Jouw horecazaak hoort in de media!
Jouw horecazaak hoort in de media

Gastblog van Caroline van der Veeken – Mediaspecialist

Ik weet het nog goed: ik werkte als woordvoerder bij een grote maatschappelijke organisatie in Nederland. We gingen een film maken over het werk van deze organisatie, met als doel om meer donateurs te werven. Kosten noch moeite hadden we gespaard: we waren op reis geweest naar Indonesië, hadden een Bekende Nederlander meegenomen en we hadden echt ontroerende verhalen kunnen filmen.Het was, kortom, een erg mooie uitzending geworden. Alleen hebben we er bijna geen nieuwe donateurs mee getrokken. Want wat waren we vergeten? We hadden nauwelijks publiciteit gemaakt voor deze uitzending. Vrijwel geen enkele Nederlander wist dat er een mooie film op tv kwam.

Vertel de wereld over je horecazaak

‘Wat heeft dit verhaal nou met mijn horecazaak te maken?’, hoor ik je denken. Hopelijk heeft dit verhaal ook niets met jou te maken. Want misschien ben je al persbewust (aan het worden) en denk je al na over de vraag hoe je jouw unieke horecazaak onder de aandacht van journalisten brengt.

Maar wat als je heel veel tijd en moeite heb gestoken in de beste keuken, de meest onderscheidende menukaart, de beste mensen voor de bediening, het mooiste interieur. En denkt dat je er nu bent? Dat journalisten de weg naar je restaurant vanzelf zullen vinden? Dan heb ik slecht nieuws: dat gaat niet vanzelf. Maar ik heb ook goed nieuws. Je bent echt niet de enige die hier niet aan denkt én het is niet te laat. Dus: begin vandaag nog de wereld te vertellen over jouw unieke restaurant.

60.000 lezers, 1 miljoen kijkers

Publiciteit werkt in je voordeel; een artikel in je lokale krant levert je minstens 60.000 lezers op, die in aanraking komen met jou en jouw zaak. En weet je op het NOS Journaal te komen dan weten in een keer maar liefst 1.000.000 kijkers van je bestaan af. Éen van mijn klanten was laatst te zien in een item bij EenVandaag. Een uur na uitzending waren de boeken in haar voorraad op. Kortom, publiciteit werkt in je voordeel. Maar, hoe krijg je journalisten zover dat ze aandacht aan je besteden?

Tips om in de media te komen

Stel, je horecazaak wordt geopend, of je hebt als bedrijf wat te vieren (een jubileum bijvoorbeeld), of je hebt een nieuwe Chef aangenomen, of je hebt een heel verrassend gerecht op de kaart. Dan wil je publiciteit voor je zaak. Wat doe je dan? Hier enkele tips:

  • Nodig relevante sprekers uit, die iets relevants over jou en je zaak kunnen zeggen. Probeer, waarom niet, een Bekende Nederlander zover te krijgen een verhaal te houden. Een BN’er die zich verbonden voelt met jou, met de manier waarop jij in het leven staat of bekend is bij jou in de regio.
  • Vraag die relevante sprekers om een testimonial, ofwel een korte aanbeveling van je restaurant. Het lijkt me logisch dat jij je zaak heel goed en onderscheidend vindt. Maar als jij dat gaat zeggen valt dat toch in de categorie ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Veel beter is het als ánderen zeggen dat jouw restaurant goed en onderscheidend is.
  • Communiceer met journalisten. Als jij het ze niet vertelt, wie moet het ze dan vertellen? Schrijf daarvoor een persbericht over je nieuwe restaurant, je nieuwe gerecht, je nieuwe Chef, etcetera; zo’n bericht is nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel om nieuws aan journalisten te presenteren. Blijf uit je marketingteksten, maar maak een vertaling van jouw nieuws naar de journalistiek. Vergeet niet gebruik te maken van je aanbevelingen. Hou het kort en bondig en zorg voor een vette kop. Dat trekt de aandacht!
    Heb je je persbericht, ga dan op zoek naar de journalist van het blad, het programma, het blog of de krant waarin jij genoemd wilt worden. Stuur hem of haar je persbericht, nodig hem uit voor je restaurant, en vertel met overtuiging wat zijn medium aan jouw nieuws heeft.

Garantie dat die journalist je verhaal oppakt heb je helaas niet. Journalisten zijn geheel onafhankelijke wezens, die zelf uitmaken of ze iets oppakken of niet. Maar met een relevant persbericht en een goed verhaal vergroot je je kansen aanzienlijk!

Hoe blijf je in de media?

Stel, je hebt de media gehaald. Mensen uit de buurt weten je te vinden. Goed gedaan. Maar je wilt ongetwijfeld vaker in de pers komen, omdat je horecazaak dat verdient en omdat je onder de aandacht wilt blijven van je klanten. Hoe blijf je in de media, is dus de volgende vraag. Mijn advies: ga denken als een journalist. Probeer continu het nieuwswaardige in je horecazaak te zien. En vertel journalisten daarover. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb er eerder een blog over geschreven.

Speciaal aanbod

Wil je stappen maken naar publiciteit voor je bedrijf? Caroline denkt graag met je mee over alle nieuwswaardige zaken in en rondom je horecazaak. Want voor bijna elk horecabedrijf liggen de verhalen en dus kansen voor het oprapen! www.demediaspecialist.nl 

Caroline van der Veeken

 

Caroline van der Veeken is mediaspecialist en woordvoerder.
Als oud-journalist helpt ze
 ondernemers zoals jij om met jouw verhaal in de media te komen.
Daardoor word je bekender, krijg je meer klanten én kan je je missie uitdragen.

 

 

 

DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn