De omzet blijft achter of je winst verdampt. Je team functioneert niet zoals jij dat wilt. Of je ontvangt geregeld klachten en slechte reviews. In al deze gevallen is het de hoogste tijd dat je actie onderneemt. Eigenlijk ben je al aan de late kant en is het 5 voor 12.
Horecaondernemers en leiders moeten vooruit kijken en het bovenstaande voor zijn. Maar als je je bedrijf niet goed monitort zie je het pas als het leed is geschied. Maar hoe is het überhaupt zover gekomen? Waar is het misgegaan? Voordat je in de kosten gaat snijden, gaat oplappen of je koers gaat wijzigen is het belangrijk dat je hier een antwoord op hebt. Anders kun je wel eens de verkeerde beslissingen nemen en gaat het van kwaad naar erger.
Als je een duidelijk beeld hebt van de oorzaak kun je pas bepalen wat er moet gebeuren en nieuwe doelen stellen. Maar als het water je aan de lippen staat is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Meestal gaan bedrijven snijden in de kosten en bezuinigen om financieel zaken weer op orde te krijgen. Maar wil je een slecht lopend bedrijf weer op de rit krijgen zal er meer moeten gebeuren. Je uitgaven tot het absoluut minimum beperken is geen structurele oplossing. Het kan je enkel wat tijd geven om je horecabedrijf verder te herstructureren zodat je niet weer tegen hetzelfde probleem aanloopt. Maar vaak wordt er zo hard bezuinigd dat er weinig ruimte en mankracht overblijft om de situatie daadwerkelijk om te buigen.
Wil je je horecabedrijf weer op de rit krijgen én houden, dan moet je nadenken over een andere strategie en aanpak. Want ergens is iets niet goed gegaan. Misschien moet je ook jezelf opnieuw uitvinden. Is jouw manier van zaken doen, leidinggeven of ondernemen niet de juiste voor de rendabiliteit van jouw bedrijf.
Waar wringt de schoen?
Grof gesteld geeft je omzet aan hoe je in de markt ligt. Of je de marketing en je positionering op orde hebt. Of je medewerkers gemotiveerd zijn en weten te verkopen. En of je wel de juiste producten en diensten biedt voor jouw doelgroep.
Je winst geeft aan of je naast je omzet ook je vinger op de kosten hebt.
Gaan beiden niet lekker dan zit er vaak strategisch en/of operationeel iets niet snor. Klopt je business model, concept of beleid wel? Of ligt het ijskoud aan jouw leiding of die van je management team? Dan moet je je heel andere vragen stellen. Zoals:
- Past onze manier van leidinggeven nog wel bij dit bedrijf?
- Vind ik het lastig om de juiste keuzes te maken?
- Moet er een gedragsverandering komen bij de medewerkers? Of bij mij?
- Heb ik er moeite mee om anderen te betrekken? En om mijn visie te delen met mijn medewerkers?
- Schat ik kritiek van mijn medewerkers juist in? Is het muggenziften of oprecht een probleem.
- Zijn de processen in het bedrijf duidelijk en uitvoerbaar?
- Waarom klagen mijn gasten? Waar ligt exact het probleem?
- Krijg ik de mensen mee en geef ik wel het juiste voorbeeld?
Als ondernemer en leider ben jij diegene die uiteindelijk de knoop doorhakt en vooruit kijkt. Als het goed is heb jij het overzicht en de grip op de zaak zodat je op tijd kan optreden en bijsturen. Want hoe druk je ook bezig bent om je bedrijf weer gezond te krijgen, er zijn altijd ‘slachtoffers’. Zoals je medewerkers, jezelf of de investeerders. Maar ook je gasten kunnen de dupe zijn.
Zo brengen reorganisaties en veranderingen nu eenmaal veel onzekerheid met zich mee voor de medewerkers. En zodra zij niet weten waar ze aan toe zijn zal hun humeur, werkinstelling en werkvreugde drastisch afnemen. Gegarandeerd dat je gasten dit vroeg of laat gaan merken. En zodra de klachten en opmerkingen van je gasten binnenstromen zit je in een vicieuze cirkel waar niet makkelijk uit kunt komen. En ontevreden gasten staan nu eenmaal garant voor een omzetdaling.
Speel dan ook open kaart met je medewerkers en informeer ze als het niet zo goed gaat met het bedrijf. Wellicht kunnen ze je juist steunen in het proces. Als je geen duidelijkheid geeft over de situatie en geen toekomstdoelen deelt, krijg je speculatie. Dat verpest de sfeer onderling en zorgt dat goed functionerende medewerkers gaan morrelen en elkaar meesleuren in hun negativiteit.
Voorkom zo’n neerwaartse spiraal en bekijk je horecabedrijf wat vaker vanuit een ander perspectief. Neem eens afstand, laad op en verzamel nieuwe inzichten. Of vraag extern iemand om naar je bedrijf te kijken. Leg dan alle varianten en mogelijkheden op tafel om je bedrijf te redden. Want een eenvoudig recept of simpele kuur voor een slechtlopende zaak bestaat niet.
Succes
Monique van Gevelt
Duidelijk en herkenbaar verhaal Monique! Horecaondernemer wacht niet te lang en huur op tijd een professional in.
Niks doen of wachten kan erg kostbaar zijn, geef beter iets uit aan preventief onderhoud ????
Dank Bert voor je reactie! Inderdaad is de kat uit de boom kijken hier niet zo handig 😉