Schip Ahoy! Vaart jouw horecaconcept nog wel op koers?
Vaart jouw horecaconcept nog wel op koers?

Laatst kwam ik Hans tegen op één van de haringparty’s. Ik had hem al zeker 8 jaar niet meer gezien. Wat een verrassing! Hij is ondertussen een succesvol ondernemer van drie goed lopende horecaconcepten. Hij vertelde dat hij een tijdje terug enorm verrast was door een medewerker.

Zij was wat nerveus met een plan voor een nieuw horecaconcept aangekomen. Het plan had ze met een paar vrienden geschreven. Of Hans er eens met een kritische blik naar kon kijken. Dat kon natuurlijk. Hans nam de tijd om het te bestuderen. Maar al gauw zat hij daar met zijn mond open. Vol verbazing las hij haar plan. Het plan was briljant, simpel maar verrassend, doordacht en financieel goed onderbouwd. Er was werkelijk niets aan toe te voegen en geen speld tussen te krijgen.

Nu, een paar maanden later, financiert Hans deels dit mooie project en zijn ze compagnons. We gaan er zeker meer van horen.

Een briljant, succesvol horecaconcept creëer je alleen door mensen te betrekken.
Een concept begint vaak met 1 simpel idee. En in de meeste bedrijven ontkiemen heel wat ideeën in de geesten van de medewerkers. Maar vaak worden die ideeën niet herkent of erkent. Er wordt gewoon geen gebruik van gemaakt. En hierdoor droogt hun creativiteit snel op. En dan ga al snel extern op zoek. Maar eigenlijk heb je geen nieuwe zaadjes nodig om ideeën voor je bedrijf te oogsten. Maar juist een vruchtbare bodem waarin de bestaande zaadjes (oftewel je personeel) kunnen ontkiemen en gedijen.

Heb jij je horecaconcept wel opgenomen in je kernwaarden?
Het is het zoeken naar kansen en dat gaat iedereen in je bedrijf aan. Maar hoe krijg je mensen zover om mee te denken?

Gewoon. Geef ze de kans om mee te denken, vraag ze om input op onderwerpen waar behoefte is aan verrassende ideeën. Dat hoort een natuurlijk onderdeel van je bedrijf te zijn, verankert in je kernwaarden. Een goede leider herkent kansrijke ideeën. Maar dat kun je je ook aanleren. Net als Hans die wist dat hij een goed team had, maar zich niet realiseerde wat voor potentieel erin zat.

Je moet wel zorgen dat er ruimte is in je bedrijf voor het creëren van ideeën. En dat je niet denkt in hindernissen of het bekende ‘maar wat als…’

Hiervoor hoef je echt niet te breken met het verleden. Het heeft meer te maken met anders denken.
Zo kun je de historie van je bedrijf op een creatieve manier combineren met nieuwe ideeën. Het gaat niet alleen om het bedenken van een nieuw product of dienst. Maar meer om het creëren van een nieuwe beleving.
Ook met het ontwikkelen van nieuwe methodes en processen of het gebruik van andere materialen kun je je concept een enorme slinger geven. Zaken die het werk effectiever maken, je informatie geven, je concept verrijken of je kosten verlagen. Het is absoluut niet altijd nodig om je styling, entourage of aanbod te vernieuwen.

Even uit het raam kijken…
Om een horecaconcept levendig te houden moet je aan de knoppen blijven draaien en in beweging blijven. Alert zijn op signalen buiten je bedrijf, in de samenleving en bij je gast. Kijk onbevooroordeeld en samen met je team naar wat daar gebeurd en hoe je hierop kunt inspelen. Observeer wat er leeft en doe iets met die signalen. Uiteindelijk zit jij aan het roer om de meest interessante koers voor je bedrijf te bepalen.

Reserveer jij leergeld?
Natuurlijk moet je als horecaondernemer over een gezonde portie je horeca concept begin bij de kernwaarden. Je DNAondernemerschap beschikken. En doorzettingsvermogen en lef bezitten. Je moet durven proberen en niet bang zijn om te falen. Want mislukkingen en vergissingen hebben nut en dienen je succes. Dan pas weet je wat niet werkt en daardoor komt de juiste oplossing dichterbij.

Probeer vergissingen in een redelijk vroeg stadium te ontdekken. Dan kun je nog bijsturen. En straf je mensen niet voor hun fouten als hun intentie goed is. Zie het als leergeld.

En lukt het niet direct? Van een goede snoeibeurt ga je uiteindelijk alleen maar beter groeien en bloeien.


DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn