Laatst had ik een gesprek met een succesvolle ondernemer die ik al jaren ken. Hij heeft 4 goed lopende horecabedrijven in het buitenland waarvan eentje met een franchiseformule. Dit bedrijf werd compleet gesloopt (letterlijk), om daarna weer te worden opgebouwd om aan alle eisen van deze tijd te voldoen. Dat was een mega klus.
Nu gebeuren er bij elke (her)start van een horecazaak dingen waar je van te voren geen rekening mee hebt houden. Maar hier liep de her- en opbouw heel stroef en hij moest noodgedwongen zijn andere bedrijven even aan hun lot overlaten zodat hij zich volledig kon concentreren op het nieuwe horecabedrijf.
Hij kreeg al snel in de gaten dat zijn managementteams in de andere bedrijven niet waren opgewassen tegen hun taak. Door de tijd heen waren ze teveel op hem gaan leunen. Hij zat er operationeel te diep in, delegeerde te weinig en zijn management was niet gewend om volledig zelfstandig te opereren. Ze zaten met hun handen in het haar. Maar ze hadden geen keuze en moesten zich erdoorheen bijten, zich hervatten en de bedrijven zelf gaan aansturen.
Nu drie maanden en een spiksplinternieuwe horecazaak verder, is voor hem een ding heel helder geworden. Hij moet veel minder operationeel in zijn bedrijven staan en verantwoordelijkheden overdragen. Hij is degene die een helicopterview moet behouden en zich niet mag laten beïnvloeden door de waan van de dag. Hij heeft ingezien dat hij moet loslaten. Zich moet bezig houden met de grote lijnen, de bedrijfsdoelen en vandaaruit moet aansturen. Aan zijn bedrijven werken i.p.v. in zijn bedrijven werken.
Het mooie is dat de ondernemer zich bij deze nieuwe situatie veel prettiger voelt. Het geeft een soort vrijheid die juist motiveert en stimuleert om verdere mogelijkheden te onderzoeken en te benutten. Soms moet er iets ingrijpends gebeuren voordat je inziet dat het heel anders én beter kan.
Het was een belangrijke eye-opener. Want wil je groeien dan moet je een topteam om je heen verzamelen, loslaten en je team de ruimte geven. Je kunt het namelijk nooit alleen. En je successen alleen vieren is ook erg eenzaam.
Net als deze horecaman werken veel horecaondernemers met name in hun bedrijf in plaats van aan hun bedrijf. Dit is de belangrijkste oorzaak waardoor ze het overzicht verliezen. Zo kan het zijn dat je horecabedrijf relatief klein is en je zelf een belangrijke operationele taak hebt. Maar wat de reden ook is, waak ervoor dat je taken op je neemt die elke andere medewerker ook zou kunnen oppakken. Met als gevolg dat belangrijke taken, waar juist jij je op moet richten, blijven liggen. Zoals het monitoren, analyseren en bijsturen van de kosten. Of de marketing, administratie en opzetten van hr.
Daarbij ontneem je je medewerkers en management ook het plezier en de uitdaging in hun werk. Doordat jij ze het gras voor de voeten wegmaait. En dat is niet het recept voor groei. De cultuur in je horecabedrijf en jouw manier van werken, denken en doen is doorslaggevend voor hoe je team zich ontwikkelend.
Bouwen aan een sterk team doe je door verantwoordelijkheden te geven aan je mensen en een werkomgeving te creëren die ruimte en uitdaging biedt voor talent. Waar je je medewerkers een rol geeft in je bedrijf en een doel waar ze naar toe kunnen werken. Door je mensen te trainen waar dat moet en los te laten waar dat kan.
Waar sta jij als horecaondernemer of leidinggevende?
Werk jij in je bedrijf, schouder aan schouder met je team? Of werk je aan je bedrijf.
Monique van Gevelt
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl