Meer klandizie aantrekken met een goede geur
Geurmarketing

 

Eigenlijk is het raar. We besteden heel veel aandacht aan allerlei factoren om ons horecabedrijf goed te laten lopen. De producten, bereidingswijze, presentatie, inrichting en achtergrondmuziek. Maar één belangrijk element wordt vaak vergeten. En dat is hoe je zaak ruikt. Terwijl de geur superbelangrijk is voor de sfeer en het comfort. Want de geur in een zaak is regelmatig een probleem. Bijvoorbeeld door de sigarettengeur van de rookruimte die door de hele zaak te ruiken is. Of de geur van bier die in het houtwerk is gedrongen en wat dacht je van die vetput in de keuken? Maar ook die van, laten we eerlijk zijn, een grote groep mensen in een kleine ruimte.

Het belang van geur wordt vaak onderschat. Lange tijd kon men er weinig aan doen. Je kan moeilijk ieder uur met je luchtverfrisser spuitend door de zaak lopen. Maar tegenwoordig zijn er professionele oplossingen voor de geurkwestie. Maar waarom is geur eigenlijk zo belangrijk?

 

Geur is onbewust verbonden met de hersenen

In tegenstelling tot andere zintuigen is geur direct verbonden met de hersenen. Geuren komen ongefilterd binnen in ons limbisch systeem. Daar worden ze gekoppeld aan herinnering en gevoel. Een fijne, onderscheidende geur zorgt daarom voor positieve associaties met je zaak. Tegelijk zorgt een lekkere geur ervoor dat mensen aan je zaak denken als ze jouw typische geur ruiken. Net zoals sommige mensen aan hun oma denken als ze ergens appeltaart ruiken, of aan hun allereerste liefde als ze hun parfum of eau de toilette ruiken.

Geur werkt dus bewust en onbewust door. Met dat in het achterhoofd, is het belangrijk om te bedenken wat je precies wilt bereiken met het gebruik van geur in je bedrijf.

 

Waarom zou je kiezen voor geurmarketing?

  1. Het heeft impact op de uitstraling van je onderneming. Gasten Gratis kennisbezoeken nu eenmaal liever een zaak die fris en gezellig ruikt, dan een muf ruikende plek. Zo onderstreept de luxe snackbar Frites Atelier van Sergio Herman hun imago en uitstraling door het gebruik van basilicumgeur in de zaak. De gasten hebben niet het idee dat ze zomaar een snackbar binnenlopen, door het contrast tussen frituur en de frisse basilicum. Het feit dat de basilicum regelmatig terugkomt in de sauzen is een leuk detail.
  2. Het activeert of ontspant je klanten. Dat gasten getriggerd en geactiveerd worden, of zich juist ontspannen door geuren, is nog niet zo heel lang bekend. Uit recent onderzoek blijkt dat gasten langer blijven in een goed ruikende horecazaak, dat ze producten beter waarderen en hoger in prijs inschatten. De beleving van de gast wordt dus nog specialer en intenser door een aangename, passende geur.
  3. Het neutraliseert nare geuren. Wil je graag ongewenste geuren weghalen, dan kan dat heel goed met de huidige technologie. Geen luchtje uit een spuitbus eroverheen, maar zogeheten Odor Neutralizing technieken die ongewenste geurmoleculen afbreken en vervangen met een aangenaam aroma. Geen onsmakelijke vetputluchten meer in de zaak en ook geen sigaretten, alcohol en mensenmassa’s die geursporen achter laten.

 

Geur is een effectieve manier om de uitstraling van je horecaonderneming verbeteren of te verhogen. Je komt gewoon beter voor de dag als je de ongewenste luchtjes neutraliseert en vervangt met een aangename geur. Met het gebruik van de juiste geur geef je je horecabedrijf een upgrade die zeker door je gasten wordt gewaardeerd.

 

Dit artikel is geschreven door ScentAir Benelux.
Specialist in geurmarketing.