Een succesvol, verankerd concept. Wat is dat?

 

Iedereen praat over horecaconcepten. Spannende, vernieuwende formules met prachtig ontwerp, design en zalige, zinnen prikkelende belevingen. Overal zie je ze opkomen. Het is een verrijking voor de omgeving en voor de gast. Maar is zo’n concept dat ook voor de horecazaak zelf?

De meeste concepten worden ontwikkeld om een tijdje mee te gaan. Zo kun je je hele bedrijfsvoering, producten, diensten, propositie en imago aan een concept ophangen. Maar je kunt ook keer op keer een nieuw concept ontwikkelen en dit hypen, cashen en crashen. Dat kan je business formule zijn.

Maar als jij vindt dat je concept lang mee moet gaan, is het belangrijk om te kijken in welke levensfase je concept en dus je bedrijf zich bevindt. Vooral als je problemen hebt. Je kunt je afvragen:

arrow Ben ik nog relevant?
arrow Merk ik aan de omzet dat de terugval is ingezet?
arrow Zit mijn bedrijf in zijn groei, maar loopt het niet gesmeerd?
arrow Gaat de groei te hard? En kun je het niet bijbenen
arrow Of wil de groei maar niet komen?

Een concept begint met een einddoel. Daarna volgt de weg naar dat doel en maak je beloftes. Aan jezelf en aan alle belanghebbenden. Het is als een reis. Je stapt in de auto en weet wat je bestemming is. Maar hoe de reis gaat verlopen en wat voor obstakels je tegenkomt weet je niet. Soms leid de weg langs de mooiste plekken. Soms maak je een omweg. Dus hoe maak je dan waar wat je belooft hebt?

Levenscyclus horeca concept

 

Elk bedrijf en concept heeft een levenscyclus.
Waar in de cyclus je concept zich ook bevindt, het is altijd in beweging. 24/7. En welke kant je in de levenscyclus opgaat, richting succes of verval, is afhankelijk van hoe jij je woord houdt en je Beloftes nakomt. Daar is heel wat volharding voor nodig. In je service en product aanbod, je imago, je communicatie….in alles. Het nakomen van je beloftes is essentieel voor het waarborgen van de continuïteit van je bedrijf.

 

 

 

Wat kunnen de redenen van verval zijn?

Van buitenaf:

  • Komst van betere locaties op de markt
  • Overcapaciteit in de markt
  • Verlies van aantrekkelijkheid van de omgeving
  • Introductie van nieuwe trends en type locaties
  • Veranderd consumentengedrag

Vanuit je eigen bedrijf:

  • Demotivatie medewerkers
  • Concept wordt intern niet voldoende gedragen
  • Innovatie en dus vernieuwing ontbreekt
  • Leiderschap ontbreekt
  • Te weinig differentiatie en onderscheidend vermogen
  • Middelen zijn verouderd of ontbreken
  • Concurrentie wordt niet serieus genomen
  • Je imago en identiteit komen niet meer overeen

Als je het zo bekijkt heb je nogal wat invloed op je eigen verval. Daarom geloof ik dat je alleen maar bestaansrecht hebt als je blijft ontwikkelen en vernieuwen. Om je heen kijkt en de kansen benut die langs komen.

 

Vanuit een sterke basis is het makkelijker manoeuvreren

Je gooit als het ware een anker uit om je uitgangspunt vast te houden. Je thuisbasis te bepalen. Maar net als een schip blijft een concept om dat anker heen bewegen. Soms is het water kalm en dan heb je weer storm. Dit staat synoniem aan je mogelijkheden en uitdagingen. Je kunt het over je heen laten komen. Maar je kunt de mogelijkheden ook grijpen en er wat mee doen. De passagiers op je schip houden nu eenmaal van wat opwinding en verandering. Geef ze wat ze willen, anders is je schip snel leeg, stuurloos en loop je op een zandbank.

Wil jij ook dat ik eens met een frisse blik naar je horecaconcept kijk? Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op:

Je naam*

Je e-mail*

Je telefoonnummer*

Ik kijk onbevooroordeeld naar je bedrijf en ben 100% discreet.

 


Is jouw horecaconcept een fiasco? 


Lees nu over de 3 fatale fouten die je kunt maken in dit
GRATIS e-boek

 



Veilig
Ik respecteer je privacy