Begerenswaardige horecaconcepten hebben hun zaakjes voor mekaar
Concept ontwikkeling & verankering

 

Een nieuw horecaconcept wordt meestal met veel tromgeroffel aangekondigd. Er volgt een feestje om het resultaat te vieren na al dat harde werk. Om met de wereld te delen wat je hebt gecreëerd, ermee te pronken en dan even uit te blazen. Maar eigenlijk gaat het er nu pas om spannen. Want slaat het concept wel aan? Gaan, nu je de deuren opent, de gasten toestromen en de kassa’s rinkelen?

In de praktijk zie je dat het alle kanten op kan gaan. Er zijn concepten die zich als een raket lanceren, maar ook sluimerende, teleurstellende projecten. Het succes is vooral afhankelijk van hoe doordacht je concept is en of je alle variabele wel in kaart hebt gebracht.

Vanzelfsprekend maak je een ondernemersplan en begroting. Maar vaak blijft het ontwikkelen van een horecaconcept steken in een operationele uitvoering. We hebben het over het interieur, assortiment, menukaart, logo, leuke medewerkers en routing.  Veel ondernemers veronderstellen dat het concept dan staat en gaat draaien.

 

Waar moet je nog meer over nadenken?

Natuurlijk zijn dat allemaal heel belangrijke zaken. Maar er is meer nodig voor een succesvol concept. Hoe vaak ik ondernemers heb horen zeggen ‘Had ik dat maar geweten, dan had ik het anders aangepakt’. Er komt tegenwoordig nogal wat kijken bij een creëren van een succesvol horecaconcept.

  • Heb een visie, missie en kernwaarden die als kapstok dienen voor je concept zodat je niet alle kanten op schiet met je ideeën
  • Heb geen geromantiseerd beeld, maar stel doelen en heldere KPI’s waar je met het concept heen wilt
  • Ken jouw doelgroepen en zorg dat jouw bedrijf bij hun ‘lifestyle’ past
  • Ken de usp’s van je concurrenten en ken je omgeving op je duimpje
  • Breng risico’s, uitdagingen en je eigen zwakte kanten in kaart waardoor je ze beter kan pareren
  • Heb altijd je cijfers paraat. Wachten op je boekhouder maakt je stuurloos. Je bent dus zelf een financiële afdeling of hebt een goede en razendsnelle horecaboekhouder
  • Het kassasysteem waarmee je werkt is makkelijk in gebruik en optimaal ingericht. Je operatie en administratie lopen gesmeerd en je kunt je cijfers strak bijsturen
  • De marketing voor je horecabedrijf is op orde. Je snapt dat je marketing strategisch moet inzetten voor je horecabedrijf
  • Je zorgt dat je concept onderscheidend genoeg is om de komende jaren relevant te blijven
  • Het coachen van teams. Je werkt met goede inwerk- en trainingsprogramma’s en hebt aandacht voor je medewerkers
  • Jouw gasten staan centraal
  • Je hebt oog voor detail en zorgt dat je niet bedrijfsblind wordt

 

 

Gratis kennisWaar doe je het voor?

Vaak willen horecaondernemers hun hotel of restaurant vernieuwen om bij de tijd te blijven of zich te onderscheiden van de concurrent. Maar eigenlijk hoort dat niet de beweegreden te zijn. De vraag is eerder voor wie je je horecaconcept vernieuwd of oppoetst. Dat jij groei ambities hebt en meer wilt verdienen is absoluut een belangrijke drijfveer. Maar om dat te bereiken moet jij betekenisvol en begerenswaardig zijn voor jouw gasten. Een renovatie, conceptverandering of zelfs overname van een bestaand bedrijf is pas zinvol als die door jouw doelgroep wordt omarmt.

Daarom is de brandende vraag waar je doelgroep voor warm loopt, wat hun wensen en behoeftes zijn. Maar ook wat hun sluimerende verlangens zijn. Deze herken je pas als je in de huid kruipt van je doelgroepen, ze bestudeert en observeert.

 

 

Hoe blijf je relevant?

Een horecabedrijf helemaal opnieuw pimpen is erg leuk om te doen. Het prikkelt je fantasie en creativiteit. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je de investering er ook weer uithaalt. En daar heb je meestal wat meer tijd voor nodig. Dus moet je concept een blijvend succes zijn. Je moet relevant blijven en dat vergt inspanning en doorzettingsvermogen.

Stabiliteit is hierbij cruciaal. Hoe constant is je team en de kwaliteit? Ben je online altijd aanwezig met je verhaal en heb je grip en invloed op de resultaten? Hoe alert ben je op de inkoop en de reviews?

Want alles valt en staat met consequent gedrag. Heb de vingers aan de knoppen én blijf flexibel in je denken waardoor je de markt voor blijft.

 

DEEL dit artikel met jouw netwerk: