Wiens DNA zit in jouw horecaconcept?
Wiens DNA zit in jouw horecaconcept

‘Je moet je onderscheiden in die overvolle markt’, hoor je iedereen zeggen. Echter zijn er maar weinig horecabedrijven werkelijk anders dan de rest. Vaak vind je dit onderscheidend vermogen dicht bij jezelf. Maar veel horecaondernemers kijken en luisteren meer naar anderen dan naar zichzelf.

Het is verstandig om je te laten inspireren door je omgeving en met mensen om te gaan die verder zijn dan jij. Maar je moet ook naar jezelf en jouw bedrijf kijken voor een authentiek verhaal. De beste verhalen liggen vaak voor het oprapen in je directe omgeving. En gasten zijn dol op die verhalen. Jouw doelgroep wil zich namelijk identificeren met je bedrijf en krijgt door jouw eigen verhaal een zwak voor je. Vergelijk het met de verhalenfabriek Netflix. Ook hier bedient elk verhaal en genre een bepaalde doelgroep. Ze spelen in op die voorkeuren en zetten dan ook in op producties uit eigen land.

In de horeca is ook het karakter van de persoon bepalend. Wie kent niet die markante ondernemer, restaurateur met onbegrensde gedrevenheid of hotelier met een flair. Ze zijn een verademing tussen die grijze massa die doen wat anderen ook doen. Als je teveel kopieert van anderen wordt je verhaal krampachtig. Het is als links schrijven terwijl je rechtshandig bent. Het gaat moeizaam en voelt onnatuurlijk aan. En dat merken gasten direct.

Om echt authentiek te zijn heb je lef nodig. Je laat je namelijk in je ziel kijken. Maar uiteindelijk kost jezelf zijn de minste moeite.

 

Wiens DNA zit in je horecaconceptAls ‘Copycat’ win jij de wispelturige gast niet voor jou

Trends zijn aantrekkelijk, maar ben zelf niet té trendgevoelig. In veel horeca zie je namelijk hetzelfde type interieur, dezelfde gerechten, identieke presentatie en zelfs dezelfde prijzen voorbijkomen. De kans is dan groot dat je niet meer onderscheidend genoeg bent voor gasten om voor jou te kiezen. Daarnaast waaien veel trends snel over waardoor jouw bedrijf zijn waarde verliest.

Geef je concept liever een eigen stijl en signatuur. Een eigen DNA wat niet zomaar na te apen is en die bepaalde doelgroepen aantrekt met een specifieke behoefte. De gast komt namelijk niet enkel omdat het goed toeven bij je is, maar ook omdat het aangeeft wat zijn smaak is. Het laat zien waar je gast voor staat, wat zijn voorkeur is en hoe hij gezien wil worden door zijn omgeving.

Op alle niveaus van horeca kun je je als horecaondernemer onderscheiden en meerwaarde creëren. Maar focus in je marketing en communicatie dan wel op de gasten die jouw concept waarderen en willen hebben. Anders kun je trekken aan die gast wat je wilt maar hij komt niet binnen. 

"Onze gasten zijn tegenwoordig minder loyaal, maar ook minder stijlvast. Waar je vroeger bijvoorbeeld een duidelijke kledingstijl had, dragen mensen nu een mix aan kledingstukken. Zoals een jurk van H&M, gecombineerd met een Gucci tas. Zo is het ook in de Horeca. Gasten zijn ondernemend en zoeken de ene keer een vlijmscherpe prijs-kwaliteit verhouding of actie, terwijl op een ander moment de prijs onbelangrijk is. Het ene moment gaan ze voor fastfood en het andere ogenblik voor kaviaar".

 

Je éígen verhaal krijgt echt kracht, als het óns verhaal wordt

Horecamedewerkers wisselen rap van baan. En wat ze bij een ander Gratis kennisbedrijf leren, passen ze direct toe in jouw horecabedrijf. Daar zijn we hartstikke blij mee. Want veel werkzaamheden in de horeca zijn vergelijkbaar en als je mensen al routine hebben is dat ontzettend fijn. Blijf wel alert dat ze niet meebrengen wat niet bij jou past. En waak voor clichés in hun gasten benadering.

Je zal jouw concept en verhaal moeten ‘verkopen’ aan je medewerkers. Vaak zie je dat medewerkers ‘in ’t diepe’ worden gegooid of dat het management zich ervan afmaakt met een inwerk dagje. Verwacht dan niet dat ze jouw bedrijf goed gaan vertegenwoordigen en je gast gaan overtuigen. Het is cruciaal dat iedereen in je bedrijf achter jouw concept en verhaal staat, het adopteert en uitdraagt.

Laat medewerkers je bedrijf beleven. Geef ze een overnachting of diner voor twee in ruil voor hun feedback over wat er goed gaat en wat kan beter. En doe hier vooral je voordeel mee. Want pas als je je medewerkers echt weet te overtuigen zal je je gasten overtuigen.

 

DEEL dit artikel met jouw netwerk: