Wat herinneren de gasten zich van jouw restaurant?

 

De eerste indruk die de gast krijgt van jouw bedrijf is doorslaggevend. Hoe aantrekkelijk je bedrijf ervan buitenaf uit ziet en wat je gast online over je aantreft. En natuurlijk ook het eerste oogcontact en de eerste woorden bij binnenkomst. Het zet de toon. Rest je alleen nog je gasten te verwennen met heerlijk eten, drinken, en vriendelijke, attente service.

Tot het betaalmoment zich aandient en je medewerkers de rekening brengen of met de ‘handheld’ aan tafel komen. Het is tijd om te betalen voor geleverde diensten. Onderbewust ervaart de gast dit als een domper. Onderzoek toont aan dat bij betalen een deel van de hersenen wordt geactiveerd waar wij pijn ervaren. We kennen allemaal het voorbeeld van Ikea, waar je na de kassa nog een super goedkoop ijsje of broodje kunt kopen. Het verzacht de pijn in je portemonnee en zorgt dat je toch positief de deur uitgaat.

Dat is in jouw bedrijf niet anders. Vooral contante betalingen blijven als een onplezierige herinnering hangen. Creditcard en pin zijn al wat minder pijnlijk, omdat je het geld niet fysiek in handen hebt. En een mintje bij de rekening of een krabbeltje op de bon maken het betaalmoment wat positiever.

Laat je gast niet onopgemerkt verdwijnen

Met dit pijnlijke betalingsmoment als laatste indruk wil je de gast niet laten vertrekken. Want nadat hij de deur uit is, heb je geen grip meer op zijn gemoed. Toch laten wij onze gasten vaak onopgemerkt en geruisloos na het voldoen van de rekening verdwijnen.

Als betalen al onbewust als pijnlijk wordt ervaren, dan doet zo’n onopgemerkt vertrek letterlijk en figuurlijk de deur dicht. Mensen herinneren zich nu eenmaal het negatieve veel beter dan het positieve. Hoe oprecht het welkom, goed de service en lekker het broodje ook was, pijnlijke en onaangename momenten blijven in de herinnering hangen.

Het is aan ons om dat moment te herkennen. Verlies je gasten na de betaling niet uit het oog, maar blijf alert van het begin en tot het eind. Vaak dralen je gasten nog wat door je zaak voor ze vertrekken. Door een oprecht tot ziens, vriendelijk woord of helpende hand zorg je voor een positieve herinnering bij de gast.

Laat de ervaring in jouw horecazaak niet eindigen met een wrange smaak. Maar zorg voor een positieve twist bij het vertrek.