Wat is het verhaal achter jouw bedrijf?
Wat is het verhaal achter jouw bedrijf?

 

Ja, ze bestaan nog. Ondernemers die een horecabedrijf beginnen en wachten tot de gasten binnenstromen. Of ondernemers die al jaren een zaak hebben en ervan uitgaan dat vaste gasten zullen blijven komen. Écht! Ze denken dat die voordeur de enige barrière vormt voor gasten. En dan zitten ze te wachten tot het gaat lopen. Ze vinden zelfs dat ze het succes verdiend hebben. Want ze hebben toch keihard gewerkt? Maar om je zaak te laten lopen moet je het verhaal vertellen achter je bedrijf.

Als je er (bijna) alles aan hebt gedaan om het voor mekaar te krijgen en het loopt niet, dan trek je je de haren uit je hoofd. Daar kan ik best inkomen. Punt is dat jouw horecabedrijf waarschijnlijk nooit een hashtag worden op Instagram of het Stan Huygens journaal halen in de Telegraaf. Vermoedelijk haal je ook niet elke week de voorpagina van het lokale sufferdje. Misschien is bij jou wel totaal het tegenovergestelde aan de hand. Je hebt helemaal géén naamsbekendheid. Bijna niemand weet van je bestaan. Je bent zo’n onontdekte parel en laat het aan anderen over om je te ontdekken.

 

Hoe ga je jouw verhaal vertellen?

Als je een horecabedrijf wilt hebben waar iedereen als eerste aan denkt, dan heb je een goed eigen verhaal nodig. Eentje die het vertellen waard is en waarbij mensen aan je lippen hangen. Vervolgens vertaal je jouw verhaal naar een explosie aan content. Positieve berichten, spraakmakende verhaaltjes en oogstellende beelden die zorgen dat mensen trek krijgen en de smaak te pakken krijgen.

Als je van nature een verhalenverteller bent,  kun je er met gemak dat zelf voor zorgen. In weinig tijd en met minimale middelen. Zo niet, is het zaak om eerst na te denken over wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt en waar gasten voor in de rij willen staan. Want wat jij verkoopt moeten ze wel willen hebben 😉

Begin niet direct met acties te smijten en te promoten als mensen je nog niet kennen. Jij koopt toch (hopelijk) ook niet van die wildvreemde, irritante huis-aan-huis verkoper?

Vertel liever eerst je verhaal. Op een leuke, positieve manier waar mensen blij van worden. Waarvan ze denken: ‘hè, wat fijn’ of ‘oh, wat gaaf’. Neem met je smartphone bijvoorbeeld wat leuke video’s op. Maak een mooie foto met een prikkelende tekst. Maar praat over je bedrijf,  jezelf en de liefde voor het vak.

Wat inspiratie nodig? Gebruik dan mijn content spiekbriefje.

Als je dan deze toffe content hebt gemaakt, dan ga je dit natuurlijk niet alleen op Facebook of Instagram zetten. Dat is zonde! Je zet het ook in je nieuwsbrief, op je website en verspreid het op Twitter of LinkedIn en gebruikt het in je offline promotie zoals op flyers of posters. Dit is goud voor je naamsbekendheid. Want door dit met regelmaat te doen, komen (potentiële) gasten je voortdurend overal tegen.

Natuurlijk zijn er nog meer marketing foefjes die ik je best wil uitleggen. Maar het meest ben je gebaat met structuur en continuïteit in je marketing. Zodat mensen je constant overal tegenkomen en je bij drukte niet opeens online van het toneel verdwijnt. Een handig hulpmiddel hiervoor is de contentkalender die je hier gratis kan downloaden.

Je hoeft natuurlijk niet ‘the talk of the town’ te worden, om succesvol te zijn. Nee, ben liever een ‘no brainer’ van een horecabedrijf! Onderscheid jezelf met je eigen unieke verhaal. Zorg dan dat iedereen je kent en de mensen bij jou het liefst komen. Dan gaan ze misschien wel eens snuffelen bij de buren, maar komen altijd terug op honk.

Goede zaken gewenst!
Monique van Gevelt

06-4257 9396

 

Staat je naamsbekendheid nog op een laag pitje of ben je nog op zoek naar jouw eigen unieke DNA? Ik heb een methode ontwikkeld waardoor wij in twee sessies al tot de kern van jouw bedrijf komen, waar je je hele onderscheidende vermogen en concept op kan bouwen. Interesse? Mail of bel mij voor meer info.