Zo’n beetje iedereen zit op social media. Je (potentiële) gasten dus ook. En ik mag aannemen dat jij met je horecabedrijf ook op een of meerdere socials actief communiceert. Vooral Facebook en Instagram zijn voor de horeca belangrijke marketingkanalen. Maar ook LinkedIn wordt zakelijk ingezet. Maar helaas zet niet iedereen social media goed in voor zijn horecabedrijf.
Succesvol zijn op social media begint bij waarom, voor wie en hoe je het inzet.
1. Jouw doel met social media
Waarom gebruik je social media? Wat verwacht je ervan en waarom wil je hier aanwezig zijn als bedrijf? Als je je op een social media kanaal profileert moet je daar een reden voor hebben. En die is niet omdat je buurman het ook doet. Wil je werken aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid? Meer omzet maken of een community opbouwen? Of ga je het kanaal gebruiken om evenementen te pushen of om ‘traffic’ naar je website te krijgen?
2. Wie is jouw doelgroep en activeer je deze?
Niet iedereen is even actief op elk type social media kanaal. Elk kanaal kent zijn eigen doelgroep. Als je weet wie jouw doelgroep is in je horecabedrijf, dan weet je ook welk kanaal je moet inzetten. Als je het juiste kanaal te pakken hebt, zal je daar bestaande en potentiële gasten aantreffen. Het is dan ook jou om het gesprek aan te gaan
Maar wie zit dan waar? We weten dat jongeren vooral SnapChat en TikTok gebruiken. Zakelijk en B2B is LinkedIn meester en Twitter pikt nog altijd een graantje mee. Facebook is de grootste partij in onze contreien met merken als What’s app en Instagram. Het messenger platform What’s app is groter dan het Facebook platvorm zelf en het is een kwestie van tijd voordat dat commercieel wordt ingezet. Organisch je doelgroep bereiken wordt op Facebook steeds moeizamer omdat Facebook inzet op advertenties. Instagram heeft een belangrijke plek verworven en daar zijn vooral de stories hot.
YouTube is van Google en blijft vooralsnog het videokanaal bij uitstek terwijl Facebook een inhaalslag maakt. Op Pinterest zitten vooral dames. Een heel visueel medium met moodboards. En mocht je het bedrijf in het buitenland gaan vestigen dan kunnen WeChat en Tumblr belangrijke kanalen zijn.
Wat moet je vooral NIET doen op social media?
• Verdwalen in het social media woud
Je bent vast op meerder kanalen actief. Dat is heel goed, maar waak ervoor dat je niet van alles maar een beetje doet. Focus liever eerst op één of twee kanalen en zorg dat je die heel goed onder de knie hebt. Kies als eerste het kanaal dat door jouw doelgroep het meest wordt gebruikt en meester die. Wat je ook doet, doe het goed.
• Onherkenbaar en stijlloos zijn
Hou ook op social media vast aan je huisstijl en manier van doen. Je horecabedrijf heeft een bepaalde stijl of concept. Zorg dat je ook online daarin herkenbaar bent. Dus communiceer zoals je bent en met de onderwerpen die bij jouw horecabedrijf passen. Het gaat er niet om dat je zomaar communiceert met je doelgroep, het gaat erom wat en hoe je communiceert met doelgroep.
• Focussen op likes en volgers
Veel likes op Facebook of volgers op Instagram is geen garantie voor meer business. Focus liever op interactie, tags, check-ins, vermeldingen etc. Waarom? Deze mensen bezoeken daadwerkelijk je bedrijf en beleven je gastvrijheid. Of ze kennen jouw bedrijf. Motiveer je gasten mooie plaatjes en aanbevelingen te posten. Dat is goed voor je ‘social proof’. Potentiële gasten geloven eerder iemand die jouw horecabedrijf heeft bezocht dan dat ze jou geloven. Goedkopere marketing bestaat niet.
• Vandaag maar niets op social media posten omdat je geen inspiratie hebt (en morgen ook niet)
Van uitstel komt vaak afstel. Of het wordt plotseling zo druk dat je het helemaal vergeet. En opeens heb je dan een week of langer niets meer gepost. Je gasten zien niet dat je het druk hebt. Zij verliezen je uit het oog. Maak daarom een lijstje van onderwerpen waar je altijd op terug kan vallen. Vertel wat over je medewerkers, nieuwe gerechten of leveranciers. Check wat er lokaal in jouw omgeving gebeurd en haak hierop in. Wil je niet in een zwart social media gat terecht komen en stil vallen met je communicatie? Download dan dit Content Spiekbriefje.
• Een goedlopende post lekker boosten
Heb je een post geplaatst op bijvoorbeeld Instagram of Facebook die goed loopt? Dan krijg je vast de melding om die post om te zetten in een advertentie waardoor je meer mensen bereikt. Als dat je doel is, dan kun je dat doen. Maar wil je meer uit je advertenties halen dan kun je beter een echte advertentie maken in ‘advertentiebeheer’ in Facebook. Daar zijn de advertentie mogelijkheden groter. Je kunt er specifieke doelgroepen maken, je budget beter beheren en doelgerichter adverteren. Als je zomaar een goede post boost ben je niet gericht aan het adverteren maar aan schieten met hagel.
• Denken dat het altijd zo blijft
Het social media landschap verandert continue. Doelgroepen verschuiven zich van het ene naar het andere medium. Populariteit neemt toe of af. En soms verdwijnt er een kanaal (zoals Hyves) en komt er een ander voor in plaats. Daarom is het belangrijk dat je op de lange termijn op meer dan één kanaal aanwezig bent. En vooral ook aan andere typen marketing doet. Zoals e-mailmarketing, je eigen website en SEO pushen, werken met externe partners, inzetten op online marketing enz.
• Je medewerkers zomaar ‘los laten’ op jouw social media kanalen, zonder een protocol
Het is een goed idee om je mensen te betrekken in je social media marketing. De jonge garde is er sowieso behendig en vindingrijk in. Maar stuur ze niet op pad met enkel de vraag om af en toe wat over je bedrijf te posten. Ze hebben richtlijnen nodig wat wel en niet gewenst is.
• Opgeven
Social media is niet het gouden ei. Het is een business module van een ander en die geeft heus niet zomaar alles gratis weg. Wil je organisch een ‘crowd’ opbouwen op een social media platform zal je geduld moeten hebben en volharden. Continuïteit, goede content en interactie zijn essentieel voor succes op social media. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
• Je niet aan de regels houden
De regels op social media worden steeds strakker. Ze zullen ook wel moeten door al het fake news, inmenging, trollen en deepfakes. Ze zien organische (onbetaalde) promoties steeds meer als spam en rekenen mensen af op illegale win-acties en dergelijke. En je mag niet zomaar vragen om je promotie te delen, te taggen of je pagina te liken. Je zal niet de eerste zijn van wie de bedrijfspagina offline wordt gehaald, omdat je (door onwetend) je niet aan de regels hebt gehouden.
• Je mond voorbij praten
Dingen online vertellen die je bedrijf beschadigen. Waarmee je gasten afstoot en jezelf onpopulair maakt. Zoals je persoonlijke mening over zaken die gevoelig liggen. Mensen vinden het leuk om wat over je te weten. Maar je kunt je afvragen wat jouw bedrijf te maken heeft met jouw persoonlijke politieke voorkeur, religie of frustraties.
Social media is voor de horeca een fantastisch medium om het gesprek met gasten aan te gaan. Om ze te overtuigen je te bezoeken en zo je omzet te verhogen. Maar er zitten wel haken en ogen aan, waarvan je op de hoogte moet zijn om er een succes van te maken.
Goede zaken!
Monique van Gevelt
P.S. Wist je dat ik voor bedrijven hands-on strategische marketingplannen maak? Social media is daarin een belangrijk onderdeel. Ook begeleid ik de verantwoordelijke medewerkers (of jou) zodat dat plan ook operationeel een succes wordt.
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl