Maak je kenbaar en laat van je horen
Maak je kenbaar

Wil je er als horecabedrijf uit springen en je concurrentie aftroeven, dan zal je jezelf moet onderscheiden. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarvoor moet je niet te ver van jezelf af gaan staan. Maar je moet je ook differentiëren en je een beetje origineel positioneren. Dat is zoeken naar evenwicht.

Uiteindelijk komt het neer op de totaalbeleving die gasten in jouw horecabedrijf ervaren. Van de grote lijnen tot de kleinste details, moet alles aansluiten bij je concept. Maar dan ben je er nog niet. Je moet kenbaar maken aan je gasten wat je allemaal te bieden hebt en wat er te beleven valt. En dat betekent doelgericht communiceren met je huidige en potentiële gasten. En dát is dus marketing.

 

Ben niet schreeuwerig, maar laat gericht je lokroep horen

‘Ik ben goed in wat ik doe, dus waarom zou ik dat van de daken schreeuwen?’
Nou, juist omdat anderen wel van zich laten horen. Als je te stil bent dan wordt je al snel overschreeuwd door je concurrent of de grote horeca jongens. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, blijkt nog vaak het credo. Maar de realiteit haalt je hier in en op een gegeven moment dwingen de feiten je om actie te ondernemen.

Wellicht twijfel je om op marketing in te zetten omdat je er niets mee hebt of geen idee hebt hoe je het effectief moet inzetten. Sommigen zijn zelfs huiverig om met hun kwaliteiten te koop te lopen. Niet iedereen staat graag in de schijnwerpers en voor velen zal marketing nooit leuk worden, maar het is noodzakelijk. Terughoudend zijn in je marketing, helpt je echt niet verder. Je kunt het beter omarmen en je kenbaar maken voordat je in de wurggreep komt van een ander.

 

Waarom zou je aan marketing moeten doen?

Of je nou kampt met een grillige omzet, te weinig inkomsten hebt of goede omzetcijfers draait, met een stabiele marketingstrategie kan je de omzetstromen stabiliseren en laten groeien. Dat is toch uiteindelijk waarom je ‘aan marketing’ doet.

Je omzet en winst consolideren en vergroten is erg belangrijk. Maar dat is niet het enige waar marketing je kan dienen. Er zijn nog een paar belangrijke doelen waar je marketing voor kan inzetten. Zoals:

  • Het vergroten van je naamsbekendheid en je kenbaar maken, want onbekend maakt onbemind
  • Het realiseren van 100% gasttevredenheid. Gastvrijheid begint bij het eerste (vaak online) contact en stopt niet buiten de 4 muren van je horecabedrijf. Denk maar eens aan je reserveringsproces, de reacties van de gasten op jouw posts en hoe je met reviews omgaat. Maar ook waarom de klantenservice in grotere bedrijven zo belangrijk is. Gastvrij ondernemen doe je over de gehele linie
  • Het monitoren en analyseren van het gedrag van je doelgroepen. Door goed te ‘luisteren’ naar wat je gasten online zeggen kun je inspelen op hun behoeften en je concept waar nodig aanscherpen
  • Het werven van medewerkers en versterken van je team

Wij dingen we niet enkel om de aandacht van de gast. Het is ook een uitdaging om aan goede medewerkers, chefs en managers te komen. En deze kun je met je marketing bereiken en aansporen om bij jou te komen werken. Medewerkers trek je juist sneller over de streep met een onderscheidend concept en aantrekkelijke marketing. Want mensen werken niet alleen ergens voor een fatsoenlijk salaris en goede secondaire arbeidsvoorwaarden. Ze willen ook trots zijn op waar ze werken en het showen aan hun omgeving. En dat is waar je onderscheidende concept en brandende marketing hand in hand gaan.

Het is een hele klus om de aandacht en belangstelling vast te houden. Die van je gasten, je medewerkers, je leveranciers, je investeerders en zelfs die van je familie en vrienden. En daarvoor moet je op een boeiende manier met ze communiceren. On- en offline, binnen en buiten je horecabedrijf.

Goede zaken!
Monique van Gevelt

P.S. Wist je dat ik voor bedrijven hands-on strategische marketingplannen maak? Waardoor je mensen bereikt en ze verleid om naar jouw horecabedrijf te komen.  En dat ik de verantwoordelijke medewerkers (of jou) begeleid en train zodat dat plan ook operationeel een succes wordt? Ik zou als ik jou was mij even bellen of mailen.