Kwalitatief horecapersoneel werven in een krappe arbeidsmarkt doe je zo!
Kwalitatief horecapersoneel werven in een krappe arbeidsmarkt doe je zo

 

Als horecaonderneming wil je de beste service verlenen aan jouw gasten. Om dit waar te maken heb je het liefst de beste werknemers in dienst. Maar de krapte op de arbeidsmarkt is aanzienlijk en horecapersoneel werven is niet eenvoudig. Hoe werf je nu goed horecapersoneel die past bij de onderneming en die voldoet aan de gestelde eisen? WerkenindeHoreca.nl geeft je een aantal tips die jou helpen bij het werven van goed horecapersoneel in een krappe arbeidsmarkt.

Als je nieuwe medewerkers zoekt is het van belang dat je duidelijk hebt met welk doel je zoekt naar personeel. Wil je horecapersoneel werven die voor de lange termijn van betekenis kan zijn voor de organisatie, dan doe je er verstandig aan om een functieprofiel te maken. Met een goed functieprofiel help je jezelf en de kandidaat, zodat de juiste mensen zich tot de vacature aangesproken voelen en gaan solliciteren. Wanneer je een algemene vacature plaatst, met als doel om een zo breed mogelijk scala aan kandidaten aan te trekken, zul je zien dat het alleen maar leidt tot tijdverlies. Waarschijnlijk zul je cv’s ontvangen die niet aan de gestelde eisen voldoen. Daarnaast voelen passende kandidaten zich wellicht niet aangesproken door deze vacature.

 

Horecapersoneel werven met de DISC-methode

Het gebruik van de DISC-methode kan goed helpen bij het opzetten van een goed functieprofiel. In deze methode staan vier gedragsstijlen centraal; groen en blauw, rood en geel. De kleuren staan voor de manier waarop mensen zich gedragen en communiceren als ze zich comfortabel voelen en als ze onder druk staan. Iedereen bezit alle van deze kleuren, waarvan er vaak 1 of 2 primair aanwezig zijn. Zo is een ‘groen persoon’ vaak, attent, meegaand, sensitief voor gevoelens van anderen, hij of zij observeert en reflecteert. Een ‘geel persoon’ is enthousiast, een prater, extravert, heeft een hoog tempo en is in voor nieuwe ideeën. Een ‘blauw persoon’ is zorgvuldig, gericht op kwaliteit en service en let vaak op de details en een ‘rood persoon’ is graag to-the-point, is resultaat gericht, neemt snel beslissingen en is een goede onderhandelaar. Een goed team vult elkaar aan wanneer er verschillende stijlen vertegenwoordigd zijn. Het is daarom belangrijk om vooraf goed na te denken welke type werknemer mist in het team en vanuit daar een functieprofiel te schrijven.

 

Pas jouw vacaturetekst aan op het type persoon die je zoekt

Als je weet wie je wilt werven, weet je ook hoe je diegene het beste kunt benaderen. Schrijf de vacaturetekst dan ook met de DISC methodiek in het achterhoofd. Vaak worden dezelfde vacatureteksten gebruikt voor verschillende functies. Geschreven vanuit de communicatiestijl van de onderneming. Maar dat is niet altijd de communicatiestijl die past bij de werknemer die jij wilt werven. Hoe beter jij in staat bent om aan te sluiten op de communicatiestijl van je kandidaat, hoe groter de kans dat je kandidaat geïnteresseerd is in jouw vacature en ook daadwerkelijk reageert op de vacature. Zo voelen de juiste mensen zich aangetrokken tot de vacature en dat maakt de selectieprocedure niet alleen efficiënt, maar ook nog eens effectief.

 

Horecapersoneel werven: Kies een passend wervingskanaal

Heb je het functieprofiel en de vacaturetekst klaar, dan is het tijd om te bepalen waar je de vacatures gaat uitzetten. WerkenindeHoreca.nl is een onafhankelijke banensite met een volledige focus op horecavacatures. Wij bieden je de mogelijkheid al jouw horecavacatures onder de aandacht te brengen bij duizenden actief- en passief werkzoekenden. Op WerkenindeHoreca.nl:

√ Bereik je direct de juiste doelgroep

√ Kun je onbeperkt vacatures plaatsen voor een vast bedrag

√ Ontvang je een eigen bedrijfspagina waarop je een foto en een video kunt plaatsen

√ Maak je eenvoudig en snel een wervende vacaturetekst met de vacaturewizard

√ Kun je foto’s en een video toevoegen aan de vacature

√ Worden de vacatures gratis incl. foto geplaatst op onze social media kanalen

√ Vind je tips & tricks over het werven van kwalitatief personeel op onze blog

 

Meer informatie over ons platform vind je hier.  Ben je enthousiast geworden en wil je direct aan de slag met het werven van horecapersoneel via WerkenindeHoreca.nl? Meld je dan direct aan.

Dit is een gastblog van WerkenindeHoreca.nl