Begerenswaardige horecaconcepten hebben hun zaakjes voor mekaar
Begerenswaardige horecaconcepten hebben hun zaakjes voor mekaar

 

Een nieuw horecaconcept wordt meestal met veel tromgeroffel aangekondigd. Er volgt een feestje om het resultaat te vieren na al dat harde werk. Om met de wereld te delen wat je hebt gecreëerd, ermee te pronken en dan even uit te blazen. Maar eigenlijk gaat het er nu pas om spannen. Want slaat het concept wel aan? Gaan, nu je de deuren opent, de gasten toestromen en de kassa’s rinkelen?

In de praktijk zie je dat het alle kanten op kan gaan. Er zijn onderscheidende concepten die zich als een raket lanceren, maar ook sluimerende, teleurstellende projecten. Het succes is vooral afhankelijk van hoe doordacht en onderscheidend je concept is en of je alle variabelen wel in kaart hebt gebracht.

Vanzelfsprekend maak je een ondernemersplan en begroting. Maar vaak blijft het ontwikkelen van een horecaconcept steken in een operationele uitvoering. We hebben het over het interieur, assortiment, menukaart, logo, leuke medewerkers en routing.  Veel ondernemers veronderstellen dat het horecaconcept dan staat en gaat draaien.

 

Er komt veel kijken bij een onderscheidend horecaconcept

Natuurlijk zijn dat allemaal heel belangrijke zaken. Maar er is meer nodig voor een succesvol concept. Hoe vaak ik ondernemers heb horen zeggen ‘Had ik dat maar geweten, dan had ik het anders aangepakt’. Er komt tegenwoordig nogal wat kijken bij een creëren van een succesvol horecaconcept. Waar moet je nog meer over nadenken?

  • Zorg voor een visie, missie en kernwaarden die als kapstok dienen voor je concept, zodat je niet alle kanten op schiet met je ideeën
  • Heb geen geromantiseerd beeld, maar stel doelen en heldere KPI’s waar je met het concept heen wilt
  • Ken de doelgroepen en zorg dat jouw bedrijf bij hun ‘lifestyle’ past
  • Weet wat de usp’s van je concurrenten zijn en ken je omgeving op je duimpje
  • Breng risico’s en uitdagingen in kaart waardoor je ze beter kan pareren
  • Ken je eigen zwaktes waardoor je mensen om je heen kan verzamelen die dit opvangen
  • Heb altijd je cijfers paraat en zorg voor een snelle financiële afdeling of boekhouder. Wachten op je cijfers maakt je namelijk stuurloos
  • De PMS en/of kassasysteem waarmee je werkt is makkelijk in gebruik en optimaal ingericht. Je operatie en administratie lopen gesmeerd waardoor je kan bijsturen
  • De marketing voor je horecabedrijf is op orde en je snapt hoe je dit moet inzetten
  • Je zorgt dat je concept onderscheidend genoeg is om de komende jaren relevant te blijven
  • Je coacht je teams, werkt met goede inwerk- en trainingsprogramma’s en hebt aandacht voor je medewerkers
  • De gasten staan centraal
  • Je hebt oog voor detail en zorgt dat je niet bedrijfsblind wordt

 

 

Gratis kennisWaar doe je het voor?

Vaak willen horecaondernemers hun hotel of restaurant vernieuwen om bij de tijd te blijven of zich te onderscheiden van de concurrent. Maar eigenlijk hoort dat niet de beweegreden te zijn. De vraag is eerder voor wie je je horecaconcept vernieuwd of oppoetst. Dat jij groei ambities hebt en meer wilt verdienen is absoluut een belangrijke drijfveer. Maar om dat te bereiken moet jij betekenisvol en begerenswaardig zijn voor jouw gasten. Een renovatie, conceptverandering of zelfs overname van een bestaand bedrijf is pas zinvol als die door jouw doelgroep wordt omarmt.

Daarom is de brandende vraag waar je doelgroep voor warm loopt.  Wat hun wensen, behoeftes en sluimerende verlangens zijn. Deze herken je pas als je in de huid kruipt van je gasten, ze bestudeert en observeert.

 

 

Hoe blijf je relevant?

Een horecabedrijf oppimpen is erg leuk om te doen. Het prikkelt je fantasie en creativiteit. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je de investering er ook weer uithaalt. En daar heb je meestal wat meer tijd voor nodig. Dus moet je concept houdbaar zijn en relevant blijven.

Dan komt het neer op doorzettingsvermogen en stabiliteit. Hoe constant je team maar ook je kwaliteit is. Of je overal (on- en offline) aanwezig bent met je verhaal en grip hebt op de resultaten. Hoe alert en consequent je bent. Maar ook hoe flexibel en creatief waardoor je altijd de rest een stap voor bent.

Als horecaondernemer moet je niet alleen de vingers aan de knoppen hebben. Je moet ook scherpzinnig en vindingrijk zijn. Vooral als je een onderscheidend concept wenst. En heb je de kennis of ervaring dan niet in huis. Dan ben jij vast slim genoeg om die in te huren. Dus ben jij een ambitieuze ondernemer? Dan weet je wie je moet contacteren 😉

Goede zaken!
Monique van Gevelt