Het lijkt wel alsof alles om ons heen veranderd. En het gaat angstaanjagend snel en grijpt ons soms naar de keel. Want hoe moeten wij in de horeca omgaan met digitalisatie, nieuwe technieken, robotisering en de dreiging van ‘disruptors’ in de markt. En ook de jongste generaties staan heel anders in het leven dan de generaties daarvoor.
Niemand weet zeker wat de toekomst brengt. We kennen alleen het heden en het verleden.
Het verleden lijkt zich continue te herhalen als een cyclus. Misschien in een ander jasje gegoten of gezien vanuit een ander perspectief. Maar veranderingen blijken van alle tijden. En op veranderingen reageren wij altijd weer hetzelfde. We hebben er angst voor en het maakt ons onzeker. Soms maakt het ons boos, dwars of juist laconiek.
Maar deze tijd is ook veelbelovend en het biedt mogelijkheden. Het gaat erom hoe je inspeelt op deze dynamische markt en hoe je omgaat met de veranderende behoeften van je gasten. Het is belangrijk dat je kansen herkent, ze op tijd grijpt en vooral niet naast het net vist.
Wat een geruststelling. Sommige dingen zijn helemaal niet onderhevig aan verandering….
Thuis heb ik SvH cursus materiaal uit 1963; ‘Vakbekwaamheid Hotel-Restaurant houder’. Als ik door dit oude cursus materiaal blader, krijg ik vaak een glimlach op mijn gezicht. Er is in al die jaren veel veranderd voor de horeca. De veranderingen in de maatschappij, in ons denken, in techniek, automatisering en digitalisering hebben een grote impact op onze branche gehad. En ons ook veel gebracht.
Maar als je ogen over de onderstaande regeltjes uit het SvH boek van 1963 glijden, dan zie je dat tijd niet alles veranderd. Bepaalde dingen blijven relevant. Zoals deze regeltjes uit dit SvH boek:
- Begroet de gasten steeds op een beleefde wijze
- Laat een gast nooit tevergeefs roepen, ook al zit deze in de wijk van een collega
- Blijf niet zitten wanneer een gast je iets vraagt of zegt
- Val een gast nooit in de rede
- Wees behulpzaam en biedt je diensten aan op een beschaafde wijze
- Reageer direct wanneer een gast aandacht vraagt en blijf niet doorpraten met collega’s
- Luister niet naar gesprekken van de gasten onderling
- Toon nooit je slechte humeur tegenover de gasten
De kern blijft intact en is onveranderlijk
Laatst las ik een column van Remco Claassen. Hij stelt dat de mooiste momenten van je leven geen innovatie of renovatie nodig hebben. De mooiste momenten zijn tijdloos en niet onderhevig aan veranderingsmanagement of innovatie.
Zo leert de oude piramide van Maslov ons dat veiligheid, zekerheid, sociaal contact, eten, slapen en drinken de meest basale behoeftes zijn. En juist in deze dynamische, vluchtige tijd zie je de vraag naar deze basis dingen groeien.
Bij de mooiste momenten in je leven horen emoties en waarden zoals menselijk contact, plezier, veiligheid, geborgenheid, gezondheid, samen zijn, oprechte aandacht en je gewaardeerd voelen. Dit soort waarden kennen wij in de horeca als geen ander. Dit is waar we goed in zijn. Mensen helpen in het creëren en beleven van mooie momenten die het herinneren waard zijn. Dit is waar wij ons geld mee verdienen. Met het maken van mooie momenten.
Uiteindelijk draait het in de horeca om oprecht interesse in de ander en inlevingsvermogen. Beleefdheid, gastvrijheid, vriendelijkheid en een glimlach kosten helemaal niets. Maar het brengt des te meer. Wellicht dat de vorm door de jaren heen veranderd, maar de intentie blijft hetzelfde.
Natuurlijk passen houterige regels en verouderde etiquette van vroeger niet meer bij deze tijd. Het is de kunst om het goede uit het verleden te behouden en dit te verrijken met al het mooie en veel belovende uit deze nieuwe tijd. ‘The best from both worlds’
Succes
Monique van Gevelt
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl