Medewerkers wil je niet deprimeren maar juist inspireren
Medewerkers wil je niet deprimeren maar inspireren

‘Ik wens je veel personeel’ is een bekend gezegde. En daar wenst diegene je niet veel goeds mee. Personeel kan inderdaad een last zijn en je kopzorgen geven. Vooral als ze niet happy en ongemotiveerd zijn. Als je de verkeerde medewerkers hebt geselecteerd en die personen niet zo goed bij de bedrijfscultuur en het concept passen. Of gewoonweg als iemand niet functioneert zoals verwacht.

Misschien heb je het idee dat je aan een dood paard trekt, dat er medewerkers tussen zitten die de extra stap niet willen zetten. En zeker kunnen er zogenaamde ‘rotte appels’ tussen zitten, waar je eigenlijk vanaf wilt. Maar waarom zijn die medewerkers waar je zo’n hoge verwachtingen van had niet meer gemotiveerd? Hoe kan het dat je verloop te hoog is? Of dat je mensen zich niet helemaal willen geven. De vraag is of de boodschap waarmee je medewerkers werft wel gelijk aan de realiteit. En of je selectieprocedure er wel voor zorgt dat je de juiste mensen aan boord krijgt.

 

Je tweede familie

Medewerkers en het managementteam staan altijd dicht bij de horecaondernemers. Vaak voelt het als een tweede familie. Maar net als in de beste families heb je hier ook wel eens een botsing of een conflict. En als je dat niet uitpraat en de spanning uit de lucht haalt, blijft het sluimeren en gaat de wond uiteindelijk etteren.

Wat je echt niet wilt is dat je medewerkers hun grieven en ongenoegen delen met je gasten of dat het hun werk negatief beïnvloedt. Want daar zitten jij, maar ook je gasten niet op te wachten. Ze komen juist om even uit hun eigen sleur te stappen en te genieten of om zaken te doen.

Goed functionerende en gemotiveerde medewerkers zijn essentieel voor een goedlopende horecazaak. Niet alleen omdat je ‘operatie’ dan als een zonnetje loopt en je gasten hier blij van worden, maar ook omdat het extra omzet in het laatje brengt. Daarnaast geeft het teamgevoel de doorslag. Wij mensen maken graag onderdeel uit van een groter geheel. Net als je gasten die graag bij je verblijven omdat ze hier gelijkgestemden vinden, willen ook je medewerkers en managers ergens bij horen. Het samen de schouders eronder zetten, het werken als team, de saamhorigheid en wat voor elkaar over hebben stimuleert mensen tot grote prestaties.

 

Zorg voor loyale, blije medewerkers die je zaak promoten

Als jij als leider een helder doel voor ogen hebt, een visie voor de toekomst van je bedrijf, dan is dat zeer motiverend voor je team. Een leider die vooruit kijkt, ambities en plannen heeft, trekt mensen aan die ook vooruit willen. Als jij bijvoorbeeld geen concessies doet op kwaliteit en gastvrijheid, maar op een bepaald niveau werkt dan trek je mensen aan die ook die passie hebben.

Mensen willen over het algemeen goed werk afleveren en tevreden zijn over zichzelf. En als jij als ondernemer hun werk niet ziet, erkent of het vanzelfsprekend vind, is dat schadelijk voor de relatie met je medewerkers. Uiteindelijk is jouw leiderschapsstijl bepalend voor hun functioneren en motivatie. Dus:

  • Geef ze waardering. Gewaardeerde mensen staan sterker in hun Optinbutton blog conceptschoenen, zijn zelfverzekerder en positief
  • Laat ze naar hun eigen kunnen verantwoordelijkheid dragen en zelf beslissingen nemen binnen de gestelde kaders
  • Geef ze uitdagingen die passen bij hun capaciteiten en functie
  • Wees eerlijk tegen je personeel. Hou je aan je woord en wees betrouwbaar. En ben eerlijk als dingen goed gaan en niet goed gaan.
  • Neem je medewerkers serieus en behandel ze zoals ook jij behandeld wilt worden
  • Ben duidelijk, geef feedback en terugkoppeling
  • Investeer in je mensen. In aandacht, in training, in ontwikkeling en in beloning. Geef ze een carrière en mogelijkheden om zich te ontplooien
  • Ga het gesprek aan. Wacht niet af maar vraag wat er aan de hand is of zeg wat je op het hart ligt
  • Los hindernissen op die hen belemmeren in hun werk en pak door als je iets hebt toegezegd
  • Zorg voor aantrekkelijke (secondaire) arbeidsvoorwaarden, trainingen en opleidingstrajecten

 

Inspirerend leiderschap

Inspirerend leiderschap is waar we meer van nodig hebben in de horeca. Leiders die stevig in hun schoenen staan, zichzelf zijn, verantwoordelijkheid nemen, het verschil maken, in zichzelf geloven en anderen meenemen in hun missie. Dat zijn de leiders waar de energie en inspiratie vanaf spat. Wellicht heb je er een talent voor nodig. Ik denk dat je het ook kan ontwikkelen. Dat begint bij jezelf. Met een stuk zelfreflectie kom je al een heel eind. Daarnaast moet je goed luisteren naar je mensen en open staan voor kritiek en feedback. En daarvoor heb je een portie durf en moed voor nodig. Er hangt een soort magie rond zo’n leiders. En ‘people want to be part of the Magic’.

Goede zaken
Monique van Gevelt