Vooruitgang: jij wilt vast ook schot in de zaak! (1)
VanGevelt over moeizame vooruitgang in horeca bedrijven

Hoe zorg je voor vooruitgang in jouw Horeca bedrijf? ‘Ai, ik zou best willen, maar daar heb ik geen tijd voor’, hoor ik je denken. Toch moet je je hier als horeca ondernemer of manager mee bezig houden. Vooral nu. Verandering is een constant fenomeen. Alleen al omdat de wereld om je heen ook continue veranderd. Om vooruitgang te boeken moet je veranderingen in de gaten houden en je eigen weg hierin kiezen.

Het is niet verstandig om alle ideeën helemaal zelf te gaan bedenken. En je wilt zeker de implementatie niet alleen op je schouders nemen. Sterker nog, dat gaat niet werken. Je moet juist de interessante, innovatieve ideeën van de vloer horen. Maar hoe pak je dat effectief aan?

Laten we beginnen met het feit dat niets mensen zo sterk motiveert als progressie oftewel vooruitgang. Huh? Ja!
Progressie is het magische ingrediënt dat van een gewone, een goede werkdag maakt. Mensen hebben tegenwoordig een sterke binding met hun werk en willen een verschil maken. En toch doen managers en ondernemers hier vaak niets mee. Terwijl het zo eenvoudig is!

Managers hebben nog altijd het beeld dat beloningen (geld), waardering voor het werk en onderlinge hulp het belangrijkste is wat mensen motiveert. Tuurlijk zijn deze aspecten van belang. Echter wijst onderzoek uit dat progressie verreweg de grootste impact heeft op mensen (Bron: Teresa Amabile • Hoogleraar Harvard Business School).
En dat geldt ook in de hospitality!

Je kunt als leidinggevende grote veranderingen realiseren met relatief weinig acties. Je hebt een grote impact op hoe vooruitgang wordt ervaren in het bedrijf en zo op de prestaties van de mensen. Hoe dan? Het antwoord ligt in kleine overwinningen. Kleine stapjes vooruit naar het einddoel. Elke dag weer.

Hoe geef je steun en kom je tot de beste resultaten:

  • Bied ruimte voor de eigen ideeën van medewerkers. Laat het team meedenken over de problemen in de zaak en ideeën spuien.Brainstorm over alle mogelijkheden.
  • Realiseer je hierbij dat slechts een deel van je team (10% of meer) zich zal opwerpen om ook echt te werken aan de invulling en uitvoering. Zij zijn je kernteam voor progressie en degenen die de rest van team zullen motiveren, enthousiasmeren en ze meenemen in het proces. Zo kun je veranderingen en nieuwe ideeën van binnen uit het bedrijf laten dragen.
  • Stel doelen zodat men daar naar toe kan werken. Omzetdoelen, gast tevredenheid doelstellingen of aantal activiteiten die je organiseert per jaar. Noem maar op.
  • Sta autonomie toe
  • Faciliteer dat men naast hun dagelijkse werk bezig kan zijn met een specifiek project. Geef ze er tijd voor. Een uur per week kan soms al voldoende zijn. Maar wees consequent en sla geen week over.
  • Stel ook hulpmiddelen ter beschikking die nodig zijn
  • Leer samen van problemen en successen die je tegenkomt

Ben een mens!

  • Toon respect voor medewerkers
  • Moedig elkaar aan
  • Erken gevoelens en leef mee met anderen
  • Werk aan een goede onderlinge band
  • Motiveer door te informeren hoe het gaat en of je kan bijdragen
  • En zorg af en toe voor wat lekkers, want liefde gaat door de maag

Ik weet het klinkt niet zo ingewikkeld, maar vaak ondervinden ondernemers, managers en ook de medewerkers problemen hiermee. Het is ‘a way of life’ of eigenlijk ‘a way of work’. Als je niet gewend bent om bijvoorbeeld autonomie toe te staan, zal je ook zelf een cultuurverandering moeten maken. En waarom zou je daar bang voor zijn, als je business hierdoor beter gaat draaien?

Succes
Monique van Gevelt