Het ging best weer goed met de Horeca.
Maar nu de deuren weer zijn gesloten en alles op een laag pitje staat, heerst er bij veel horecaondernemers een soort moedeloosheid en gelatenheid. Alsof alle inspanningen niets opleveren. Maar naast deze crisis is er altijd wel een reden te bedenken waarom al je werk voor niets lijkt. Maar het is tijd om je strijdbijl op te graven….
We zitten in een tijd waar de sterkste, best georganiseerde en meest innovatieve en creatieve horecabedrijven boven komen drijven. Maar er zijn ook veel horecabedrijven met zo’n grote problemen dat ze zich afvragen hoe ze de rekeningen moeten betalen.
Dat brengt veel onzekerheid met zich mee. En onzekerheid over de toekomst is het grootste struikelblok bij ondernemerschap. Het vertroebelt je beeld en maakt rusteloos. Met als gevolg dat je vasthoudt aan het bekende, besluiteloos bent of juist alles aangrijpt om je zaak aan het draaien te krijgen. Dit alles is funest voor je bedrijf.
Biedt verandering het hoofd
Ondernemen in deze tijd is een moeizame en uitdagende opgave. Krimpende omzetten, stijgende kosten, onzekerheid over maatregelen, regelgeving en gasten die veel meer gewend zijn dan vroeger. De toekomst is steeds moeilijker te voorspellen en veranderingen volgen elkaar in alsmaar sneller tempo op en hebben grote impact op je bedrijfsvoering. De tijden dat het kwam aanwaaien zijn voorbij. Als ondernemer moet je van vele markten thuis zijn om dit alles het hoofd te bieden. Dat is de realiteit. Het voelt alsof wij de veldslag hebben verloren, maar zeker niet de oorlog.
De toekomst is nooit tegen te houden en verandering is daarbij de enige constante. Of het nu marketing, digitalisatie, regelgeving, blurring, de mondige gast of de toenemende concurrentie betreft. Je verzetten tegen zaken waar je geen invloed op hebt is verspilde moeite en energie. Het leidt er alleen maar toe dat de echte (strategische) keuzes worden gemeden. En als je al strategische keuzes maakt blijft het daar vaak bij. De vertaling naar concrete acties om verandering het hoofd te bieden blijft vaak uit.
Een aanval is vaak de beste verdediging. Maar daarvoor moet je eerst met een open vizier naar je eigen bedrijf kijken en dan uit de startblokken komen. Als je vooruitgang wilt en ontwikkeling wilt zien in je bedrijf, maak dan een aanvalsplan, ben strijdvaardig en laat je niet zomaar van de wijs brengen.
Handvaten voor een succesvolle strijd
- Focus op je doel en werk daar elke dag stapje voor stapje naar toe
- Omring je met de juiste mensen
- Blijf ver weg van ‘energievampieren’, mensen die je te veel energie kosten
- Hou niet zomaar vast aan het bekende
- Blijf niet ploeteren, maar zoek manieren om dingen makkelijker en effectiever te maken. Automatiseer, delegeer en besteed dingen uit
- Focus op datgene waar je echt goed in bent
- Stop geen energie in zaken die je niet kunt veranderen
- Staar je niet blind op succesvolle ondernemers. Ga je eigen weg of ga juist een samenwerking met ze aan
- Doorbreek je beperkende gewoonten. En geef nooit op!
- Haal stimulans en inspiratie uit je omgeving. Leer van anderen
- Vraag om hulp
- Deel negatieve gedachten en twijfels nooit met je medewerkers. Breng een slecht bericht zo dat je met z’n allen juist de schouders eronder wilt gaan zetten
- Blijf scherp en zoek sparringpartners of een mentor
- Ben niet bang om te falen. Beter een slechte beslissing dan helemaal geen beslissing
- Sta onderweg stil bij al je kleine en grote overwinningen
Om strijdbaar te zijn moet je werken aan je vitaliteit. Lichamelijk én geestelijk. Je moet scherp en gefocust zijn op de momenten die ertoe doen. En dat kan alleen als je goed voor jezelf zorgt. Werken in de horeca is topsport en toppresteerders nemen niet voor niets op zijn tijd rust, eten gezond, zorgen voor een regelmatig slaappatroon en hebben genoeg beweging. Dat zorgt ervoor dat je ondernemerslust niet wegebt, maar je veerkrachtig en oplettend blijft.
Monique van Gevelt
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl