There is no business without a show! Maar zitten jouw gasten wel in de juiste film?
There is no business without a show! Maar zitten jouw gasten wel in de juiste film?

Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met de termen Authenticiteit en Storytelling. Het lijkt wel een hype.

Echter jezelf zijn en je verhaal vertellen is van alle tijden! De caféhouder heeft zelfs bestaansrecht door zijn goede verhaal. Hij moet zich zelf zijn, weten wat er gebeurd in en om het café, en altijd een goede grap of verhaal paraat hebben. Daar komen de mensen voor. Het schept een band.

Het verhaal achter je bedrijf is zeker heel belangrijk. Maar er wordt zoveel over geouwehoerd dat je de draad kwijt raakt en de essentie verliest. Even opfrissen….

Authenticiteit
Simpel gezegd is authentiek zijn net als rechts schrijven als je rechtshandig bent of links schrijven als je linkshandig bent. Het gaat vanzelf, kost weinig moeite en iedereen ziet je zoals je bent.

Ga je rechts schrijven als je linkshandig bent, dan verkramp je en kost het je meer energie. Mensen merken dit direct en je komt onnatuurlijk over waardoor gasten zich niet snel aan je willen binden.

De Hybride gast en het verhaal
Veel hotels en restaurants brengen een vrijwel identiek product of dienst in de markt. Daar staat tegenover dat de horeca te maken heeft met de hybride gast. Deze hybride gast wil voor basis diensten of producten een vlijm scherpe prijs-kwaliteit verhouding. Echter bij speciale gelegenheden is ‘money no issue’ en kiest hij voor

Vertel je verhaal Storytelling in de horeca de duurste Champagne en wildste gerechten. De prijs voor iets wat dan uniek of sympathiek is mag hoger liggen. Dit is waar een goed verhaal, maar ook betrokkenheid en vakmanschap van het personeel om de hoek komt kijken. Gasten laten zich dan leiden door de symbolische en emotionele waarde van een product of dienst.

De gast ontleent zijn status vaak aan zijn ervaringen en het verhaal dat hij daarover kan vertellen. Vraag jezelf daarom af wat de gast vertelt aan het thuisfront na een bezoek aan jouw bedrijf.

Het geeft je het antwoord welke vraagkant je bij de hybride gast bediend. In beide uitersten kun je je als horecaondernemer prima onderscheiden en een meerwaarde creëren. Maar zorg dat je verhaal past bij jouw bedrijf.

Om je verhaal goed te vertellen moet het wel in je DNA zitten. En als je trouw bent aan jezelf (dus authentiek), gaat je dat makkelijk af. Maar hoe zit het met je personeel? Zij vertellen jouw verhaal aan je gasten. Verhalen over de mooiste gerechten of anekdotes worden opgedreund en als de gast meer specifieke informatie vraagt, staat het personeel met de mond vol tanden. Dus:

Je EIGEN verhaal krijgt echt kracht, als het ONS verhaal wordt!
Een mooi verhaal kan ontroeren, inspireren en overtuigen. Waar is het makkelijker verhalen vertellen en beleving ‘scoren’ dan in de horeca? Zolang je personeel dat verhaal ook met liefde uitdraagt.

De eerste stap is om het verhaal aan je eigen personeel te verkopen. Laat ze het bijvoorbeeld beleven en proeven door ze een overnachting of diner aan te bieden. Dat maakt het veel makkelijker voor ze om zich in te leven. (tip: laat ze direct je bedrijf beoordelen vanuit de ogen van een gast)

Sommigen hebben het vertellen van nature in zich. Maar anderen hebben een leidraad nodig. Bij dezen:

  • Het moet waar zijn. Geen verzinsels. Je verhaal is gebaseerd op de feiten. Blijf eerlijk en transparant.
  • Ga niet te diep in detail behalve als het er echt toe doet.
  • Een goed verhaal is helder en heeft een duidelijke verhaallijn.
  • Wat is het doel van je verhaal. Wil je betoveren, informeren, verkopen of mensen iets leren? Richt je daar dan op.
  • Wees persoonlijk en vertel het verhaal op je eigen manier. Sommige ondernemers vinden het lastig om op persoonlijk niveau met hun gasten te communiceren, maar met je gasten praten levert veel op.
  • Een goed verhaal grijpt direct je aandacht en laat je even de werkelijkheid vergeten. Het is de beste manier om mensen aan het luisteren te krijgen.
  • Help je gasten om te visualiseren wat je beschrijft. Als je iets goed omschrijft, volgt het gevoel vanzelf. Bijv.: als het vlees mals is, vertel dan waarom het mals is. Je gasten willen begrijpen waarom en niet alleen het feit horen dat het zo is.
  • Een goed verhaal kun je nog sterker maken door het visueel te maken. Laat je gast een keer in de keuken kijken. Of toon je ingrediënten eens onbewerkt.

Maar blijf je gast vooral verrassen met nieuwe ideeën, gerechten en onderscheidende diensten. Je gasten komen graag terug voor een goed verhaal.

Nu vertel. Wat is jouw sterkste verhaal? Laat je verhaal horen, hier onder in de comment box.

 

DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn