Echt goed personeel is schaars. In de horeca is überhaupt altijd een tekort aan goed personeel. Aan ervaren mensen die het verschil maken. Dus gaat iedereen op zoek naar de goudhaantjes. Want goede mensen in je team zorgen voor continuïteit, stabiliteit en vooral omzet. Iedereen zet in op het vinden van die ene naald in de hooiberg.
Maar werkt er niet al goed personeel in je bedrijf?
Wat als die ene briljante medewerker, dat goudhaantje, ermee kapt? Hun vertrek komt vaak onverwacht. Zag je het aankomen? En zo ja, had je het kunnen voorkomen?
Personeelsverloop ligt in elk bedrijf op de loer. Mensen vertrekken, voor welke reden dan ook. Soms werkt het gewoon niet meer en ben je iemand liever kwijt dan rijk. Maar het zijn de mensen die je niet graag ziet vertrekken, die een krater in je bedrijf kunnen achterlaten.
Als je bedenkt dat 70% van de medewerkers hun ziel niet in het werk legt, wat zal dat met de gastbeleving doen? Nee, deze schaarse goudhaantjes wil je behouden en optimaal inzetten zodat hun waarde voor het bedrijf maximaal tot hun recht komt.
Nu kwam ik laatst een onderzoek tegen over het gedrag van potentiële vertrekkers. Voordat ze het schip verlaten geven ze onbewust signalen af, waaraan je kunt voorspellen dat ze weg willen. Natuurlijk zijn er ondernemers, directeuren en leidinggevenden die een zesde zintuig hebben voor deze signalen. Maar voor de meesten van ons komt het vertrek van een goudhaantje als een slag bij heldere hemel.
1 á 2 maanden voordat je medewerker vertrekt, kun je onderstaande veranderingen bemerken in hun gedrag:
- ze worden minder sociaal op het werk
- ze worden stil en gereserveerd
- ze doen minder hun best om het hun ‘baas’ naar de zin te maken en vermijden interactie met hun leidinggevenden en collega’s
- ze verbinden en committeren zich niet meer aan lange termijn activiteiten of aan projecten
- ze dringen niet meer aan op promotie en hebben geen interesse meer om hogerop te komen of zich te ontwikkelen
- ze dragen minder nieuwe ideeën en suggesties aan. Hebben minder constructieve bijdrages in vergaderingen en doen minder vaak hun mond open
- ze doen alleen nog exact het werk wat bij hun functie hoort en niets extra
- ze hebben geen interesse in trainingen
- ze trekken zich terug en mijden (gasten)contact
- hun productiviteit gaat omlaag
- ze maken zich langzaam los van hun werkomgeving en verliezen alle focus en interesse
Dit lijken voor de hand liggende gedragingen, maar het zijn waarschuwingstekens! Signaleer je die?
Het blijkt namelijk dat als je medewerker 6 of meer van deze gedragingen vertoond, de kans 80% is, dat deze medewerker op korte termijn je bedrijf verlaat. Dit is het moment voor actie. Want de fase voordat een medewerker bij je vertrekt is gevaarlijk. Mensen die een andere baan ambiëren, delen eerder gevoelige informatie over het bedrijf. Ze kunnen de doelen van het bedrijf saboteren en anderen besmetten.
Er kunnen diverse redenen zijn waarom ze weg willen. Ben daarom pro-actief en voorkom ongewenst personeelsverloop. Het behouden van je goede mensen is veel effectiever en goedkoper dan het zoeken naar nieuwe goudhaantjes.
Zorg voor tevreden mensen die graag bij je werken:
- Toon waardering
Medewerkers die zich gewaardeerd voelen blijven langer. Iedereen hoort graag dat ie het goed doet. Waardering tonen is simpel. Bijv. een bedankje, een klein presentje, een uitje. Wees menselijk. - De welbekende ‘open-door policy’
Laat je medewerkers weten dat de deur voor ze open staat en dat je naar problemen luistert met een open mind. Maar ben ook iemand die actie onderneemt en problemen oplost. - Zorg voor adequate training
Verloop is het hoogste binnen de eerste 90 dagen van het dienstverband. In de periode van training. Als de medewerker geen passende training krijgt om de functie goed te vervullen, zal hij zich niet zeker voelen met zijn takenpakket. Daardoor gaan mensen op zoek naar andere functies die beter passen. - Zorg dat je mensen zich kunnen ontwikkelen en kunnen bijdragen
- Maar hou vooral de communicatie op gang en ben duidelijk over elkaars verwachtingen. Want naast gasttevredenheid is de tevredenheid van je medewerkers een bepalende factor voor je succes.
Aan jou om hier je voordeel mee te doen en te anticiperen op de signalen die je goudhaantjes afgeven. Wellicht dat je die waardevolle werknemer nog op andere gedachten kan brengen.
Succes!
Monique van Gevelt
Bron: Professor Tim Gardner | Utah State University | Jon M. Huntsman School of Business
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl