De concurrentie in de horeca is tegenwoordig pittig. Vroeger opende je gewoon de voordeur en de klandizie liep binnen. Maar tegenwoordig moet je je gasten het hof maken en verleiden.
Horeca is het nieuwe toverwoord om leegstand en verloedering tegen te gaan. Mooie horeca heeft absoluut een positief effect op de omgeving en zorgt voor leven in de brouwerij. De vergunningenkraan bij de gemeenten staat wijd open, om het zoveelste hotel of restaurant te verwelkomen of blurring toe te staan. Dat kan een verrijking zijn. Maar ondanks (of dankzij) alle nieuwe horecaconcepten en initiatieven reageren wij krampachtig. Want teveel concurrentie maakt onzeker.
Want als je bedrijf niet lekker loopt, dan kijk je al snel naar je concurrent. Hoe doet die het? Waarom zit hij wel vol? Het is logisch dat je je dan afvraagt wat hij anders en vooral beter doet dan jij. Als je dan niet in de gaten hebt wat jouw bedrijf onderscheidt of waar jij dingen kan verbeteren, dan is na-apen een snelle, maar beroerde oplossing.
Stel dat je concurrent zijn prijs verlaagd, zijn kwaliteit aanpast, gaat verbouwen of meedoet met acties. Wat doe jij dan? Blindelings volgen?
Je weet dat je je moet onderscheiden. Dat je een doelgroep moet kiezen die groot genoeg is en die bij je past. Elke doelgroep heeft zijn eigen kenmerken, levensstijl en behoeften. Toch worden de keuzes die wij in de horeca maken beïnvloed door leveranciers, horecanetwerken, trends, media én onze concurrenten. En omdat iedereen naar hetzelfde of een vergelijkbaar verhaal luistert, gaan die horecabedrijven steeds meer op elkaar lijken en hetzelfde doen.
Want begint de ene bar met gin-tonic, dan volgt de hele natte horeca. Kiezen hotels voor houten vloeren in de kamers, dan zit dit daarna in elk renovatieplan. Gaan de prijzen omhoog of omlaag, dan volgen er meer. Zo is het normaal geworden om een kwaliteit burger op een houten plank te serveren. En biologisch is meer de norm dan uitzondering. Het zijn tendensen en trends. En vaak ook fantastische ontwikkelingen die de horeca beter maken. Maar echt verrassen en je gast versteld laten staan, dat doe je er niet meer mee.
Het is belangrijk om je concurrent in de gaten te houden.
Maar wel de juiste concurrent. Want concurrentie komt tegenwoordig uit verschillende hoeken. Soms heb je niet eens in de gaten wie je concurrent is en staar je je blind op de verkeerde concurrenten. Denk en acteer liever vanuit je eigen kracht en vervolg je eigen weg. Laat je in je strategie en bedrijfsvoering leiden door je doelgroep en dus je gasten. Wat zijn hun behoeften en wensen? Wat is hun levensstijl? Waaraan is er een tekort? Voorzie bij voorkeur in andere belevingen dan je concurrenten. En als wat je doet niet uniek is, zorg dan dat hoe je het doet uniek is.
Zo kunnen ‘soft touch’ aspecten hét grote verschil maken. Zoals het creëren van een uitzonderlijke ervaring, oprecht interesse en vriendelijkheid, deel uitmaken van een select gezelschap of ‘community’, bijzondere activiteiten organiseren of de historie van je bedrijf op de voorgrond plaatsen. Vooral als je werkt vanuit een bepaalde visie en bezieling, zullen gasten zich aangesproken voelen. Op dat moment ga je ook een specifieke doelgroep bedienen. De massa spreek je dan niet meer aan, maar je maakt de keuze voor mensen die bij je bedrijf passen. En die zijn over het algemeen een stuk loyaler. Het is wel essentieel om van te voren te onderzoeken of zo’n niche doelgroep groot genoeg is om de gewenste omzet te behalen. Anders ga je ondernemen met valse hoop.
Uiteindelijk gaat het er niet om dat je je concurrentie verslaat met een krachtmeting. Hier is slimmer zijn beter dan sterker zijn. Zoek daarom naar de unieke en sterke aspecten in je bedrijf. Bij voorkeur hetgeen dat bij je concurrenten zwak is en wat ze niet kunnen kopiëren. Iets wat voor de gasten belangrijk en aantrekkelijk is. En zorgt voor een mooie herinnering.
Want je concurrent in de gaten houden is prima, maar doe vervolgens compleet het tegenovergestelde.
Succes
Monique van Gevelt
Neem contact met mij op:
06 – 4257 9396
monique@vangevelt.nl