Strijdbare horeca
Strijdbare horeca

Het gaat steeds beter met de Horeca. Het aantal gasten en de bestedingen stijgen. Maar toch gaat het niet overal goed en heerst er bij veel horecaondernemers een soort moedeloosheid en gelatenheid. Alsof alle inspanningen niets opleveren. Maar er is altijd een reden waarom al je werk voor niets blijkt. Het is tijd om je strijdbijl op te graven….

We zitten in een tijd waar de sterkste, best georganiseerde en meest innovatieve horecabedrijven floreren. Maar er zijn ook horecabedrijven met problemen die zich afvragen hoe ze de komende maand de rekeningen moeten betalen.

Dat brengt veel onzekerheid met zich mee. En onzekerheid over de toekomst is het grootste struikelblok bij ondernemerschap. Het vertroebelt je beeld en maakt rusteloos. Met als gevolg dat je vasthoudt aan het bekende, besluiteloos bent of juist alles aangrijpt om je zaak aan het draaien te krijgen. Dit alles is funest voor je bedrijf.

 

Biedt verandering het hoofd

Ondernemen blijft voor veel horecaondernemers een moeizaam opgave. Krimpende omzetten, stijgende kosten, toenemende regelgeving en gasten die veel meer gewend zijn dan vroeger.  De toekomst is steeds moeilijker te voorspellen en veranderingen volgen elkaar in alsmaar sneller tempo op en hebben grote impact op je bedrijfsvoering. De tijden dat het kwam aanwaaien zijn voorbij. Als ondernemer moet je van vele markten thuis zijn om dit alles het hoofd te bieden. Het moment is gekomen om je dat te realiseren. Je hebt de veldslag verloren, maar niet de oorlog.

De toekomst (en daarmee verandering) is nooit tegen te houden. Of het nu social media, digitalisatie, regelgeving, blurring, de mondige gast of de toenemende concurrentie betreft. Je hier tegen verzetten is verspilde moeite en energie. Het leidt er alleen maar toe dat de echte (strategische) keuzes worden gemeden. En als je al strategische keuzes maakt blijft het daar vaak bij. De vertaling naar concrete acties om verandering het hoofd te bieden blijft vaak uit.

Een aanval blijkt vaak de beste verdediging. Maar daarvoor moet je eerst met een open vizier naar je eigen bedrijf kijken en dan uit de startblokken komen. Als je vooruitgang wilt en ontwikkeling wilt zien in je bedrijf, maak dan een aanvalsplan, ben strijdvaardig en laat je niet van de wijs brengen.

 

Handvaten voor een succesvolle strijd

  • Focus op je doel en werk daar elke dag stapje voor stapje naar toe
  • Sta onderweg stil bij al je kleine en grote overwinningen
  • Omring je met de juiste mensen
  • Blijf ver weg van energievampieren, mensen die je teveel energie kosten
  • Hou niet zomaar vast aan het bekende
  • Blijft niet ploeteren, maar zoek manieren om dingen makkelijker en effectiever te maken. Automatiseer, delegeer en besteed dingen uit
  • Focus op datgene waar je echt goed in bent
  • Stop geen energie in zaken die je niet kunt veranderen
  • Staar je niet blind op succesvolle ondernemers. Ga je eigen weg of ga juist een samenwerking met ze aan
  • Doorbreek je beperkende gewoonten. En geef nooit op!E-boek reviews
  • Haal stimulans en inspiratie uit je omgeving. Leer van anderen
  • Vraag om hulp
  • Ventileer negatieve gedachten en twijfels nooit aan je medewerkers. Breng een slecht bericht zo dat je met z’n allen juist de schouders eronder wilt gaan zetten.
  • Blijf scherp en zoek sparringpartners of een mentor
  • Ben niet bang om te falen. Beter een slechte beslissing dan helemaal geen beslissing

Om strijdbaar te zijn moet je werken aan je vitaliteit. Je moet scherp en alert zijn. En dat kan alleen als je goed voor jezelf zorgt. Werken in de horeca is topsport en topsporters nemen ook hun portie slaap, gezond eten, beweging en rust.

Hoe zorg jij dat je scherp en alert blijft?


DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn