Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water?
Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water?

– Hoe je horecabedrijf ‘sky-rocket’ kan gaan door de focus op je parels –

 

Wakker liggen van de dingen die niet goed gaan in je horecabedrijf is niet fijn. Soms is er een goede reden of juist een excuus waarom dingen moeizaam lopen. Wellicht zie je beren op de weg. Maar als je focus ligt op de beren, dan zie je niet die mooie bloemen in de berm.
Je ziet alleen problemen, ergernissen en niet de bijzonderheden en goede dingen in je bedrijf. Zoals je gastvrije personeel, een opmerkelijke dienst of onderscheidend product.

Elke ondernemer of leider hoort kritisch en scherp te zijn op wat niet werkt of beter moet. En er vooral iets aan doen! Zolang je maar niet verzand in negativiteit en doemdenken.

 

Groei door aandacht

Zaken waar je aandacht aan schenkt groeien. Maar wat als jouw aandacht wordt opgeslokt door problemen, ergernissen of negatieve gedachten? Groeien die dan ook? Ik denk van wel.

Maak de mindere aspecten van je bedrijf niet groter dan ze zijn.
Maar besteed juist tijd en aandacht aan wat goed gaat en wordt je bewust van de parels in jouw bedrijf. Die parels zijn datgene wat jij zoveel beter doet dan anderen en wat jouw horecabedrijf onderscheid van de rest. Of het nou de mensen zijn in je bedrijf, de gerechten, beleving, inrichting of locatie. Richt je pijlen hierop. Zorg dat deze parels altijd operationeel tiptop in orde zijn en stuur hier je marketing op. Het cultiveren van die parels zal je meer omzet, meer goodwill en een betere reputatie opleveren.

 

Het Parelprincipe

In de strategische marketing noem je dit het parelprincipe. Je richt je vooral op de bijzonderheden in je bedrijf en zet die in de schijnwerpers. Je zorgt dat je gasten een 9+ ervaring krijgen die ze willen doorvertellen. Met jouw parels stimuleer je positieve mond-tot-mond reclame en zullen je gasten hun ervaringen razendsnel verspreiden.

Maar om jouw parels goed voor je te laten werken moet de operationele gang van zaken op orde zijn. Operatie en marketing moeten naadloos op elkaar aansluiten en elkaar volledig ondersteunen. Deze specialismen en afdelingen kunnen niet zonder elkaar. Het verkopen van gebakken lucht draait uit op een teleurstelling. En een goede service of product zonder promotie en marketing krijg je niet aan de man. Die moet je onder de aandacht brengen.
Zo’n 9+ ervaring creëer je niet zomaar. Naast een stukje strategisch en vernieuwend denken moet je je ook heel bewust zijn van die parels in je bedrijf. Daarvoor moet je sterk geloven in jezelf en je bedrijf, positief denken, optimistisch door het leven gaan en uitgaan van jouw eigen kracht en mogelijkheden. Dan pas sluit je bedreigingen uit.

 

In de etalage…

Ben jij een parelvisser? Of zoek jij spijkers op laag water?

Als je de nadruk op jouw parels legt en deze als het ware in de etalage zet, kun je jouw doelgroep enthousiast maken voor jouw sterke punten. Vertel het verhaal van jouw parels op een wijze dat dit het doorvertellen waard is.

Het etaleren van je parels is niet alleen maar goed voor de gasten maar ook voor je eigen personeel. Jouw mensen raken enorm gemotiveerd als er goede dingen over het bedrijf naar buiten komen. Het maakt ze trots. En terecht, want ze leveren een actieve bijdrage aan die 9+ ervaring.

Dus leg niet alleen maar de nadruk op dingen die niet goed gaan. Dat brengt een bepaalde somberheid met zich mee. Beklemtoon juist wat wel goed gaat. Fix en neutraliseer de mindere aspecten van je organisatie, maar maak het niet groter dan het is. Want van knikkers kun je geen parels maken.

Wat zijn jouw parels en cultiveer je die genoeg?

 

 

 

DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn