De koers van je horecabedrijf uitzetten bij scherp zicht
De koers van je horecabedrijf uitzetten op scherp zicht

 

Zondag is voor mij de ideale dag om een wandeling te maken in het bos. De frisse lucht en het groen geven rust en zorgen voor leegte in mijn hoofd. Gewoon een mooie wandelroute volgen en kijken wat op je pad komt.

Ik volg de rode pijlen op de paaltjes. Klets wat met mijn medewandelaar en loopt gedachteloos rond. Opeens sta ik op een splitsing. Ik zie geen paaltjes meer en denk ‘waar moet ik naartoe?’ Welke kant op?

Het besef komt langzaam dat ik pal naast het paaltje sta. Als ik er niet zo dichtbij had gestaan, had ik ‘m vast wel gezien. Maar soms moet je afstand nemen om iets waar te nemen en je koers te bepalen.

 

Zaken in perspectief zien door afstand te nemen

Zo werkt het ook zakelijk. Het is verstandig om zo nu en dan afstand te nemen en het functioneren van jezelf en dat van je horecabedrijf kritisch en objectief te bekijken. En dat lukt het beste vanuit een ander perspectief.

Je wilt namelijk weten of zaken nog volgens planning en naar verwachting lopen. En wat de invloeden zijn van buitenaf. Wat gunstig of juist ongunstig voor je uitpakt, zodat je tijdig kunt bijsturen.

Afstand nemen hoeft niet tijdrovend te zijn. Een moment van reflectie is een kwestie van planning en tijd reserveren. Door tijd voor jezelf en je bedrijf te nemen, gaan je hersenen tijdelijk op een andere frequentie werken. Een tandje minder hard malen, zorgt dat de ideeën en inzichten weer binnen stromen. Zo krijgen veel mensen juist op vakantie de beste ingevingen en hebben ze een brainwave in de douche. Rustmomenten zorgen dat je beter functioneert en zelfs tijd bespaart. Je hoeft namelijk geen fouten te ‘repareren’ die je maakte op een vermoeid moment. Of verkeerde beslissingen recht breien door een gebrek aan inzicht. Gun het jezelf om naast de dagelijkse hectiek tijd vrij te maken om je te vervelen, te ontspannen en op te laden. En zo je blikveld te verruimen.

 

De moed hebben om kritisch te zijn over jezelf

Het is best lastig om objectief en kritisch naar jezelf te kijken. Maar als ondernemer is jouw rol bepalend voor je bedrijf. En hoe jij die rol vervuld is afhankelijk van je functioneren, kennis en bagage. Vaak volgen ondernemers wel hun innerlijke kompas, maar toetsen ze niet of ze op de juiste koers zijn. Het kan best confronterend zijn om van de gebaande paden af te wijken. Want alles wat buiten je comfort zone ligt komt met een stukje aversie, weerstand of angst.

Maar werken aan je bedrijf, dat doe meestal niet alleen. Door anderen toe te laten in je gedachtengoed, te sparren en open te staan voor andere meningen verbreed je de horizon en zie je kansen die normaal verborgen blijven. En daardoor wordt het onbekende aantrekkelijker en zelfs spannend.

 

Een periodieke APK van jouw horecabedrijf

In een jaar, en zelfs een maand, kan er veel veranderen. Veranderingen van buitenaf zoals aanpassingen in je omgeving, klandizie, concurrentie of calamiteiten. En van binnenuit zoals de samenstelling van je team, concept, aanbod of privésituatie. Dat alles heeft invloed op het bedrijfsresultaat.

Zorg daarom dat je niet overrompeld wordt of ingehaald door de realiteit. Even afstand nemen om de situatie in te schatten helpt daarbij enorm. Regelmatig spar ik met horecaondernemers over hun toekomst. Ze komen op een kruispunt en willen richting. Ik gebruik veel verschillende methodes om ondernemers op weg te helpen. Want elke ondernemer is anders en heeft een andere werk- en denkwijze.

Zo geeft bijvoorbeeld een goede SWOT-analyse inzicht in de kansen en bedreigen die op je af komen. En breng je de sterkte en zwakte kanten van je bedrijf in kaart. Maar inzicht daarin is niet genoeg. Je moet de belangrijkste aandachtspunten hieruit kristalliseren waardoor je de koers kan uitzetten. En actie’s hieraan koppelen zodat je de vooruitgang borgt.

Ook door heel kritisch naar de uitzonderlijke aspecten van jouw horecabedrijf te kijken, en deze verder uit te bouwen, zorg je dat je bedrijf relevant blijft.

Pak periodiek jouw momentje om te peinzen, beschouwen, spiegelen en broeden op de toekomst. En doe iets met al die verworven inzichten en ideeën. Na een momentje van bezinning is het je geraden om in actie te schieten. Een idee zonder actie is namelijk alleen maar een droom. En dromers zijn er genoeg.

Goede zaken!
Monique van Gevelt

PS. Kun je wel hulp gebruiken bij het aanscherpen van je zicht? Die zorgt dat je zaken weer in perspectief ziet en door kan?
Een sparringgesprek van slechts 2 à 3 uur doet wonderen. Neem gerust contact op.

SHARING IS CARING!
DEEL dit artikel met jouw netwerk: