Onvergetelijke horeca
Onvergetelijke horeca

Wat is het verschil tussen:

‘het is daar prima uiteten’ óf ‘dát was bijzonder lekker’;
tussen ‘Je weet wat je krijgt’ óf ‘wat een geweldig concept, dit had ik hier niet verwacht’;
en tussen ‘Ze zijn best vriendelijk daar’ óf ‘ik voel mij in watten gelegd’?

Het verschil is meer omzet, meer klandizie, blijere gasten en daarom meer werkplezier. Maar bovenal betekent het dat je bestaansrecht hebt. Waar denk je dat gasten meer geld spenderen? In een bedrijf waar ze een ‘WOW’ ervaring hebben of waar je na afloop denkt ‘dat was een beetje jammer’?

 

Blink uit en creëer die WOW

Wij werken in horeca graag met vakmensen. Tenminste als jij je bedrijf serieus neemt. Maar goede mensen zijn schaars, ook al betaal je bovengemiddeld. Daarbij komt dat ‘goed zijn’ of iets ‘goed doen’, tegenwoordig niet meer goed genoeg is. De lat ligt hoog. ‘Goed zijn’ in iets is een mooie basis waarop je verder kunt bouwen. En zonder die basis wordt je nooit de beste. Een topteam om je heen verzamelen, een normale financiële situatie, gastvrije medewerkers en een goede kwaliteit, zijn een minimale vereiste wil je überhaupt de stap van een middelmatig bedrijf naar een ‘WOW’ bedrijf maken.

Je hoeft echt niet in alles uit te blinken. Als alles op goed niveau is, en je blinkt in één aspect uit dan zit je al snel in de WOW hoek. Blink je echter in iets uit maar presteer je op andere vlakken onder de maat, dan zal het al een stuk lastiger worden om die WOW factor te creëren.

Het WOW aspect van jouw bedrijf is iets waar je superieur in bent. Beter dan de rest. Iets waar jij in uitblinkt. Of wat jou anders en speciaal maakt. Iets bijzonders waar je concurrenten niet zomaar aan kunnen tippen.

In de horeca is het eigenlijk vrij eenvoudig om ergens uitzonderlijk in te worden. Er zijn namelijk zoveel dingen waar je het verschil kunt maken en je kunt onderscheiden. Een waanzinnig snelle service, een verschrikkelijk gaaf interieur, ultieme gastvrijheid, tomeloos bruisende medewerkers, een Goed Doel ondersteunen, extreem grappig zijn of buitengewoon authentiek. Maar ook een rijke geschiedenis hebben of juist de focus leggen op één type ingrediënt kan jou al onderscheidend maken. Blijf wel altijd alert, want veel van dit soort zaken kunnen gekopieerd worden.

Daarom moet je dat ‘unieke’ of ‘speciale’ blijven cultiveren. Op dit Optinbutton blog conceptvlak moet je geen concessies doen, halfslachtig investeren of het te weinig benadrukken. Dat levert enkel middelmatige resultaten op.

Zodra je de juiste snaar te pakken hebt en weet waar jouw doelgroep helemaal enthousiast van wordt is het tijd om over de volgende stappen te gaan nadenken. Want hoe ga je dit uitdragen? Hoe ga jij je profileren en promoten? Wat voor ideeën en acties kun je hieraan koppelen? En hoe kun je dit gebruiken om jouw concept nog sterker te maken?

 

Het vergeten horecabedrijf

Een doorsnee interieur, een alledaagse service of een gangbaar assortiment leveren een modale omzet op of zelfs dat niet eens. Als je daar genoegen mee neemt is dat prima. Maar ik denk niet dat je ondernemer bent geworden om middelmatig te zijn. Als je nu iets doet wat niet werkt, stop er dan mee. Als mensen niet gecharmeerd of gefascineerd zijn over wat je doet en niet over je praten, dan wordt het tijd om te onderzoeken waarom niet. Want als je weet wat er mankeert kun je het veranderen.

Je onderscheiden van je concurrentie is niet zo moeilijk. Mits je maar dat ene uitzonderlijke of unieke hebt gevonden dat van jou is. Dat bij jou past. Iets waar je gasten het water van in de mond loopt, waar ze ogen van krijgen zo groot als schoteltjes of hun mond van open valt. Dan creëer je herinneringen. En er is niets krachtiger dan een mooie, gekoesterde herinnering waar je gast over praat met zijn vrienden. Daar kan geen marketingactie tegenop.

 

SHARING IS CARING!
Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel ‘m dan met anderen: