Maak je kenbaar
Maak je kenbaar

Wil je als horecabedrijf eruit springen en wellicht je concurrentie aftroeven, dan moet je je onderscheiden. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Van de ene kant moet je niet te ver van jezelf af gaan staan. Maar aan de andere kant moet je je wel differentiëren en je een beetje origineel positioneren. Hier zal je je modus in moeten vinden.

Uiteindelijk komt het neer op de totaalbeleving die gasten in jouw horecabedrijf ervaren. Van de grote lijnen tot de kleinste details, moet alles aansluiten bij je concept. Maar dan ben je er nog niet. Je moet kenbaar maken aan je gasten wat je allemaal te bieden hebt en wat er bij je te beleven valt. En dat betekent gericht communiceren met je huidige en potentiële gasten. En dát is waar marketing om de hoek komt kijken.

 

Roep het van de daken, zonder schreeuwerig te zijn

‘Ik ben goed in wat ik doe, dus waarom zou ik dat van de daken schreeuwen?’
Nou, juist omdat anderen wel van zich laten horen. Als je te stil bent dan wordt je al snel overschreeuwd door de veelal grotere horeca partijen. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, blijkt nog vaak het credo. Maar de realiteit haalt je hier in en op een gegeven moment dwingen de feiten je om actie te ondernemen.

Wellicht twijfel je om op marketing in te zetten omdat je je er niet comfortabel bij voelt of niet weet hoe je het effectief moet inzetten. Sommigen zijn zelfs huiverig om met hun kwaliteiten te koop te lopen. Niet iedereen staat graag in de schijnwerpers en voor velen zal marketing nooit leuk worden, maar het is noodzakelijk. Terughoudend zijn in je marketing, helpt je echt niet verder. Je kunt het beter omarmen, voordat je in de wurggreep komt van een ander.

 

Wat is het doel van jouw marketinginspanningen?

Of je nou kampt met een grillige omzet, te weinig inkomsten hebt of goede omzetcijfers draait, met een stabiele marketingstrategie kan je de omzetstromen stabiliseren en laten groeien. Dat is toch uiteindelijk waarom je ‘aan marketing’ doet.

Je omzet en winst consolideren en vergroten is erg belangrijk. Maar dat is niet het enige waar marketing je kan dienen. Er zijn nog een paar belangrijke doelen waar je marketing voor kan inzetten. Zoals:

  • Het vergroten van je naamsbekendheid, want onbekend maakt onbemind
  • Het realiseren van 100% gasttevredenheid. Gastvrijheid begint bij het eerste (vaak online) contact en stopt niet buiten de 4 muren van je horecabedrijf. Denk maar eens aan je reserveringsproces, de reacties van de gasten op jouw posts en hoe je met reviews omgaat. Maar ook waarom de klantenservice in grotere bedrijven zo belangrijk is. Gastvrij ondernemen doe je over de gehele linie
  • Het monitoren en analyseren van het gedrag van je doelgroepen. Door goed te ‘luisteren’ naar wat je gasten online zeggen kun je inspelen op hun behoeften en je concept waar nodig aanscherpen
  • Het werven van medewerkers en versterken van je team

Gratis kennisTegenwoordig dingen we niet enkel om de aandacht van de gast. Het is ook een strijd om aan goede medewerkers, chefs en managers te komen. En deze kun je met je marketing bereiken en aansporen om bij jou te komen werken. Medewerkers trek je juist sneller over de streep met een onderscheidend concept en aantrekkelijke marketing. Want mensen werken niet alleen ergens voor een fatsoenlijk salaris en goede secondaire arbeidsvoorwaarden. Ze willen ook trots zijn op waar ze werken en het showen aan hun omgeving. En dat is waar je unieke concept, online aantrekkelijkheid en marketing in je voordeel werken.

Je zal moeten blijven ontwikkelen en je onderscheiden om de belangstelling van alle betrokkenen te behouden. Die van je gasten, je medewerkers, je leveranciers, je investeerders en zelfs die van je familie en vrienden. En daarvoor moet je op de juiste manier met ze communiceren. Binnen en buiten je horecabedrijf.

 

 

Delen wordt gewaardeerd 🙂