Hoe om te gaan met personeelstekort?
Hoe om te gaan met personeeltekort

 

‘Ondernemersvertrouwen positief ondanks oplopend personeelstekort’, staat er te lezen in de laatste kwartaalcijfers 2018 van het CBS. Reden voor optimisme zou je denken met de stijgende omzetten en gasten die gewillig hun geld investeren in vertier.

Toch was er ook in die tijd geen ruimte voor euforie. Met een record aantal vacatures in de horeca leek het wel of steeds minder medewerkers echt ‘geschikt’ waren voor het vak.

Ook in recente tijden van economische (of virale) crisis, waar afscheid genomen moet worden van medewerkers, blijkt het lastig om echt goede mensen vast te houden. Zelfs de meest aantrekkelijke bedrijven hebben te maken met personeelstekort en verloop. Het hoeft namelijk niet aan jou te liggen dat medewerkers vertrekken om hun carrière elders voor te zetten of een studie te vervolgen.

 

Arbeidsvoorwaarden

De arbeidsvoorwaarden in het gros van de horecabedrijven worden steeds humaner. Waar je vroeger als medewerker scheef werd aangekeken als je staakte na een 12-urige shift, is het nu gebruikelijk dat je gewoon je contracturen draait. Daarnaast wordt er creatief aan de secundaire arbeidsvoorwaarden gesleuteld door veel vooruitstrevende horecaondernemers. Toch valt hier nog winst te behalen. Zoals de salariëring. Vakmensen betalen zich terug. Echter kun je pas financieel belonen als je ook afdoende omzet en winst maakt. En om dat te bewerkstelligen moet je financieel de vinger strak op de pols hebben, je marketing en verkoop op orde hebben en operationeel een geoliede machine zijn.

 

Dit heb ik toch ooit eerder meegemaakt?

Elke keer doen wij alsof dit een nieuw fenomeen is in de horeca. Maar het is een cyclische beweging. Opgroeiend in het restaurant van mijn ouders in de jaren ‘70, moesten mijn ouders medewerkers uit andere delen van het land aantrekken. Lokaal was er geen medewerker meer te vinden. Kost en inwoning hoorden gewoon bij de deal.

In tijden van hoogconjunctuur is het altijd lastiger mensen vinden. Maar zelfs in de diepste crisis zijn de goudhaantjes schaars. Bijkomend probleem is dat het aantal hotels en horecagelegenheden de laatste jaren buitenproportioneel is gestegen. Gelukkig beginnen gelukszoekers in te zien dat de horeca geen romantisch vak is, maar gewoon keihard werken. Nu nog wat meer gezond verstand in het verstrekken van vergunningen en wellicht normaliseert de situatie zich weer.

 

Anders denkengratis kennis

Je kunt als ondernemer niet gaan wachten tot een tekort aan medewerkers overwaait of tot die ene briljante medewerker binnenloopt. Je zult moeten investeren in je medewerkers om ze te behouden en zich te ontwikkelen. Het trainen, coachen, aansturen en belonen van je mensen hoort bij ondernemerschap. Maar de huidige situatie vraagt wellicht om wat meer onconventionele maatregelen. Enerzijds door vernieuwend te denken in het behouden en werven van medewerkers. En anderzijds door de manier van werken en je concept onder de loep te nemen. Waar denk ik dan zoal aan?

 

1. Je gasten meer laten doen

Je kunt kijken wat in jouw bedrijf de meest arbeidsintensieve service is. Is dat bijvoorbeeld tafelservice? Of juist het opzetten van buffetten? Je kunt het koken (deels) aan je gasten overlaten. Een goede fondue, gourmet of grill terug halen van weggeweest. Er zijn fantastische innovaties waar je je voordeel mee kan doen. Zo zijn er tapsystemen waarbij gasten hun eigen wijn tappen met een pas waarop een vooruitbetaald tegoed staat. Het hoeft niet per se smakeloos of inspiratieloos te zijn. Een goede uitvoering en kwaliteit zorgen juist voor meer beleving.

 

2. Zelf minder gaan doen

Als je de roosters maar niet rond krijgt, zou je eens moeten analyseren waar de daluren zitten in je openingstijden. Of wanneer sta je zelf in de zaak om de kosten te drukken omdat het zo slap is? Als je structureel dode momenten hebt in je openingstijden, is de deur sluiten wellicht slimmer.

Meer omzetmomenten en langere openingstijden staan niet gelijk voor meer winst. Ben geen dief van je eigen portemonnee en tijd. Als het niet druk is, ga je niet in je zaak staan. Dan ga je juist aan je bedrijf werken. Zoals het bedenken van promoties en activiteiten, trainingsprogramma’s samenstellen en je administratie op orde maken. Leg je focus op de momenten waar je goed geld kan verdienen. Dat zijn de momenten waar je het makkelijkste de omzet nog verder kan verhogen.

Er zijn nog legio andere mogelijkheden. Waar je ook voor kiest, zorg dat je keuze gefundeerd is en gebaseerd op cijfers en onderzoek. Ga niet zomaar uit van aannames of van wat anderen zeggen. Kies je eigen weg. Die van optimaal rendement, de minste stress en meeste plezier in het werk.

Veel succes!
Monique van Gevelt