De laagseizoen Blues
Laagseizoen blues

In veel horecabedrijven is het nu laagseizoen. De toeloop aan gasten stagneert, het toerisme staat stil en veel mensen blijven met het gure weer liever thuis. Daarnaast was december voor veel consumenten een dure maand dus wordt de broeksriem aangetrokken. Kortom; veel horecabedrijven gaan in deze tijd in dezelfde vijver vissen.

Als ervaren horecaprofessional weet je exact wanneer het laagseizoen is. Je bereidt je voor en anticipeert op een slappere tijd. Maar soms komt een dip toch onverwacht. Dan ga je al snel concurreren op prijs of stunten met aanbiedingen i.p.v. je te onderscheiden van je concurrentie door waarde en een unieke beleving te bieden. Het schrijven van zwarte cijfers in zo’n laagseizoen wordt dan lastig.

Je horecabedrijf promoten in het laagseizoen moet je slim en doordacht doen. En je moet goed over je marketing nadenken. Je kunt inderdaad je prijzen tijdelijk verlagen of iets gratis weggeven. Alles beter dan lege bedden of stoelen. Maar hou wel voor ogen dat je met je acties geen blijvende schade aanricht aan je bedrijfsfilosofie, concept en vooral geloofwaardigheid.

 

Tips om barre tijden te overleven:

 

1.  Pakketten bouwen / Arrangementen aanbieden
Arrangementen worden door gasten als heel aantrekkelijk ervaren. Mits je het ook op een aantrekkelijke wijze verkoopt.  De mogelijkheden zijn legio wat je in een pakket of arrangement kan opnemen. Zoals een diner, drankjes, welkomstgeschenk of een upgrade naar een luxere kamer. Voordeel is dat enkel de totaalprijs van je pakket zichtbaar is voor de gast.
Kijk ook eens naar speciale concerten, tentoonstellingen of evenementen die zich afspelen buiten de deur. Daarop inspelen kan heel lucratief zijn. De organiserende partij verzorgt al de marketing naar de consument en jij hoeft alleen maar aan te haken met je communicatie.

2.  Gebruik jouw e-maillijst om je gasten warm te maken voor speciale deals
Maak een e-mail campagne en informeer je gasten over de speciale promoties en activiteiten in deze periode. Roep je gasten op tot actie en zorg voor een mooie follow up. Als het goed is heb je een ‘warme lijst’ met e-mail adressen bestaande uit vaste gasten of gasten die geïnteresseerd zijn. Zeker dat daar business uitkomt.

3.  Evenementen en activiteiten
Als je genoeg capaciteit hebt kun je evenementen groots opzetten. Maar ook kleinere locaties kunnen in het laagseizoen met hun activiteiten de harten van de gasten stelen. Denk maar eens aan een mini concert, brunch of workshop. Maar in het laagseizoen kun je ook een event ‘hosten’. Dus een event of bijeenkomst in jouw bedrijf herbergen tegen bijvoorbeeld kostprijs. Zo’n event is een kans voor upselling, het genereren van herhaalbezoeken en om je reputatie en naamsbekendheid een boost te geven. De roering in je bedrijf zal ook andere gasten aantrekken. Daarnaast neemt de organiserende partij de marketing en communicatie voor zijn rekening. Zorg wel dat jouw bedrijf wordt opgenomen in hun communicatie. En wat let je om zelf hiermee te pronken op social media?

4.  Doelgroep segmentatie; een goede mix aan gasten
In de horeca is het lastig om te overleven als je slechts één doelgroep aanspreekt. Maak een mix aan doelgroepen die een verschillend bezoekpatroon hebben en elkaar goed aanvullen. Voor promotie zijn juist de wat kleinere niche doelgroepen geschikt. Je richt je dan specifiek op de kenmerken en behoeften van deze doelgroep met een passend aanbod.

5.  Sociale media inzetten
Op social media kun je de interactie aangaan met je potentiële en huidige gasten. En ook in het laagseizoen kun je hier business uithalen. Zoals met een prijsvraag of wedstrijd waarbij je je gasten aanmoedigt om informatie over je bedrijf te posten of foto’s te delen in hun netwerk. Of zet er een aantrekkelijke promotie op waarmee je adverteert op Social media. Op Facebook, Instagram maar ook op Twitter kun je heel gericht adverteren en het is ook voor kleinere bedrijven betaalbaar.

6.  Meedoen aan een Actie van…
En dan hebben we natuurlijk nog de speciale acties waar de online travel agents, maar vooral ook restaurantsites als IENS mee aankomen. Het is fijn als je op eigen kracht kunt varen, maar je kunt in het laagseizoen ook slim aanhaken op veelbelovende acties. Want de marketing van dergelijke partijen is krachtig. Hun netwerk en middelen zijn veel groter dan die van jou. Je moet wel een goed doordachte strategie hebben als jij met hun acties mee gaat doen. Uiteindelijk wil je een win-win-win situatie, voor jouw bedrijf, voor de ‘tussenpersoon’ én je gast.
Naast de hoge kortingen, lage prijzen en enorme aanloop, is een wereld aan mogelijkheden. Mits je maar creatief bent, je resultaten meet en bijstuurt. Nu wordt het geven van grote kortingen tegenwoordig nogal bekritiseerd. Korting kan inderdaad je product of dienst devalueren. Het geven van een bonus of toegevoegde waarde is veel beter voor je geloofwaardigheid. Maar niet altijd beter voor je cashflow. In een competitieve markt als de onze zijn er meer dingen om in overweging te nemen. Het is voor elk bedrijf, elke markt en iedere situatie anders.

De Laagseizoen bluesHet geven van een korting hoort nooit het primaire doel te zijn. Met een goede strategie en doordacht aannamebeleid kun je je eigen situatie sturen. Geloof niet de praatjes in de markt over dergelijke acties maar kijk objectief of het iets voor jouw bedrijf is en geloof vooral in je eigen resultaten.

Het laagseizoen is een tijd van reflectie. Denk eens na over je bedrijf en je toekomst. Maak een jaarplanning en stel je doelen vast. Of ga een gesprek aan met je gasten of stakeholders.

Wat je ook doet, ik ben benieuwd naar je resultaten, ervaringen en mooie succesverhalen. Wat voor kansen ga jij grijpen tijdens de laagseizoen blues?

 

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel ‘m dan met anderen:

FacebookTwitterLinkedIn