Succesvolle ondernemers en bedrijven kennen hun cijfers. Omzet, winst, kosten, percentages, aantal gasten, ‘return on investment’, ‘return on engagement’ etc. Én ze weten hoe ze die cijfers kunnen beïnvloeden.
Horecaondernemers en managers zijn meestal operationeel sterk, vaak heel creatief en doen dikwijls zaken op basis van hun gevoel en intuïtie. Dat werkt meestal in hun voordeel, maar ook wel eens in hun nadeel. Op basis van je gevoel heb je het idee dat iets heel goed werkt. Als je dan in de cijfers duikt en gaat analyseren, kun je er juist achter komen dat het minder goed werkt dan je had verwacht.
Meten is dus weten. Daarom is het belangrijk om dingen meetbaar te maken. Pas dan kun je zien of iets echt werkt en neem je beslissingen op basis van feiten in plaats van alleen maar op je gevoel.
Intuïtie en meten kunnen hand in hand gaan. Een eerste ingeving is vaak de juiste. Het onbewuste denken schijnt 20.000 x sneller te gaan dan het bewuste denken en het neemt veel meer belangen mee. Maar toch is het goed om te beslissen op basis van feiten en cijfers. Een intuïtieve beslissing die is gemeten, dooft elke discussie en neemt twijfels weg.
Helpt al dat meten de creativiteit niet om zeep?
Creativiteit zit hem niet alleen in het creëren van fantastische gerechten, een fijne beleving, een actie of een uniek interieur. Creativiteit is ook je vermogen om oplossingen te vinden. Een creatief brein is de oorsprong van de beste ideeën. Ook om zakelijke kansen en mogelijkheden te zien als geen ander.
Dan is het best handig om die creativiteit af en toe te meten. Hoe pakken je ideeën uit? Hoe werkt die oplossing? Vaak leveren ze een mooi resultaat op. Maar door te meten weet je werkelijk of je inspanning echt het beoogde geld, bekendheid of meer gasten oplevert. En zo niet, weet je (hopelijk) aan welke ‘knoppen’ je moet draaien om een beter resultaat te bereiken.
‘If you don’t know your numbers, you don’t have a business…’
Wat ben je waard?
Zo kun je ook meten of bepaalde prijzen die je hanteert wel business opleveren. Door het verhogen of verlagen van de prijzen kun je klandizie mislopen. Onzekerheid en discussie over de te hanteren prijzen is dan ook normaal. Maar als je de emotie uitschakelt en puur kijkt naar de cijfers kun je op basis daarvan gefundeerde beslissingen nemen.
Je hebt vast een bedrag voor een kamer, diner of andere dienst in gedachten waarvan jij vindt dat het die waard is. De vraag is of de markt, dus je gast, dat ook vindt. Alleen al daarom is het belangrijk om onbevooroordeeld te kijken naar je eigen producten en diensten en te meten of jouw prijzen en aanbod goed in de markt liggen.
Je kunt wel een bepaalde prijs hanteren voor jouw dienst of product, maar de verwachting van de gast en de bijbehorende ervaring bepalen of die prijs wel goed is. In de horeca doen we heel veel van hetzelfde. Als jij je weet te onderscheiden en als de ervaring van de gast de verwachting overtreft, dan kun jij je losweken van je concurrentie. En kun je het bedrag vragen dat je daadwerkelijk wil hebben. Maar je moet veel meer waarde bieden dan wat je gast verwacht.
Helaas heeft de horeca de reputatie dat ze te weinig waarde biedt. Soms zie je dat zelf niet eens meer.
Er is een marketinginstrument om te weten of jouw waarde matched met de verwachting van je gast. En dit instrument heet reviews. Wat je ook van reviews vind, door ze te analyseren en te meten weet je waar je staat. Aan jou om daar je conclusies uit te trekken.
Want wat velen van ons aanbieden in de horeca, daar worden onze gasten niet meer warm van. Dat is als lauwe soep; het smaakt wel, maar niet naar meer.
Om de toekomst het hoofd te bieden zul jij je moeten onderscheiden. Opmerkelijk zijn en de verwachting overstijgen. En om te weten hoe je ervoor staat, kun je maar beter gaan meten. Zodat je een duidelijke koers kunt bepalen voor je toekomst.
Goede zaken!
Monique van Gevelt
Goed artikel Monique! Is het niet handig om naast de reviews te analyseren ook met de gasten zelf te praten?
Bedankt Erik! Het is zeker goed om met je gasten te praten en de dialoog aan te gaan. Praten met je gasten en vooral zorgen dat ze enthousiast je horecabedrijf verlaten is een kunst.
Ik heb dat ook aangestipt in mijn nieuwste e-boek en ik ga er dieper op in tijdens mijn programma Succesvoller dankzij reviews.
Goed artikel met tips. Wat betreft reviews, meestal geven deze een (dikke) onvoldoende of dikke voldoende. De mensen die vinden dat ze hebben gekregen naar datgene wat ze verwachten en hebben betaald zullen niet snel een review plaatsen. Klanten die ontevreden, of juist heel lyrisch, over je producten en zaak die zie je en hoor je wel. Reviews zijn belangrijk en bekijk ze met een kritisch oog en ga kijken wat je kunt verbeteren.
En fout meten is fout weten: meten is meestal veel moeilijker dan veel mensen denken en er worden veel stomme fouten bij gemaakt