Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk
Marketing is een must! En goede sales is noodzakelijk

Een horecazaak en je doet niet aan marketing? Dan is het snel met je gedaan! Dat hoor je wel eens. Marketing is een must voor je bedrijf. Maar eigenlijk heb je niks aan marketing als je het niet combineert met sales. Want wat je verzint onder het mom marketing, moet ook aan de man worden gebracht. En sales oftewel verkoop brengt uiteindelijk het geld in je laatje.

Het is een symbiose. Marketing zonder sales is als een voetbalteam zonder spits. Ze hebben hetzelfde doel: scoren! Oftewel: inkomsten genereren. Maar marketing en sales zijn niet hetzelfde. Als je het verschil niet kent, is de kans groot dat je ze verkeerd inzet. En dan blijft het resultaat weg.

Want als je niet weet waar de weg (=marketing) is, loop je als een kip zonder kop rond. En als je wel een weg hebt, maar geen voertuig (=sales) kan het een eeuwigheid duren voor je op je bestemming bent. Samenwerking tussen sales & marketing is cruciaal voor elk bedrijf.

 

Wat is het verschil tussen marketing en sales?

Bij marketing hou je je bezig met de markt. Met de wensen en behoeften van je gasten, wat je moet aanbieden, hoe je je als bedrijf positioneert, wie je doelgroep is en waarom je als bedrijf doet wat je doet. Marketing legt de basis en stelt verkopers in staat om te verkopen.

Bij verkoop, oftewel sales, gaat het over het direct aan de man brengen van je product of dienst.

Maar allebei hebben ze als doel omzet genereren. En daar zie je al hoe smal de grens is tussen marketing en sales. Waarom is het dan zo belangrijk om te weten wat het verschil is?

Voor jou als horecaprofessional is het relevant dat je de opbouw voor ogen hebt van strategie naar tactiek naar operationeel. Zodat je de werkzaamheden en activiteiten kan overzien die op (middel) lange termijn, korte termijn en dagelijks moeten plaatsvinden.

 

Marketing is een strategisch ding

Bij marketing bepaal je je visie, missie en doel. Je bepaalt welke positie je bedrijf inneemt in de markt oftewel je positionering en je zichtbaarheid in de markt. Dat leg je vast voor een (middel)lange periode.

Wat valt hier zo al onder?

  • Branding en merkstrategie
  • Bepalen van je doelgroep(en)
  • Budgettering en het stellen van omzet(sub)doelen
  • Je marketingplan
  • Ontwikkelen van je sociale media strategie
  • Onderzoeken en analyse van wat je gast echt wilt en waar je staat t.o.v. je concurrentie
  • Ontwikkelen van je website, promotiemateriaal en je PR enz

Marketing is de basis en kapstok voor alle verkoopactiviteiten. Het maakt sales eenvoudiger. Het geeft structuur en houvast en zorgt dat de verkoop gladjes kan verlopen.

 

Sales is meer de tactisch, operationele uitvoering

Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, acquisitie en het onderhouden van contacten.
Je verkoop vindt plaats bij het uitonderhandelen van contracten, het benaderen van (potentiële) klanten maar ook aan tafel bij de gast. Sales heeft een direct invloed op je winst en omzet.

Eigenlijk hak je hier je strategie in stukjes en elk onderdeel, elke actie en activiteit wordt dan tactisch vormgegeven. Met een gedegen marketing kunnen salesacties snel ingezet worden omdat je de juiste middelen in handen hebt.

Zo krijgt elke verkoop, naast de doelstelling van omzet genereren, nog een belangrijk doel. Het strategisch doel van het uitdragen en ondersteunen van je visie, missie en je doelstelling. En dit versterkt weer je concept, reputatie en concurrentiepositie waardoor de gast weet waar je voor staat en zich met je kan identificeren.

Een marketingplan hoort niet in de kast thuis. Maar is een hands-on werkdocument dat richting geeft en waarvan de te nemen stappen op je netvlies zijn gebrand.
En elke medewerker hoort sales in de vingers te hebben.

Met dit in gedachten en als leidraad, wordt de kans op ondoordachte, ad hoc acties een stuk kleiner en kan je werken aan een meer solide inkomstenstroom.

De horeca is erg dynamisch. Hierdoor heeft elk horecabedrijf wel eens een terugval in omzet. Maar wat als slechte of gebrekkige marketing en/of sales de oorzaak hiervan is? Dan weet je dat je moet ingrijpen.

Succes!
Monique van Gevelt