Het slimme verleiden van Disney
Slim hoor van Disney

 

Vier jonge gasten zitten in de trein naast mij.

‘Ik ben begonnen met Star Wars te kijken. Kennen jullie dat?’ vraagt de jongen voor mij. ‘Star Wars?’ vragen de anderen. ‘Ze hadden het erover in de Big Bang Theory’ zegt de jongen. ‘Ik dacht dat moet ik toch eens zien. Dus heb ik vannacht gekeken’.

‘Ik ben begonnen met de allereerste uit 1977. Echt cool weet je’. Piew! Piew! Hij maakt schiet gebaren met zijn handen. ‘Het is echt lachen. Ik ga ze allemaal zien. Maar wel per releasedatum. Weet je wel. Écht vet’.

Ik fronste mijn wenkbrauwen. Serieus? Kennen ze Starwars niet? Dat was mijn eerste verbaasde gedachte. Want ik ben nou eenmaal een grote Star Wars liefhebber én ‘Trekky’. Welcome to my world:)

 

Disney & Star Wars

Op het moment van schrijven staat de streamingdienst Disney+ bij ons op de SmartTV.  Met een gratis proefperiode van een maand.

‘Dan moeten we betalen en gaat die eraf’, zei ik nog van de week. Want wij hebben het veel te druk om dat allemaal te kijken én we hebben al Netflix. Zo kan de dochter nog een maand gratis haar hart ophalen aan zoetsappige films met een happy end.

Maar daar kwam een konijn uit de hoge hoed! Voor mij althans.

Direct na de gratis proefperiode ging de Star Wars original serie ‘Mandalorian’ live op de zender. Met een omzet van ruim 9 miljard heeft Disney met Star Wars een sterke troef in handen. En een extreme verleiding om toch het abonnement af te nemen. Wedden dat hierdoor veel mensen overstag gaan?

 

Hè! Nou flikken ze het weer!

Afgelopen week was de dochter aan het ‘YouTuben’. Favoriet Dylan Haegens kwam langs met zijn grappen en grollen. Ik moet zelf altijd wel grinniken om die Dylan. (Voor wie Dylan Haegens niet kent; hij is op dit moment zo’n beetje de populairste YouTuber bij de kids).

Tussen twee grappen door werd Dylan onderbroken door reclame. Een spectaculaire preview van een nieuwe Disneyfilm kwam langs. Nà de gratis proefperiode te zien op Disney+. Mijn dochter was reuze enthousiast, die film was als een droom.

Dan moet je als moeder sterk in de schoenen staan. Misschien ga ik toch overwegen om dat Disney+ abonnement te nemen. Ook al staat mijn verstand nog in de ontkenningsfase, emotioneel ga je al snel voor de bijl.

 

Pienter gespeeld van Disney

Nederland was een testland voor Disney+. Om het daarna wereldwijd groots uit te rollen. Ze richten zich op een voor hun cruciale doelgroep, namelijk onze kinderen. En dat doen ze door mee te liften op het succes van een lokale ‘Youtuber’ die mega populair is. Alweer slim van Disney. Ze weten hun doelgroep feilloos te vinden en te beïnvloeden. En hebben zo grip op de ouders.

Veel horecaondernemers krijgen vlekken in de nek bij het woord beïnvloeden. Want het klinkt als manipuleren. Maar is het beïnvloeden van je doelgroep nou zo erg? Ik vind van niet. Want als Disney mij veel waarde biedt en van mij een tevreden klant maakt, dan hebben wij een win win. Doet Disney dat niet, dan haak ik af.

 

Geef jij jouw gast waarde voor zijn geld?

Onbewust proberen bijna alle horecaondernemers hun gasten te beïnvloeden. Ze proberen namelijk invloed te hebben op de keuze van de gast. Ze schermen met kortingen, acties en promoties om zo de gasten te verleiden hun bedrijf te bezoeken. Middels ‘menu engineering’ geven ze de gast een duwtje in de rug naar een keuze met de meeste marge.

Toch doen ze dat zelden zo slim als Disney. Dat vind ik jammer, want je hoeft niet per se het marketingbudget van Disney te hebben om meer gasten aan te trekken en meer te verdienen. Iets dieper nadenken, over wat jouw doelgroep in actie laat schieten en dat sterk communiceren in je marketing. Dát alleen al kan een Gamechanger voor je zijn. Toch iets om eens goed over na te denken.

 

Heb jij net als Disney zo’n troef in handen?

In een wereld vol concurrentie wil je jouw hotel of horecabedrijf ultiem aantrekkelijk maken. Zodat gasten overstag gaan. Je wil iets unieks hebben waarvan je concurrent denkt; ‘kak, dat heb ik niet’ of ‘géén idee hoe ze dat flikken!’. Of je kunt een verleidingspad verzinnen waardoor je gasten van de ene naar de andere koop worden begeleid.

Misschien is jouw troef wel dat je met uitstekende mensen werkt. Niet alleen medewerkers maar ook mensen die je advies geven in van alles en nog wat. Maar hoe weet jij dat je geen charlatans of betweters in de arm neemt? Mensen die je van de regen in de drup helpen? Want daar kom je snars mee vooruit.

Om dat te weten te komen heb ik een checklijst voor je gemaakt met 7 vragen die je je moet stellen voordat je met een horeca adviseur in zee gaat. Je kunt hem nu downloaden op: www.vangevelt.nl/checklist/ Zodat je geen kat in de zak koopt.

 

Succes en …May the force be with you. Engage!

Monique van Gevelt