Storm voor de stilte
Storm voor de stilte

December. Het is de meest hectische maand van het jaar.
Sinterklaas, koopzondagen, kerstmarkten, Kerst, oudjaarsavond en dan de nieuwjaarborrels. Er zijn ongelooflijk veel activiteiten in deze periode. Volop kansen om op in te spelen. Dit is voor veel horecabedrijven dé drukste maand van het jaar, waarin de omzet binnenstroomt.

Maar ook de maand waar je weinig tijd hebt om naar de toekomst te kijken. En voordat je het weet is het weer januari. De start van een nieuw jaar met volop goede voornemens én…..een complete terugval van je business. Want je gasten zijn het uitgaan zat. Ze kunnen geen glas wijn of verfijnd gerecht meer zien. Ze zijn het winkelen en feesten beu en gaan cocoonen in hun huis. Er zijn legio horecaondernemers die zich zorgen maken over de maanden januari en februari. Het zijn vaak de slechtste, meest kritieke maanden van het jaar. Hopelijk heb je wat geld opzij gezet of wat vet op de botten om te overwinteren.

 

Waar steek jij je energie in?

De meeste horecabedrijven steken veel tijd en energie in die paar dagen per jaar wanneer de vraag hoog is. Zoals de feestdagen en/of speciale thema dagen als Halloween of moederdag. Op die dagen is het animo van de gasten groot en is het verstandig om een graantje mee te pikken. Voor die dagen hoef je geen marketing expert te zijn om je zaak te vullen. Met wat ‘soft promotion’ is je hotel of restaurant al snel gevuld.
Maar van dit soort dagen zijn er maar een paar per jaar. Waar vul je dan de rest van het jaar je zaak mee?

Om je jaaromzet substantieel te vergroten moet je focus liggen op het gehele jaar. Niet alleen bij de pieken. Maar ook bij de dalen in je bezetting en omzet. Dat zijn namelijk de dagen, die je concurrenten vaak links laten liggen.

 

Je marketing het hele jaar door goed voorbereid

Maar hoe zorg je voor een continue aanwas van gasten, hogere bestedingen en een betere omzet? De clue is dat je op marketinggebied continue de vinger aan de pols moet hebben en actief naar buiten moet treden. Je moet er bovenop blijven zitten.

Hoe weet je anders omzetstromen te genereren en daardoor kosten te drukken? Je moet van te voren weten waar je je ‘marketingaandacht’ op richt en wanneer je geld moet uitgeven aan je promotie. Dus niet door alle kanten op te schieten, maar door strategisch je marketing te plannen. Dan krijg je grip op de grilligheid en onvoorspelbaarheid van de markt.

Reden genoeg om je marketing het komende jaar goed op je netvlies te krijgen. Zodat je kansen herkent en mogelijkheden ziet waar je je marketing omheen kan bouwen. Je zal namelijk voor reuring moeten zorgen, waardoor er over je horecabedrijf gesproken wordt.

 

6 tips voor een betere controle op je marketing in 2019:

  1. Zorg dat je naast de feestdagen zelf een mix aan activiteiten,
    acties en promoties ontwikkeld, waarmee je je doelgroep bereikt en behoudt
  2. Ben actief bezig met je marketing. Dit hoef je niet alleen te doen. Iedereen in je bedrijf kan hier een steentje aan bijdragen en meedenken. Daarnaast kun je berichten en promoties inplannen waardoor je niet op het ‘moment suprême’ iets vergeet te posten
  1. Denk Lokaal. Zijn er festivals of feesten die kenmerkend zijn voor jouw omgeving? Of speciale dagen en events die bij je bedrijf passen? Lift dan mee op hun succes
  1. Speel een actieve rol in de gemeenschap en wordt een begrip in je omgeving. Ga samenwerkingen aan met verenigingen, overheid en middenstand
  1. Creëer je eigen nieuwswaarde en bel die lokale journalist of food/lifestyle blogger eens op om samen wat te organiseren of publiceren
  1. Wacht niet tot het laatste moment maar werk vooruit. Zorg dat je voor minimaal een half jaar aan acties, promoties en activiteiten op de plank hebt liggen. Die vat je samen in een kalender of overzicht waarin je ook de feestdagen en de belangrijkste evenementen en activiteiten in je omgeving opneemt. Zo heb je een compleet beeld van wat er op je afkomt en wat je te doen staat qua marketing

 

Gasten houden van actieve horeca en van een goed verhaal. Maar wat je ook doet, doe het goed! Bedenk, ontwikkel en organiseer het tot in de puntjes. Betrek je medewerkers zodat ze het verhaal goed kunnen overbrengen.

Eén of twee succesvolle marketingactiviteiten in een periode waar je normaal een dip hebt, kunnen je hele jaarbudget positief omver werpen. Maar vooruit geplande marketing, die goed is uitgedacht en uitgevoerd, levert veel meer op dan alleen maar omzet en naamsbekendheid. Het geeft je rust en overzicht waardoor je aan echt ondernemen en managen toekomt.

SHARING IS CARING!
DEEL dit artikel met jouw netwerk: