Wat is de ware reden voor die dip in je business?
de ware reden voor die dip in je business

Als de economie goed draait is het geen kunst om als horecabedrijf op de topdagen vol te zitten.  Sterker, je moet al heel rare dingen doen, wil je het gedurende hoogtijdagen niet druk hebben. Echter hoe jouw business écht functioneert, kun je aflezen aan de diepte van jouw dip in een laagseizoen of tijdens een crisis.

De horeca is geen speelterrein voor amateurs of hobbyisten. Dit soort horecabedrijven leggen het als eerste af in een omgeving met felle concurrentie. Concepten steken elkaar naar de kroon en de gast is verwender dan ooit. Alleen professionele horecabedrijven zijn hiertegen bestand. En zelfs dan gaat het exploiteren van een goed bedrijf niet zonder slag of stoot.

Ons beroep wordt vaak geromantiseerd, maar dit intensieve werk is niet voor iedereen weggelegd. Je ziet bedrijven worstelen en uiteindelijk de deuren sluiten, terwijl anderen de aanloop bijna niet aankunnen. Er is heel wat nodig om op te vallen tussen de massa. Uiteindelijk gaat het om het resultaat van alle inspanningen en wat onderaan de streep overblijft.

 

Waarom is het dal bij een dieper dan bij de ander?

Een crisisperiode hakt er in bijna elk bedrijf in. Maar het zijn vooral de zaken die je niet op orde hebt die je dan nekken. Maar ook je eigen houding of instelling kan dan een struikelblok zijn voor je business.

1. vak niet onder de knie hebben
In een bedrijfstak met zoveel concurrentie en met gasten die op elke slak zout leggen, moet je vaktechnische zwaargewichten in je team hebben.

2. Denken alles te kunnen
Het is een mythe dat je als ondernemer alles moet kunnen. Niemand is overal goed in. Je hoort genoeg te weten van elke discipline in je bedrijf waardoor je je niet bij de neus laat nemen. Maar omring je vooral met mensen die goed zijn in waar jij minder goed bent.

3. Visch noch vleesch zijn
Je concept schiet alle kanten op. Is halfslachtig, zielloos en volgt elke trend of modegril. Richting kiezen en samenhang maakt je concept herkenbaar.

4. Medewerkers hebben die verre van de besten zijn
Om de beste mensen aan te trekken moet jouw bedrijf woest aantrekkelijk zijn. Om goede mensen te behouden moet je je coaching talenten aanspreken. Richt processen efficiënt in waardoor medewerkers tijd hebben om alle aandacht aan de gasten te geven.

5. Er volledig naast zitten met de prijzen
De prijzen die je hanteert moeten matchen met de totale waarde die je levert. Zo zal een inferieure kwaliteit van je producten, ondermaatse service of aftandse inrichting de prijs drukken. Maar is de beleving in je bedrijf bovengemiddeld en de uitstraling van je zaak uitzonderlijk, dan kun je voor hetzelfde gerecht soms wel het dubbele vragen.

6. Je bent geen ondernemer
Het zijn de entrepreneurs die het echt goed doen in de horeca. Hun focus ligt niet alleen bij vakmanschap of gastvrijheid. Hun kracht ligt in de helicopterview. Het vermogen om als een adelaar een duikvlucht te maken in de details en vervolgens weer boven alle disciplines uit te stijgen.

7. Het lijkt wel mijn mantra, maar je moet grip hebben op de cijfers in je bedrijf en hier dagelijks op sturen.
Anders weet je niet waar je naartoe stuurt met je bedrijf.

8. Je hebt geen kaas gegeten van marketing
Onderschat de kracht van goede marketing niet. Bijt je je hier niet in vast, dan ben je al snel overgeleverd aan externe, dure partijen en dat kan je winst drukken.

9. Locatie is belangrijk, maar bereikbaar en toegankelijkheid zijn Sparren met een deskundigenog bepalender
Maak het je gasten heel makkelijk om naar jou toe te komen. Werp geen drempels op, maar verwelkom ze met open armen. Hopelijk ben je goed bereikbaarheid met ov en heb je voldoende parkeerplaats. Maar ook een goede informatieverstrekking en een veilig gevoel zorgen ervoor dat ze voor jou kiezen.

10. Je bent te principieel
Resoluut nee zeggen tegen kleine vragen en verzoeken wekt veel irritatie op bij je gast. Verlies je niet in regeltjes, voorwaarden en principes. Het moet wel leuk blijven voor de gast om bij jou verblijven.

 

Juist in jouw horecabedrijf horen gasten even in een andere wereld te komen. Dat kan een zakelijke, effectieve omgeving zijn. Of die van beleving en vertier, de plek waar gasten de dagelijkse sleur doorbreken. Als je hier niet op inspeelt of eigenlijk wat te gewoontjes blijft, zal je nooit een hogere prijs kunnen vragen. En in de tijden waar de keuze reuze is, zullen gasten eerder naar die ene interessante, actieve en aantrekkelijke concurrent gaan.

Goede zaken!
Monique van Gevelt

P.s. In een sparringgesprek van pakweg 2 tot 3 uur zie ik al snel waar de schoen wringt in jouw horecabedrijf. Sterker. Ik ga pas weg nadat ik jou handvatten en inzichten heb gegeven om je bedrijf om te turnen. Boek ook een gesprek.