Het risico van klein denken
Het risico van klein denken

In mijn supermarkt is het weer zover. Na de badhanddoeken, pannensets, spaaracties voor restaurants en uitjes, is nu het glaswerk aan de beurt. De zegeltjes vliegen mij om de oren en er lijkt geen eind te komen. Ik vraag mij af of ze werkelijk niets beters kunnen verzinnen, dan acties waarbij je voor iets kan sparen wat je al lang hebt of waarbij ze iets weggeven wat niet van ze is. Waar is hun creativiteit gebleven?

Nee, kijk dan naar de horeca. In het straatbeeld vullen wij de gaten die winkeliers achterlaten. Wij leuken het straatbeeld op en zorgen dat er überhaupt nog wat te beleven valt. Wij verzinnen gave concepten en prikkelen de zintuigen. Met ziel en zaligheid zetten wij ons in om mooie momenten te creëren voor onze medemens. Dat is nu eenmaal ons vak. Maar wij zijn er niet allemaal even goed in.

Zo denken wij vaak origineel en creatief te zijn, maar ondertussen kopiëren wij elkaar steeds meer en hopen we dat onze gasten daarvan gecharmeerd zijn. Maar vaak is dat het nét niet. Bedrijven als Airbnb springen in het gat dat wij in onze naïviteit achterlaten. Want zij weten heel goed wat gasten echt willen en spelen daar slim op in.

 

 

Er loert gevaar

Gratis kennis

De horecamens is inventief, maar ook een tikkeltje eigenzinnig. En soms zo gek op zijn vak en bezig met de beleving en gastvrijheid, dat hij pardoes vergeet te ondernemen. En dat kan betekenen dat je belangrijke zaken mist, niet oppakt of noodzakelijke vaardigheden niet genoeg ontwikkeld. Zoals je financiële of commerciële knowhow, kennis over regelgeving of leiderschap skills. Het kan best een tijd goed gaan. Maar hou er rekening mee dat het maken van beslissingen zonder echte kennis van zaken, funest kan zijn voor je horecabedrijf.

Ik kom ze tegen. Horecabedrijven waar ze doorsukkelen omdat ze te klein denken en zich niet ontwikkelen. Ze trotseren elke nieuwe dag en buffelen door. Zodra het tegenzit schieten ze alle kanten op. Dat is ook logisch als je geen financiële buffer of toekomstvisie hebt. Wellicht is de horeca daarom zo vatbaar voor kortingsacties, profiteurs en gesjoemel. Want als de kennis van zaken ontbreekt, wordt het lastig ondernemen.

 

Waar gaat het vaak mis?

  • Het bedrijf ligt op een beroerde locatie (en je marketing is dus niet goed genoeg
    om dit te compenseren)
  • De omgeving van je bedrijf gaat op de schop waardoor de toeloop aan gasten instort
  • Je bent nieuw in deze gemeente en je wordt door de gemeenschap (nog) niet geaccepteerd. Eerst zal je je moeten bewijzen
  • Je hebt je verslikt in dit project. De huur is te hoog of je hebt de
  • omzet te hoog geprognotiseerd
  • De cijfers heb je niet op de rit
  • Je bent eigenlijk geen horecamens. Je hebt de horeca geromantiseerd en niet gedacht dat het zo hard werken zou zijn
  • Het concept wat je voor ogen had, past niet in de omgeving en bij de gewenste doelgroep
  • Je dacht gewoon personeel in te zetten, maar ze blijken een duidelijke mening te hebben en daar kun je niet mee omgaan
  • Het bedrijf is niet onderscheidend genoeg en je verleid je doelgroep helemaal niet
  • Je gastvrijheid en kwaliteit is beneden peil (ook al wil je dat niet erkennen)
  • Je doet veel te weinig aan marketing en promotie
  • Eigenlijk, diep vanbinnen, weet je niet waarom je dit soort werk doet
  • Je hebt een goede vakman, maar geen ondernemer
  • Je leidt je bedrijf op aannames en niet op feiten

 

Doemscenario of lijdt jij aan het ‘Calimero-effect’?

Eerlijk is eerlijk. Je hebt niet alles in de hand. Externe factorenspelen Calimero effectsoms op, die onoverkoombaar lijken en dat soms ook zijn. De focus van elke horecaondernemer of leidinggevende vertroebeld weleens door de dagelijkse sleur en hectiek. En dan wordt het lastig om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden. Dat is waar te klein denken je niet zal helpen, maar juist gaat schaden. Sta niet te lang stil bij lastige, irritante zaken of kopbrekers, die wel urgent zijn, maar uiteindelijk niet belangrijk. Je moet dingen in perspectief blijven zien.

Je zult als horecaondernemer, net als elke andere ondernemer, gewapend moeten zijn tegen tegenslag en uitdagingen. Met de juiste bagage en kennis van zaken kun je moeilijke situaties meestal wel pareren. Niet te lang bij de pakken neer zitten, je niet afhankelijk maken van anderen,  maar het initiatief nemen en de drive hebben om je ambities na te jagen.

Denk niet te klein en ben niet te eigengereidheid. Maar ken je kracht en manco’s. Blijf kritisch op je eigen functioneren, op je beslissingen en keuzes. Want wat vandaag goed genoeg was, is morgen niet meer goed genoeg. En als je dan te klein denkt of je laat beperken door je eigen gedrag of dat van anderen, dan ben je er niet klaar voor als de wereld meer van je verwacht dan wat creatieve gezelligheid, goed eten of een fijn bed.

 

Delen is tof 🙂