Gezocht: powerknop voor een succesvolle horecazaak
horecaconcept

Hotspot? Broedplaats? Werkplek? Inspiratiezone? Meetingspot? Retraitestek? All you can eat? Of Meat? Het lijkt wel alsof je geen gewoon hotel of restaurant meer kan beginnen. Je moet iets bijzonders bieden en op zijn minst onderscheidend zijn. Maar hoe vind je die powerknop voor een succesvolle horecazaak?

Een slaapplek, een natje en een droogje is van basis behoefte verheven tot een soort kunst of, op zijn minst tot een beleving. Goed zijn is niet meer genoeg. Dus gaan we in de horeca voor extreem of juist voor alledaags eenvoudig. Horeca met een verhaal of een, tot in de puntjes bedacht en uitgevoerd, concept spreekt gasten nu eenmaal aan.

Wil je een ijzersterk horecaconcept neerzetten dan gaat daar veel denkwerk aan vooraf. Het bewust én onbewust wikken en wegen. Laten ‘sudderen’, inspiratie opsnuiven en zoeken naar die ‘sweetspot’ waar je gasten door getriggerd worden. Elk element van zo’n concept moet kloppen. Want is de service matig, heb je een gat in de keukenbezetting, past je interieur niet bij het type bedrijf of zet je verkeerd je marketing in? Dan ligt een teleurstelling op de loer.

 

Waarin zit de power van een succesvol horecaconcept?

Niet iedereen heeft het in zich om een gaaf horecaconcept te bedenken. Ik zie veel ondernemers bewonderend en soms met lichte afgunst kijken naar top horecabedrijven. Ze gaan hun bedrijf vergelijken met bedrijven van andere succesvolle horecaondernemers en inspiratie op doen bij top chefs. Vakmatig weet elke ondernemer mij exact te vertellen wat die bedrijven en ondernemers zo uniek en succesvol maakt. Excellente gastvrijheid, vakkennis, creativiteit, een topteam, charisma van de chef of eigenaar, een goed netwerk, geen concessie op kwaliteit enz. Allemaal waanzinnig belangrijk.

Maar iets vergeten ze allemaal te benoemen…

Power zaken weten bijna instinctief waar hun gasten naar hunkeren. Waar ze warm voor lopen en zelfs voor in de rij willen staan. En ze spelen hierop in. In alles wat ze doen en bij alles wat ze communiceren. En die hunkering is heel menselijk.

 

IJzersterke combinatie

Je hebt horecaondernemers die datgene doen waar hun passie ligt. Ongeacht of daar vraag naar is. Je hebt horecaondernemers die mee gaan met trends en hypes in de food- en hospitality. Juist omdat er naar vraag is. Want anderen doen dat ook. En niet zonder succes.

In beide gevallen kun je een heel eind komen. Afhankelijk van hoe origineel je bent en hoeveel vraag en concurrentie er is in jouw regio.
Succesvolle horecaondernemers bekijken het vanuit meerdere perspectieven. Vanuit hun passie, vanuit de wensen en verlangens van hun doelgroep én vanuit een maatschappelijke, creatieve of sociale invalshoek. Het is bijna het creëren van een afzetmarkt omdat je iets biedt waar mensen onbewust naar op zoek zijn.

 

De zoektocht van gasten

Gasten zoeken horecabedrijven die passen bij hun levensstijl en identiteit. Zo kunnen gasten zoeken naar verbinding, beleving, een kick, educatie, een interessant gesprek, inspiratie, beweging of juist ontspanning. Ze zoeken een plek die past bij het imago wat zij zich aanmeten. Ze willen ergens onderdeel van zijn, zoals we vroeger ook bij een stam wilden horen. En ze willen ergens vertoeven waar ze gewaardeerd worden.

Wil je een succesvol horecabedrijf runnen dan moet je de behoeften van je doelgroep vervullen en bieden waar ze echt op zitten te wachten. In basis zorgen wij ervoor dat onze gasten goed slapen, dat ze hun trek stillen, dorst lessen en ze elkaar kunnen ontmoeten. Maar de echte relevantie ligt bij het vervullen van andere basale behoeften. Zoals de behoefte om erbij te horen, status, bezit hebben, trots mogen zijn en erkenning krijgen. Zo hebben bijvoorbeeld status en aanzien erg veel aantrekkingskracht. Mensen willen graag dat de ander onder de indruk is. Vind een manier om je gasten te overtuigen dat jij die plek bent waar ze dat krijgen. Men zegt niet voor niets ‘Zien en gezien worden’.


DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn