Hoe onwetendheid over marketing je kan nekken
hoe onwetendheid over marketing je kan nekken

 

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. Dan zetten daarmee zwaar in op Social media. Als we dat doen aan marketing, dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘Het is wel erg rustig de laatste tijd. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

 

Herkenbaar. Want dit is wat veel horecaondernemers doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte. Want de tijd dat marketing zo werkte is veranderd. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf 0 beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is al een tijd aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook en het zusje Instagram zijn de meest gebruikte marketingplatformen in de horeca. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs bedrijven waar hun hele marketing ervan afhangt. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien andere social media kanalen als hobby. Levensgevaarlijk. Want nu Facebook continue de regels van het spel verandert, slaat de paniek (of berusting) bij menig horecaondernemer toe. Zo kun je bijvoorbeeld niet meer risicoloos blijven promoten en drogen overal de bedrijfspagina’s op.

 

Dan maar geen marketing

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je zaak een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiële gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is. En het geeft je online vindbaarheid een boost.

 

 

Vertel het smeuïg en krijg zo jouw verhaal aan de man

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Authenticiteit in je communicatie, een stukje humor en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat een leuke grap beter verkoopt dan harde acties en promoties.

 

Een gat in de markt

Jouw belangrijkste investering voor sterke marketing is tijd. Die van jou of die van de marketingpersoon. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als wat je in je marketing vertelt de juiste snaar raakt.

Marketing wordt door weinig horecabedrijven echt professioneel aangepakt . Als je je op dit moment nóg ergens mee kan onderscheiden dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’
Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Succes!
Monique van Gevelt

P.S. Wist je dat ik voor bedrijven hands-on strategische marketingplannen maak? En dat ik de verantwoordelijke medewerkers (of jou) begeleid en train zodat dat plan ook operationeel een succes wordt?
Ik zou als ik jou was mij even bellen of mailen.