort? Ondernemerschap - Strategisch denken & doen

De concurrentie in de horeca is tegenwoordig pittig. Vroeger opende je gewoon de voordeur en de klandizie liep binnen. Maar tegenwoordig moet je je gasten het hof maken en verleiden.

Geen reacties
Lastige gasten Zijn lastige gasten voor jou een last? Gastvrijheid - Leiderschap

In de horeca draait het allemaal om de gast. Die is koning en daar doen we ons stinkende best voor. Want als onze gasten tevreden zijn, hebben wij bestaansrecht. Maar soms zitten er van die lastige, vervelende en dwarse gasten tussen. Van die mensen die op elke slak zout leggen, continue kritiek hebben of gewoon lastpakken zijn.

Geen reacties
Marketing is mensenwerk Marketing is mensenwerk Marketing

De horeca heeft zich massaal op social media gestort. In het geloof en misschien wel de hoop dat dit voldoende is en dat andere marketing en promotie daardoor overbodig wordt. Maar we vergeten dat er veel, heel veel meer aan marketing moet worden gedaan, om zelfstandig en onafhankelijk te kunnen draaien en niet gebonden te zijn aan externe partijen.

Geen reacties
Ergeren jouw medewerkers zich wel eens aan je gedrag? Ergeren jouw medewerkers zich weleens aan je gedrag? Leiderschap - Ondernemerschap

Stel, je werkt als leidinggevende of ondernemer in de horeca en vind van jezelf dat je je werk heel goed doet. Eigenlijk ben je best trots op hoe je je mensen aanstuurt en leiding geeft.

1 reactie
Handelen in mooie momenten Gastvrijheid - Ondernemerschap - Vooruitgang

Het lijkt wel alsof alles om ons heen veranderd. En het gaat angstaanjagend snel en grijpt ons soms naar de keel. Want hoe moeten wij in de horeca omgaan met digitalisatie, nieuwe technieken, robotisering en de dreiging van ‘disruptors’ in de markt. En ook de jongste generaties staan heel anders in het leven dan de generaties daarvoor.

Geen reacties
Maak het je gasten niet te moeilijk Maak het je gasten niet te moeilijk Ondernemerschap - Resultaat

Je wilt dat gasten voor jouw horecabedrijf kiezen. Dan ga je natuurlijk niet je entree barricaderen of je telefoon uitzetten. Nee, je maakt het je gasten op alle mogelijke manieren makkelijk om jou te kiezen. Je doet de deuren wijd open, legt een rode loper uit en geeft ze een warm welkom.

Geen reacties
Laagseizoen blues De laagseizoen Blues Marketing - Omzet

In veel horecabedrijven is het nu laagseizoen. De toeloop aan gasten stagneert, het toerisme staat stil en veel mensen blijven met het gure weer liever thuis. Daarnaast was december voor veel consumenten een dure maand dus wordt de broeksriem aangetrokken. Kortom; veel horecabedrijven gaan in deze tijd in dezelfde vijver vissen.

Geen reacties
Jongleren met je horecaconcept Jongleren met je horecaconcept Concept

Laatst kwam er een familiebedrijf op mijn pad dat al meer dan 70 jaar bestaat. Een pracht van een horecazaak op een top locatie. Je weet wel, zo’n icoon dat al decennia draait als een tierelier. De nieuwe generatie vond het echter tijd worden om aan het concept te sleutelen, want na 70 jaar ben je misschien niet meer zo hip.

Geen reacties
Goede voornemens? Begin bij jezelf Ondernemerschap

‘Hoe gaat het met je?, vraag ik een horecaondernemer. ‘Druk, druk. Ik krijg het bijna niet bijgebeend’ is het antwoord.

‘Mooi’, denk ik dan. Beter dan dat je om gasten moet smeken, want die onzekerheid sloopt je. Toch krab ik dan achter mijn oren. Uit ervaring weet ik namelijk dat te druk zijn contraproductief is.

Geen reacties
Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water? Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water? Management - Marketing - Service

– Hoe je horecabedrijf ‘sky-rocket’ kan gaan door de focus op je parels –

 

Wakker liggen van de dingen die niet goed gaan in je horecabedrijf is niet fijn. Soms is er een goede reden of juist een excuus waarom dingen moeizaam lopen.

Geen reacties
Meten is weten Meten is weten Marketing - Strategisch denken & doen

Succesvolle ondernemers en bedrijven kennen hun cijfers. Omzet, winst, kosten, percentages, aantal gasten, ‘return on investment’, ‘return on engagement’ etc. Én ze weten hoe ze die cijfers kunnen beïnvloeden.

3 reacties
Interview Aan het woord; Jeannette van Mullem van Puur! uit eten Interviews

Jeannette van Mullem is de initiatiefnemer van Puur! uit eten en Pure! food & travel. Haar missie is het promoten van eerlijk eten.

Geen reacties
Intrapreneurs. Jouw hulp in huis Intrapreneurs. Jouw hulp in huis Management - Vooruitgang

Heb jij ook wel eens de neiging om extern hulp te zoeken als je tegen problemen of vragen aanloopt? Misschien omdat je denkt dat jouw personeel jouw problemen niet echt begrijpt. Maar heb je weleens om je heen gekeken in je zaak?
Ze zijn er vast. Maar je herkent ze niet altijd. De intrapreneurs.

Geen reacties
Interview Aan het woord: Lennert de Jong, commercieel directeur van CitizenM Interviews - Strategisch denken & doen

Laatst was ik in gesprek met Lennert de Jong.

Hij is een voorloper in de hospitality en heeft een heldere visie op de hotel en travel industrie. Bij CitizenM hotels is hij verantwoordelijk voor de commerciële strategie.

Geen reacties
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Concept - Management

Hoe ergerlijk. Je gaat gezellig een weekendje weg of een avondje uit in dat prachtig ontworpen hotel of restaurant. Je hebt hiernaar uitgekeken en in eerste instantie ziet alles er piekfijn uit.

2 reacties
Hoe zuinig ben je op je goudhaantjes? Hoe zuinig ben jij op je goudhaantjes? Human Resource - Management

Echt goed personeel is schaars. In de horeca is überhaupt altijd een tekort aan goed personeel. Aan ervaren mensen die het verschil maken. Dus gaat iedereen op zoek naar de goudhaantjes. Want goede mensen in je team zorgen voor continuïteit, stabiliteit en vooral omzet. Iedereen zet in op het vinden van die ene naald in de hooiberg.

Geen reacties
Geen vaste gasten? Hoe ga je daarmee om? Geen vaste klanten? Hoe ga je daarmee om? Marketing

Gastblog van Sjoerd van Raaij – Zombie Escape Amsterdam

Een escape room is een real life puzzel kamer. Met 2-6 mensen laat je je vrijwillig opsluiten in deze kamer vol met puzzels en raadsels. Je hebt één uur de tijd om met behulp van de hints in de kamer een uitweg te vinden.

Geen reacties
Wat als jouw marketingverhaal mooier is dan de werkelijkheid? Wat als jouw marketingverhaal mooier is dan de werkelijkheid? Management - Marketing - Media

Deze zomer was ik op vakantie in Frankrijk. Een andere omgeving zorgt altijd weer voor nieuwe indrukken en ideeën. En dan kom je ook wel eens wat vreemds tegen.

Geen reacties
Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf? Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf? Management - Strategisch denken & doen

Een pittige storm velde laatst 12 bomen in een straat verderop. De boom van de buren helt zelfs nu nog gevaarlijk over mijn muur. Daar moet de zaag in. Deze storm zette mij aan het denken dat veel horecabedrijven wachten met snoeien in hun bedrijf tot het stormt en niet preventief kappen in hun risico’s.

Geen reacties
Is jouw horecaconcept relevant? Ik ‘MERK’ er helemaal niets van Is jouw horecaconcept relevant? Ik ‘MERK’ er helemaal niets van Concept

Er gaat geen dag voorbij of er komt een nieuw merk of concept bij in de horeca. Brandnieuw en met hoge verwachtingen wordt het in de markt gezet, met een passende huisstijl, eigen doelgroep en mooie entourage. Maar ik vraag mij wel eens af of onze gasten ondertussen niet ‘merken moe’ zijn geworden.

Geen reacties
Jouw horecazaak hoort in de media Jouw horecazaak hoort in de media! Media - Pers

Gastblog van Caroline van der Veeken – Mediaspecialist

Ik weet het nog goed: ik werkte als woordvoerder bij een grote maatschappelijke organisatie in Nederland. We gingen een film maken over het werk van deze organisatie, met als doel om meer donateurs te werven.

Geen reacties
Ik heb geen idee waar ik ben Ik heb géén idee waar ik ben… Concept - Management - Marketing

Zelf heb ik meerdere concepten in de markt gezet, waaronder een design concept dat na 10 jaar nog altijd staat als een huis. Dat doe je nooit alleen, dat is onmogelijk. Er komt heel veel bij kijken. Zo ook het ontwikkelen van een herkenbare huisstijl.

Geen reacties
E-mail handtekening horeca E-mail. Een sterk staaltje communicatie Marketing - Sales & PR

Je hebt een mooi logo aan de gevel, je website ziet er gelikt uit, op de menukaarten prijkt trots je logo, je social media kanalen staan strategisch opgesteld in het woud van communicatie en je staat geregeld in de krant.

Zo, denk je. Ik heb mijn communicatie goed op orde. Toch? Of vergeet je iets?

Geen reacties
Virale mond tot mond reclame in de Horeca Virale mond tot mond reclame Marketing - Ondernemerschap

Niets is menselijker, dan een baaldag. Je hebt je dag niet, je schiet voor niets uit je slof of je blijft stug bij je standpunt ook al weet je dat het niet verstandig is. Maar een baaldag kan funest zijn. Vooral in de horeca, waar alles wat je doet en zegt onder een vergrootglas ligt.

2 reacties
Laat van je horen. VanGevelt interviewt de Horeca Van Gevelt interviewt: Jeannine Sok over Gastvrijheid Interviews

Jeannine Sok is een bezige bij. Gastvrijheid stroomt door haar bloed en ze bruist altijd van de energie. En dat werkt zeer aanstekelijk. Geen wonder dat ze bekend staat als dé gastvrijheidsdeskundige in Nederland.

2 reacties
Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk Marketing - Omzet - Sales & PR

Een horecazaak en je doet niet aan marketing? Dan is het snel met je gedaan! Dat hoor je wel eens. Marketing is een must voor je bedrijf. Maar eigenlijk heb je niks aan marketing als je het niet combineert met sales. Want wat je verzint onder het mom marketing, moet ook aan de man worden gebracht. En sales oftewel verkoop brengt uiteindelijk het geld in je laatje.

Geen reacties
Help! Ik wordt afgemaakt op internet Help! Ik word afgemaakt op internet Marketing - Sales & PR

Laatst sprak ik Caroline van der Veeken. Zij is een doorgewinterde mediaspecialist met een indrukwekkende staat van dienst. Zij weet exact hoe journalisten, maar ook gasten denken en handelen als ze nieuws lezen én als ze nieuws maken.

Geen reacties
Gastologie VanGevelt over de Dromen van Jeannine Sok Dromen Resultaat - Service

Afgelopen week had ik een afspraak met Jeannine Sok. Dé deskundige in de Nederlandse gastvrijheidswereld, initiatiefnemer van het bordspel Gastologie, auteur, welbespraakt spreker en communicator pur sang. Sinds kort heeft ze haar eigen Glossy genaamd Jeannine

Geen reacties
Zit je horecabedrijf in de lift of hang je vast? Hoe voorkom je een vrije val? Zit je horecabedrijf in de lift of hang je vast? Hoe voorkom je een vrije val? Management

Je hebt horecabedrijven die bij de opening al direct succesvol zijn. Er zijn fantastische zaken die met zorg zijn opgebouwd en goed lopen. En je hebt horecazaken die nooit van de grond lijken te komen. Succes kan fantastisch maar ook grillig zijn. Het is onderhevig aan slijtage en behoeft altijd onderhoud.

Geen reacties
Vaart jouw horecaconcept nog wel op koers? Schip Ahoy! Vaart jouw horecaconcept nog wel op koers? Concept - Marketing - Vooruitgang

Laatst kwam ik Hans tegen op één van de haringparty’s. Ik had hem al zeker 8 jaar niet meer gezien. Wat een verrassing! Hij is ondertussen een succesvol ondernemer van drie goed lopende horecaconcepten. Hij vertelde dat hij een tijdje terug enorm verrast was door een medewerker.

Geen reacties
Strijdbare horeca Strijdbare horeca Ondernemerschap - Strategisch denken & doen

Het gaat steeds beter met de Horeca. Het aantal gasten en de bestedingen stijgen. Maar toch gaat het niet overal goed en heerst er bij veel horecaondernemers een soort moedeloosheid en gelatenheid. Alsof alle inspanningen niets opleveren. Maar er is altijd een reden waarom al je werk voor niets blijkt. Het is tijd om je strijdbijl op te graven….

Geen reacties
Verwaarloos jij je horeca bedrijf Verwaarloos jij je bedrijf? Human Resource - Management

Iedereen heeft wel eens problemen en uitdagingen in zijn bedrijf. En ook jij weet heus wel wat verbeterpunten voor jouw hotel of restaurant te vinden. Maar vaak sta je er niet meer bij stil of negeer je het.

Geen reacties
There is no business without a show! Maar zitten jouw gasten wel in de juiste film? There is no business without a show! Maar zitten jouw gasten wel in de juiste film? Concept - Human Resource - Sales & PR

Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met de termen Authenticiteit en Storytelling. Het lijkt wel een hype.

Geen reacties
Laat reviews in je VOORDEEL werken! Laat reviews in je VOORDEEL werken! Human Resource - Marketing - Sales & PR

Het is niet leuk om slechte reviews te krijgen. Je kunt natuurlijk vinden dat je je niet herkent in een klacht. Terecht of onterecht. Maar toch is het van belang om goed met reviews om te gaan. Ook al ben je het er niet mee eens. Jouw succes is afhankelijk van jouw reactie op reviews!

Geen reacties
Ideeën oogsten Ideeën oogsten Management - Ondernemerschap

Jaren heb ik in hotels gewerkt waar in de kantine een grote vierkante ‘brievenbus’ hing. Ik hoor de General Managers nog zeggen: ‘Onze medewerkers mogen meedenken en hun ideeën delen’. Daarom hebben wij hier een ideeënbus hangen’.

Geen reacties
Medewerkers wil je niet deprimeren maar inspireren Medewerkers wil je niet deprimeren maar juist inspireren Human Resource - Leiderschap - Ondernemerschap

‘Ik wens je veel personeel’ is een bekend gezegde. En daar wenst diegene je niet veel goeds mee. Personeel kan inderdaad een last zijn en je kopzorgen geven. Vooral als ze niet happy en ongemotiveerd zijn. Als je de verkeerde medewerkers hebt geselecteerd en die personen niet zo goed bij de bedrijfscultuur en het concept passen. Of gewoonweg als iemand niet functioneert zoals verwacht.

Geen reacties
Wie is het gezicht van je zaak Wie is het gezicht van jouw horecazaak? Leiderschap - Ondernemerschap

Hier verderop in de straat ligt al jaren een horecazaak. Een Grand café. Niet uitgesproken hip, niet ouderwets maar meer ‘gewoon’. Elke dag loop ik er langs. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om daar naar binnen te gaan.

Geen reacties
Wat een Attitude! Zijn de generatie kloven, HET personeels probleem in de horeca? Wat een Attitude! Zijn de generatie kloven, HET personeels probleem in de horeca? Human Resource - Management

Je kent het wel. De medewerker die, terwijl het restaurant half vol is, aan de pas hangt. Kletsend met die leuke kok, over alles wat er mis is in de zaak. Of die receptionist die ’s ochtends bij het uitchecken uitstraalt: ‘Praat niet met mij, ik ben geen ochtendmens’. En de oudere kelner die rondloopt met de neus in de lucht en de jonge garde afsnauwt.

Geen reacties
VanGevelt over moeilijke vooruitgang in horeca bedrijven Vooruitgang: Hoe kun jij vooruitgang de nek omdraaien? ( 2 ) Human Resource - Management - Marketing - Vooruitgang

Vooruitgang motiveert! Als je vooruitgaat en stappen naar voren maakt, dan raken mensen geïnspireerd. Of zelfs bevlogen. Het gevoel van: ‘hier zit toekomst in, daar wil ik een onderdeel van zijn’.

Geen reacties
VanGevelt over moeizame vooruitgang in horeca bedrijven Vooruitgang: jij wilt vast ook schot in de zaak! (1) Human Resource - Management - Vooruitgang

Hoe zorg je voor vooruitgang in jouw Horeca bedrijf? ‘Ai, ik zou best willen, maar daar heb ik geen tijd voor’, hoor ik je denken. Toch moet je je hier als horeca ondernemer of manager mee bezig houden. Vooral nu. Verandering is een constant fenomeen.

Geen reacties
Door de bomen het bos niet meer zien Zie jij door de bomen het bos niet meer? Management

Zondag is voor mij een perfecte dag om eens een wandeling te maken in het bos. Heerlijke frisse lucht, lekker koud en met een wandelroute bij de hand. Dan sta ik even stil om van de rust en natuur te genieten.

Geen reacties
VanGevelt over beoordelingen Op weg naar de beoordeling Human Resource - Management

Het vorige jaar is alweer een tijd ingeruild voor het huidige jaar. Tijd voor een schone lei en nieuwe plannen en voornemens.

Geen reacties
Spring naar de toolbar Uitloggen