Het verwaarloosde horecabedrijf
De verwaarloosde horecazaak

Je bent ondernemer en je hebt een goedlopende horecazaak. Maar nu komt het moment waar je gas wilt terug nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je bedrijf nr. 2 of 3 starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De recensies worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is het zichtbaar; de bodem van je schatkist.

 

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.

Je medewerkers merken best dat je continue bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt een bedrijfsleider of verantwoordelijke je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

 

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

  • Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?
  • Weet je op welke KPI’s je kan en moet sturen?
  • Hoe betrokken ben jij bij die nieuwe menukaart, interieur aanpassingen of promoties?
  • Loop jij weleens onverwacht je bedrijf binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?
  • Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurd?
  • Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?
  • Wat is het resultaat van je marketing? Krijg je rapportages en wat doe je hiermee?
  • Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?
  • Is je management op de piek momenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?
  • Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp naleving gecheckt?
  • Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

 

Niet alles zelf doen

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te Gratis kennisdoen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

 

Dit artikel is eerder verschenen in De RestaurantKrant

 

Deel dit artikel met je netwerk: