Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf?
Buigen of breken? Hoe veerkrachtig is jouw horecabedrijf?

Een pittige storm velde laatst 12 bomen in een straat verderop. De boom van de buren helt zelfs nu nog gevaarlijk over mijn muur. Daar moet de zaag in. Deze storm zette mij aan het denken dat veel horecabedrijven wachten met snoeien in hun bedrijf tot het stormt en niet preventief kappen in hun risico’s.

Meestal denk je bij het snoeien in je bedrijf aan het inkrimpen van het personeelsbestand. Dat kan op een bepaald moment best verstandig zijn, zodat je weer grip krijgt op je personeelskosten. Maar snoeien doe je op meerdere terreinen; in je product of service aanbod, in je regels en standaarden, je kosten, op onderdelen van je concept of in je bedrijfsfilosofie. Want dingen die niet werken, geen geld opleveren of geen potentieel hebben zijn contraproductief. Ze trekken energie uit je bedrijf.

Net als bomen en struiken heeft ook je bedrijf onderhoud nodig. Op zijn tijd snoeien en voeden zodat je zaak gezond blijft en bestand is tegen slecht weer. Met beleid snoeien is niet slecht, het zorgt juist voor meer bloei in je bedrijf en dat je niet door te veel ballast breekt.

 

 

De buitenwereld is onvoorspelbaar, steeds complexer en verandert snel. Even bijkomen is er niet meer bij.
Ben je daar als bedrijf klaar voor?

Deze turbulente wereld dwingt je tot veranderen en aanpassen. Om mee te kunnen buigen en goed te navigeren in welk weer dan ook moet je flexibel zijn op alle vlakken. Het wordt steeds belangrijker om systemen, processen en de administratie op orde te hebben zodat je op basis van actuele cijfers kunt schakelen. Maar ook dat je personeel is doordrongen van deze feiten.

Dit betekent niet dat deze boodschap al is aangekomen bij je individuele medewerkers die al jaren hetzelfde doen. Laat staan dat ze direct mee schakelen als je genoodzaakt bent dingen te veranderen. De belevingswereld en perceptie van omstandigheden door management, personeel en gasten loopt vaak mijlenver uit elkaar waardoor ze elkaar niet begrijpen.

Dat zie je wel eens als je een hotel of restaurant binnenloopt. Je merkt bij de ontvangst direct hoe de vlag erbij hangt. Je hoeft alleen maar te observeren hoe het personeel rond loopt en je ziet en voelt direct of er wel of geen vitaliteit is in het bedrijf.

 

Zijn je mensen er klaar voor?

Ondernemers, leiders en managers willen graag plannen, dingen vastleggen, controleren, vooruit kijken en onzekerheden uitsluiten. Dat is heel goed. Maar blijf je afvragen of je niet overdrijft. Want teveel regels verstikken en zorgen dat je bedrijf niet meer wendbaar is. In een wendbare organisatie is er balans, weet iedereen wat er speelt, waar ze naar toe gaan en wat de verantwoordelijkheden zijn. Daar worden samen kansen gecreëerd en uitdagingen aangegaan.

Dit betekent dat je als leider ook moet kunnen loslaten. Raak je mensen en verbindt met ze. Maar ben ook eerlijk en daadkrachtig. Jij bent degene die faciliteert dat zij hun werk goed kunnen doen. Niet door ze te bombarderen met regels maar door aan te geven waar de noodzaak ligt en wat de koers is.

Betrokkenheid en waardering van de medewerkers aan de voorkant, zoals bediening, receptie, reserveringen of portiers, is belangrijk want zij zijn de ‘ogen en oren’ van je bedrijf. Zij horen als eerste wat er gebeurt in de buitenwereld en waar de kansen liggen en bedreigingen vandaan komen. Hun ervaringen en ideeën moeten zo snel mogelijk doorsijpelen in de organisatie. Geef ze daarvoor de ruimte en middelen.

Kijk, de horeca is niet de makkelijkste branche als het om personeel gaat. Richt je juist daarom op het benutten van de kwaliteiten van je medewerkers. De kracht komt van binnen je organisatie. Weet wie je ‘high potentials’ zijn en richt je op hun ontwikkeling. Niet alleen taakgericht, maar vooral talentgericht. Het verhoogt hun motivatie en productiviteit. Zorg dat je medewerkers het vermogen hebben om snel en flexibel een nieuwe werkwijze of gedrag te adopteren. Het verbetert hun inzetbaarheid wat een belangrijk middel is om de wendbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Zo wordt je stormbestendig en bouw je samen aan een bedrijf dat een stootje kan hebben.

Succes
Monique van Gevelt