Wie is het gezicht van jouw horecazaak?
Wie is het gezicht van je zaak

Hier verderop in de straat ligt al jaren een horecazaak. Een Grand café. Niet uitgesproken hip, niet ouderwets maar meer ‘gewoon’. Elke dag loop ik er langs. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om daar naar binnen te gaan.

Recentelijk is het Grand café overgenomen. De nieuwe uitbater heeft de zaak gerestyled, de naam en het logo verandert en het assortiment aangepakt. Het ziet er verzorgd uit. Maar belangrijker, hij runt zijn zaak alsof hét zijn baby is. Het Grand café is nu elke dag vol. De mensen staan zelfs buiten te borrelen omdat ze er niet meer in passen. Maar wat is er nu echt veranderd?

Dat is de enthousiaste manier waarop de nieuwe uitbater van zich laat horen. Hij vind het prachtig wat hij doet. Hij is hartelijk en weet de gasten aan zich te binden. Bovenal is hij zichzelf en hét gezicht van de zaak.

Ik heb eens rondgevraagd in de buurt waarom men nu wel het Grand café bezoekt. De reacties waren: het is zo’n aardige vent, hij kent je, het is zo gezellig, ik voel me er welkom en hij is echt blij om mij weer te zien. In korte tijd heeft hij een belangrijke GUN factor opgebouwd.

 

Is het zò moeilijk om een GUN factor op te bouwen?

Wel als jij gêne hebt om naar buiten te treden, niet wilt opvallen en je verstopt achter je medewerkers. En dat komt vaker voor dan je denkt. Mensen steken van nature niet graag het hoofd boven het maaiveld uit. Maar je zult van je moeten laten horen en je als persoon laten zien, wil je überhaupt opvallen en een gun factor opbouwen.

Het ontbreken van een eigen identiteit en lef zorgt ervoor dat je je concurrenten achterna loopt. Echter het kopiëren van je concurrent garandeert geen succes, maar zorgt voor het tegengestelde. Succes is namelijk niet zomaar na te apen en daarbij ga je vechten om dezelfde worst. Succes ligt aan een combinatie van factoren, waarbij de persoonlijke inbreng van de ondernemer de doorslag geeft.

Als horecaondernemer heb je een beroep gekozen in de spotlights. Niet de hoofdrol, want die vervuld je gast. Maar je hebt een sleutelrol en je zult elke dag je beste beentje voor moeten zetten. Als je te maken krijgt met teruglopende omzetten en toenemende concurrentie, vraag je dan af hoe jij het verschil kan maken in jouw horecabedrijf. Wat kan jij doen om je bedrijf draaiende te houden en weer te laten bloeien?

Natuurlijk zijn er externe factoren waar je geen invloed op hebt. Waar je wel invloed op hebt dat ben jezelf, de keuzes die jij maakt en de mensen waarmee je je omringt. Blijf je doen wat je altijd hebt gedaan? Dan blijf je onzichtbaar en zal je bedrijf langzaam afglijden.
Maar waag je het erop en ga je je onderscheiden van de rest, dan laat je zien dat jouw zaak de moeite waard is.

 

Hou jezelf een spiegel voor 

Ben jij als horecaondernemer een grijze muis of spetterende ster? Vraag je eens het volgende af:

  • Wat maakt mij en mijn bedrijf nou echt onderscheidend en Optinbutton blog conceptbijzonder?
  • Waar sta ik voor? Wat zijn de waarden waar ik aan hecht?
  • Wat zijn mijn ambities en waar krijg ik energie van?
  • Wie is mijn perfecte gast en wat heb ik voor mijn gast over?
  • Wat is mijn toegevoegde waarde in mijn bedrijf en waaruit blijkt dat?
  • Wat zijn mijn talenten en wat zijn mijn belemmeringen?
  • Hoe profileer ik mij als ondernemer?

Het gaat hier over de kernwaarden van je bedrijf. Je visie en missie. De doelen die je wilt bereiken en hoe je je wilt profileren en positioneren als bedrijf. Jouw identiteit en die van je hotel of restaurant. Daar komt een bepaalde doelgroep op af. Mensen die bij jou passen en die zich met jou en je bedrijf willen identificeren. Dat maakt jou anders dan je concurrenten. Want horeca voor iedereen is er al genoeg.

Het gezicht zijn van de zaak is goed. Maar projecteer jouw visie, missie en kernwaarden ook continue op je horecabedrijf. Bouw de reputatie van je zaak zorgvuldig op en deel je zienswijze met je medewerkers en managers, geef ze inspraak en laat ze hun bijdrage leveren. Zodat je horecabedrijf op termijn ook een tijdje zonder je aanwezigheid kan functioneren. Want door zo nu en dan afstand te nemen zie je mogelijkheden en kansen voor groei. En ook dat hoort bij ondernemerschap.

Succes
Monique van Gevelt