Wat als je marketing instort als een kaartenhuis?
wat als je marketing instort als een kaartenhuis

Om omzet te genereren en klandizie aan te trekken doen hotels en restaurants de gekste dingen. Soms waaien ze met alle winden mee. Of ze blijven stug aan de zijlijn staan en kijken met afgunst hoe de concurrent vol zit.

Wil je echter business aantrekken dan moet je je helder positioneren in de markt om daarna slim, doordacht en strategisch je marketing- en verkoopactiviteiten in te zetten. Succesvolle horecabedrijven weten dat. Maar toch blijkt het best lastig voor veel horecaondernemers. In zee gaan met een grote externe marketingpartij als IENS of Booking,  of alleen Facebook inzetten in je marketing is makkelijk en lijkt heel effectief. Maar werken vanuit je eigen kracht, daar zit de winst. 

 

Hotelier, steek je hand in eigen boezem

Als ik naar een horecalocatie ga, check ik altijd even hun online marketing. Het is een soort beroepsdeformatie.
Ik bekijk de website, check hun aanwezigheid op de diverse kanalen, de reviews en hoe ze zich presenteren op de diverse social media.

Zo ging ik laatst op de koffie bij een bevriende General Manager die werkzaam is bij een Hotelgroep. Bij mijn check naar hun online marketing zag ik dat de laatste post op hun Facebookpagina drie maanden oud was.

Na ons gesprek en gezellig kopje koffie, ging ik naar een bijeenkomst in een ander 4* hotel, onderdeel van een van de grootste hotelketens ter wereld. Ook zij ondergingen mijn check. Hun laatste activiteit op Facebook was van 2014!

Er zijn hotels die een uitstekende social media strategie hebben, actief zijn en hier business uithalen. Vooral individuele hotels en kleine hotelgroepen hebben vaak een geraffineerde strategie. Hoofdkantoren van ketenhotels bestieren hun wereldwijde hotelpagina prima. Maar er zijn net zoveel hotels (ook van grote hotelketens) die een start maken met bijvoorbeeld Facebook en vervolgens de communicatie laten doodbloeden. Reviews op die kanalen worden dan niet meer beantwoord en hun posts komen vaak uit het stenen tijdperk.

Als je dan klaagt over de macht en invloed van de online travel agents of de vinger wijst naar meta search engines zal je eerst bij jezelf te rade moeten gaan. Want wat doe je zelf om business naar je toe te trekken?

 

Restaurateurs, wed niet op één paard

Bij Restaurants zie je juist vaak ze met hun volle gewicht leunen op Facebook. Logisch want het werkt goed en het is het ideale kanaal om een online gesprek met je gast aan te gaan. Adverteren is betaalbaar en je doelgroep is hier actief. Je moet je echter realiseren dat Facebook een extern marketing kanaal is waar jij geen enkele inspraak hebt. Facebook zet momenteel vol in op advertenties en dat zal eerder duurder dan goedkoper worden. Daarnaast wordt het steeds lastiger om organisch, met een gewone post, veel mensen te bereiken.

Ook hier ben je aan hun grillen overgeleverd. Net als bij de grote marketingbedrijven als Iens of Groupon.
Want stel je pakt een Like-Share-Win actie verkeerd aan, en dus tegen het reglement van Facebook in, dan is de kans reëel dat je pagina op zwart wordt gezet. En ligt je hele marketing plat.

 

Het geheim zit hem in de MIX

Het is nooit één marketingactie, één social media kanaal of één contract met een intermediair die zorgt voor langdurig succes.
Het geheim zit hem in een goede mix en spreiding in je marketing. Door met meerdere contractpartners samen te werken en diverse soorten marketing in te zetten. Simpel weg omdat je risico wilt spreiden. Je moet niet afhankelijk zijn van 1 of 2 partners of kanalen. Dan maakt je kwetsbaar.

Je website moet je gasten verleiden om bij je te reserveren, je zult actief moeten zijn met e-mailmarketing en je horecabedrijf prominent online laten zien. Bij contracten met marketing partners moet je goed nadenken wat zo’n overeenkomst voor je bedrijf betekent. Onderhandel over de details en voorwaarden voordat je een contract afsluit. Want ook externe marketingpartners horen thuis in een gezonde mix.

Social media moet je doordacht inzetten. Adverteren op deze kanalen is voor de horeca een kans. Het kan goed renderen en nieuwe klandizie naar je bedrijf stuwen. Niet alleen via Facebook maar ook via andere kanalen als Twitter, Instagram of Pinterest. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Seo, netwerk marketing, offline marketing of interne verkoop.

Al deze marketingwerkzaamheden te samen zijn nogal een kluif. Maar marketing links laten liggen is geen optie.

Ik vind dat je marketing het beste in eigen beheer kunt houden. En ja, als horecaondernemer of leider zal je je in marketing moeten verdiepen want je hebt hierin een belangrijke rol. Door eerst een goede marketing strategie neer te zetten die past bij je bedrijf. En daarna de juiste mensen verantwoordelijk te maken. Je kunt extern werven en kennis binnenhalen, intern iemand op het oog hebben of eventueel oude functies anders invullen. Boven een bepaalde omzetgrens wordt marketing natuurlijk steeds makkelijker omdat je meer financiële slagkracht hebt.

Marketing is en blijft een belangrijke pijler in elk horecabedrijf. En pas als je er alles aan gedaan hebt om directe business naar je horecabedrijf toe te trekken, heb je het recht om te klagen over de macht van derden. Neem daarom het heft in eigen handen en zet niet alles in op één kaart. Je wilt namelijk niet dat je marketing in elkaar stort als een kaartenhuis.

 

Marketing auditP.S. Laat het resultaat van je marketinginspanningen te wensen over? Vraag jij je af hoe je marketing ervoor staat en wat je beter kan doen?
Kijk dan eens HIER wat een marketing audit kan betekenen voor jouw bedrijf.

 

SHARING IS CARING!
Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel ‘m dan met anderen: