Voor jou geen blunders (meer) op social media
Social media

Bijna iedereen zit op social media. Je (potentiële) gasten dus ook. En ik mag aannemen dat jouw horecabedrijf ook op social media zit en daar gastvrij en actief communiceert. Van alle marketingmogelijkheden is social media een van de belangrijkste kanalen. Maar realiteit is dat we daar niet altijd goed op inzetten of ondoordacht met social media omgaan.

Succesvol inzetten van social media begint bij jouw doel en de doelgroep.

1. Jouw doel met social media
Waarom gebruik je social media? Wat verwacht je ervan en waarom wil hier aanwezig zijn als bedrijf? Als je je met jouw horecabedrijf op een social media kanaal profileert moet je hier een reden voor hebben. En die is niet omdat je buurman het ook doet. Wil je werken aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid? Je gasttevredenheid verbeteren en een community opbouwen? Of juist meer omzet genereren? Of ga je het kanaal gebruiken om evenementen te pushen of om ‘traffic’ naar je website te krijgen?

2. Wie is jouw doelgroep?
Niet iedereen is even actief op elk social media kanaal. Elk kanaal kent zijn eigen doelgroep. Als je weet wie jouw doelgroep is in je horecabedrijf, dan weet je ook welk kanaal je moet inzetten. Als je het juiste kanaal te pakken hebt, kun je daar een mooie mix aan bestaande en potentiële gasten verwachten.

Maar wie zit dan waar? We weten dat jongeren vooral SnapChat gebruiken. Zakelijk en B2B is LinkedIn meester en Twitter pikt daar ook zijn graantje mee. Instagram komt sterk op en is niet alleen meer voor jongeren. Daar kun je nu nog goed scoren. Facebook is het grootste kanaal, maar organisch je doelgroep daar bereiken wordt steeds moeizamer omdat Facebook inzet op advertenties. YouTube blijft vooralsnog het videokanaal bij uitstek. Op Pinterest zitten vooral vrouwen. Een heel visueel medium met moodboards. En laten we What’s App ook meenemen. Niet direct een social media kanaal maar meer een messenger platform dat groter is dan Facebook. Mocht je je dan nog in het buitenland gaan vestigen kunnen Weibo en Tumblr belangrijke kanalen zijn.

Wat moet je vooral NIET doen op social media?

• Verdwalen in het social media woud
Je bent vast op Facebook, Instagram of Twitter. Dat is heel goed, maar waak ervoor dat je niet van alles maar een beetje doet. Focus liever eerst op één of twee kanalen en zorg dat je die heel goed onder de knie hebt. Kies als eerste het kanaal dat door jouw doelgroep het meest wordt gebruikt en meester die. Wat je ook doet, doe het goed.

• Onherkenbaar en stijlloos zijn
Hou ook op social media vast aan je huisstijl en manier van doen. Je horecabedrijf heeft een bepaalde stijl of concept. Zorg dat je ook online daarin herkenbaar bent. Dus communiceer zoals je bent en met de onderwerpen die bij jouw horecabedrijf passen. Het gaat er niet om dat je zomaar communiceert met je doelgroep, het gaat erom wat en hoe je communiceert met doelgroep.

• Focussen op likes
Veel likes op Facebook is geen garantie voor meer business. Focus liever op check-ins. Waarom? Deze mensen bezoeken daadwerkelijk je bedrijf en beleven je gastvrijheid. Als zij inchecken ziet een deel van hun Facebook netwerk dat. Posten ze dan ook nog een mooi plaatje en plaatsen ze een review dan is dat goed voor je ‘social proof’. Potentiele gasten geloven eerder iemand die jouw horecabedrijf heeft bezocht. Vraag je gasten daarom om in te checken, te posten en hun mening te geven. Goedkopere marketing bestaat niet.

• Vandaag maar niets op social media posten omdat je geen inspiratie hebt (en morgen ook niet)
Van uitstel komt vaak afstel. Of het wordt plotseling zo druk dat je het helemaal vergeet. En opeens heb je dan een week of langer niets meer gepost. Je gasten zien niet dat je het druk hebt. Zij verliezen je uit het oog. Maak daarom een lijstje van onderwerpen waar je altijd op terug kan vallen. Vertel wat over je medewerkers, nieuwe gerechten of leveranciers. Check wat er op de lokale Facebook groep van de VVV, gemeente of culturele instelling staat en haak hierop in. Wil je niet in een zwart social media gat vallen, download dan dit Content Spiekbriefje.

• Een goedlopende post lekker boosten
Heb je een post geplaatst op bijvoorbeeld Instagram of Facebook die goed loopt? Dan krijg je vast de melding om die post om te zetten in een advertentie waardoor je meer mensen bereikt. Als enkel dat je doel is kun je dat doen. Maar wil je meer uit je advertenties halen dan kun je beter een echte advertentie maken in ‘advertentie maken of beheren’ in Facebook. Want wat is je doel met een advertentie? Wil je meer reserveringen, een promotie pushen of mensen naar je website lokken? En hoeveel wil je betalen? Wil je een vast bedrag betalen zonder restricties of wil je liever per klik betalen en dus per reservering? Als je zomaar een goede post boost ben je niet gericht aan het adverteren maar meer aan schieten met hagel.

• Denken dat het altijd zo blijft
Het social media landschap verandert continue. Doelgroepen verschuiven zich van het ene naar het andere medium. Populariteit neemt toe of af. En soms verdwijnt er een (zoals Hyves) of komt er weer een bij. Daarom is het belangrijk dat je op de lange termijn op meer dan één kanaal aanwezig bent en vooral ook aan andere typen marketing doet. Zoals e-mailmarketing, je eigen website pushen, werken met externe partners, adverteren enz.

• Je medewerkers zomaar ‘los laten’ op jouw social media Gratis kenniskanalen, zonder een protocol
Het is een goed idee om je mensen te betrekken in je social media marketing. De jonge garde is er sowieso behendig en vindingrijk in. Maar stuur ze niet op pad met enkel de vraag om af en toe wat over je bedrijf te posten. Ze hebben richtlijnen nodig wat wel en niet gewenst is.

• Opgeven
Social media is niet het gouden ei. Het is een business module van een ander en die geeft heus niet zomaar alles gratis weg. Wil je een ‘crowd’ opbouwen op een social media platform zal je geduld moeten hebben en volharden. Continuïteit, goede content en interactie zijn essentieel voor succes op social media. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

• Je niet aan de regels houden
Vooral als je inzet op Win acties moet je je verdiepen in het reglement van Facebook. Ze zien deze like, share, win acties namelijk als spam en je moet heel duidelijk aangeven wat de actie behelst en Facebook vrijwaren. Je mag niet zomaar mensen vragen om je promotie te delen of je pagina te liken. Ook vragen om te taggen is taboe. Je zal niet het eerste bedrijf zijn waarvan de bedrijfspagina verdwenen blijkt, omdat je je onwetend niet aan de regels hebt gehouden.

Social media is voor de horeca een fantastisch medium om het gesprek met gasten aan te gaan. Om ze te overtuigen je te bezoeken en zo je rendement te verhogen. Maar er zitten wel voorwaarden aan, wil je social media succesvol inzetten.

 

 Deel dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn