Geen vaste klanten? Hoe ga je daarmee om?
Geen vaste gasten? Hoe ga je daarmee om?

Gastblog van Sjoerd van Raaij – Zombie Escape Amsterdam

Een escape room is een real life puzzel kamer. Met 2-6 mensen laat je je vrijwillig opsluiten in deze kamer vol met puzzels en raadsels. Je hebt één uur de tijd om met behulp van de hints in de kamer een uitweg te vinden. Aangezien de klant tijdens de escape room alle geheimen van de kamer ontdekt, zal hij niet een tweede keer naar dezelfde escape room gaan. Hierdoor is er bij een escape room niet zo snel sprake van vaste klanten. Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat er continu weer nieuwe spelers komen naar jouw escape room? Wat zijn de lange termijn strategieën die hierbij komen kijken?

 

De 20/80 regel

Bij veel bedrijven is er sprake van de 20/80 regel. Deze regel houdt in dat 20% van de klanten voor 80% van de omzet zorgt. Dit zijn de terugkerende klanten die trouw zijn aan het bedrijf en daardoor een groot deel van de omzet genereren.
Dit in tegenstelling tot de 80% van de klanten die er 1 à 2 keer iets kleins haalt en de keer erna bij de concurrent gaat kijken. Als marketingteam is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je klanten terugkeren naar jouw bedrijf, maar wat als je je product maar 1 keer kan verkopen? Dan is er totaal geen sprake van vaste klanten. Hoe pak je de marketing dan aan?

 

Marktonderzoek

Als eerste hebben we een breed marktonderzoek gedaan. Hoeveel mensen kennen van het bestaan van escape rooms? Hoe enthousiast zijn ze erover? Welke mensen (leeftijd/geslacht) zijn er enthousiast over?

Escape rooms zijn in Nederland aan het opkomen en veel mensen zijn er nog onbekend mee. Als echter het concept aan ze wordt uitgelegd zijn ze wel nieuwsgierig en geïnteresseerd om eens een escape room te proberen. Het blijkt dat de groep mensen die escape rooms bezoeken heel divers is. De grootste groep zijn studenten die in het weekend voordat ze de kroeg induiken nog iets actiefs en uitdagend willen doen, daarnaast heb je veel gezinnen die als dagje weg met de familie gezamenlijk naar een escape room gaan. Hierbij heb je dus een heel divers publiek met kinderen van 12 jaar tot ouderen die het gewoon leuk vinden om samen met de familie op stap te zijn. Een derde grote groep die escape rooms bezoekt zijn bedrijven die als teambuilding uitje een escape room gaan doen. In de kamer wordt hun samenwerking en taakverdeling op de proef gesteld.

 

Kwantitatieve marketing

De doelgroep is breed, maar deze moet wel bereikt worden. Qua marketing betekent dit dus een kwantitatieve aanpak. Spreek een breed publiek aan. Het concept slaat erg aan waardoor ze vanzelf zich erin zullen verdiepen en het wel één keer zullen proberen. Het belangrijkste nu is dat deze mensen hun ervaring delen met andere mensen die nog niet de escape room hebben gedaan en deze aansporen om het ook te proberen. Dit proberen we te stimuleren met feedback via social media. Nadat de klant in de escape room is geweest, gaan ze op de foto en deze wordt gedeeld op social media. De klant kan zich hierin taggen en over hun ervaring vertellen, zo zullen de vrienden van deze klant ook in contact komen met het concept van escape rooms.

Een andere marketing beslissing die we hebben genomen is op het gebied van prijs. We hebben gekozen voor een prijsmechanisme waarbij de prijs variabel is aan met hoeveel mensen je komt.

Met hoe meer mensen je komt, hoe goedkoper het wordt per persoon. Hierdoor wordt men aangespoord om met zoveel mogelijk mensen te komen. Zo zal zowel onze omzet hoger zijn, maar ook de beleving van de klant zal beter zijn en met meer mensen gedeeld worden.

 

Geen vaste gasten? Hoe ga je hiermee om?Samen sta je sterker

Er zijn diverse mogelijkheden om met andere bedrijven samen te werken. Zo kan je bijvoorbeeld met nabij gelegen horecagelegenheden afspraken maken. Stel er komt een groep van 12 mensen naar je escape room, dan kan de helft de escape room gaan doen en de andere helft ondertussen gezellig in het café zitten en vervolgens andersom.

 

Lange termijn plan

Op lange termijn heb je een paar keuzes. Je kan ervoor kiezen om ergens een tweede escape room te openen. Je kunt contact opnemen met de klanten die de eerste kamer hebben gedaan en ze enthousiasmeren kijken om een tweede keer een escape room te doen. Een andere optie is om de huidige kamer te vernieuwen. Een ander thema, met nieuwe puzzels, maar dezelfde locatie. Alhoewel dit veel scheelt in kosten zal dit naar onze mening de ervaring van de escape room niet genoeg verbeteren om nogmaals te komen. De indeling van de ruimte speelt een grote rol binnen een escape room en deze zal niet veel veranderen. Wij zijn zelf van plan om een tweede escape room te openen. Deze zal iets kleiner zijn en geschikt voor 2 tot 4 personen.

De manier om om te gaan met een product zonder vaste klanten is door goed marktonderzoek doen. Van hieruit kan je bepalen welke marketingstrategie je toe gaat passen en wat je lange termijn plannen zijn. Wij hebben gekozen voor een kwantitatieve aanpak, maar bij een andere markt kan dit verschillen.

Geschreven door Sjoerd van Raaij, student Business Analytics aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. https://zombie-escape.nl

 

FacebookTwitterLinkedIn