Voorkom een identiteitscrisis
Identiteitscrisis

Stel, je vraagt een gast, een medewerker, een leverancier, je manager en een voorbijganger wat het verhaal is achter jouw horecabedrijf. Zou iedereen dan hetzelfde antwoorden?

Als de perceptie van anderen over jouw horecabedrijf afwijkt van hoe jij je bedrijf ziet, is het onwaarschijnlijk dat je de gewenste doelgroep aantrekt.

Natuurlijk wil je graag dat iedereen begrijpt waar je horecabedrijf voor staat. Deze bedrijfsidentiteit komt voort uit je visie, missie en kernwaarden. Die identiteit kun je vertalen naar je bedrijfscultuur, branding en concept. En die geef je weer handen en voeten met je uitstraling, je team, het assortiment, serviceniveau, huisstijl, in- en exterieur van je bedrijf. Én met je interne en externe communicatie en marketing. Je on- en offline presentatie van je bedrijf moet als een geheel herkenbaar zijn.

Zo smelten het fysieke bedrijf en je gedachtengoed samen, waardoor iedereen exact weet wat je bedoelt en waar je voor staat.

Dit is nogal een kluif en voordat je het weet ben je het overzicht kwijt en zit je in een identiteitscrisis.

 

Hoe signaleer je dat een identiteitscrisis nabij is:

  • Jouw bedrijf speelt geen relevante rol in jouw omgeving
  • Jij en je teamleden zijn onzeker over iets in je bedrijf. Zoals je interieur, uitstraling, kwaliteit, service, marketing of communicatie over je bedrijf.
  • Je bent bezorgd dat bloggers, de media of gasten negatief over je horecabedrijf zullen schrijven, omdat je ergens kwetsbaar bent
  • Je hebt geen duidelijk doel met je bedrijf en het is niet helder waar je naartoe wilt met je bedrijf
  • Jouw bedrijf wordt door gasten weleens verward met een ander (concurrerend) horecabedrijf
  • Je horecabedrijf wordt wel eens betiteld als gedateerd
  • Jouw horecabedrijf is niet meer concurrerend
  • Je hebt twijfels of jij je staande kan houden met al die opkomende trends en ontwikkelingen
  • Jouw concept wordt door je omgeving gekopieerd en er gaan teveel horecabedrijven hetzelfde doen
  • Je kan de belofte aan je gasten, medewerkers, aandeelhouders niet meer waarmaken

Hoeveel van deze vragen zijn op jouw bedrijf van toepassing?

Corporate identityVerandering is een constante factor. Alleen het tempo van die veranderingen is tegenwoordig hoger dan ooit. Waar je vroeger je horecaconcept om de 5 tot 8 jaar een boost moest geven, hou je de aandacht en het interesse van de gasten nu nog maar zo’n 4 jaar vast. Door alle technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en actieve concurrentie zal je constant de vinger aan de pols moeten houden en tijdig moeten vernieuwen.

Veel horecabedrijven realiseren zich te laat welke veranderingen er invloed hebben op hun bedrijf. Of ze wachten af waardoor ze omzet mislopen. Dan komt er een moment dat je uit de pas gaat lopen met wat je gast wil. Het punt waarbij je ze niet meer voldoende aanspreekt, niet meer onderscheidend genoeg bent en je USP’s verouderd zijn.

 

Invloeden van buitenaf

De invloeden van buitenaf op je horecaconcept en bedrijfsvoering zijn groot. Maar op welke factoren moet je dan letten en waar komen die trends en ontwikkelingen vandaan?

  • Demografische factoren – zoals bevolkingsgroei, leeftijdsopbouw in jouw regio of gemiddeld inkomen
  • Economische factoren – zoals inflatie, groei van de bestedingen, werkloosheid of groei van het toerisme
  • Sociaal-Culturele factoren – zoals verandering in levensstijl of in consumentenbehoeften en vrijetijdsbesteding
  • Technologische factoren – zoals de verandering van levensstijl door technologie, big data, nieuwe producten en online mogelijkheden
  • Ecologische factoren- zoals duurzaamheid, biologisch voedsel, lokaal produceren of milieuvoorschriften
  • Politiek-Juridische factoren – zoals de invloed van de overheid op het bedrijfsleven, wet- en regelgeving

Je kunt hiervan op de hoogte zijn door je actief te informeren. Door het volgen van het nieuws, het bijhouden van vakbladen en literatuur, je abonneren op blogs, experts raadplegen of con-collega’s volgen en bezoeken. De vraag is wat je doet met die vergaarde informatie.

Speel in op wat er in je omgeving gebeurt. Bepaal welke factoren veel invloed op je bedrijf hebben en ga gericht op zoek naar de relevante antwoorden die passen bij jouw concept. Antwoorden waarin de gasten jouw concept blijven herkennen en waarbij je toch verrast.

Als ambitieuze horecaondernemer wil je een identiteitscrisis koste wat het kost voorkomen. Ben daarom kritisch, alert en neem vooral actie. Want wat vandaag goed is, is morgen misschien niet meer goed genoeg.


DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

 

FacebookTwitterLinkedIn