Gasten aantrekken door met verhalen te marketeren
gasten aantrekken door met verhalen te marketeren

 

Tja, ze zijn er nog. Ondernemers die een horecabedrijf beginnen en wachten tot de gasten binnenstromen. Of ondernemers die al heel lang bestaan en ervan uitgaan dat vaste gasten zullen blijven komen. Écht! Ze denken dat die voordeur de enige barrière vormt voor gasten. En dan zitten ze te wachten en wachten tot het gaat lopen. Ze vinden zelfs dat ze het succes verdiend hebben. Want ze hebben toch keihard gewerkt?

Daar kan ik wel inkomen.

Als je er (bijna) alles aan hebt gedaan om je zaak voor mekaar te krijgen en het niet loopt, dan trek je je de haren uit je hoofd. Nou zal jouw bedrijf waarschijnlijk nooit een hashtag worden op Twitter en Facebook. En vermoedelijk sta je ook niet elke week in de tabloids met bekende Nederlanders op de foto. Misschien is bij jou wel totaal het tegenovergestelde aan de hand. Je hebt helemaal géén naamsbekendheid. Bijna niemand kent je. Je laat het aan anderen over om je te ontdekken.

 

Hoe ga je die verhalen vertellen?

Als je een horecabedrijf wilt hebben waar iedereen als eerste aan denkt, dan heb je een explosie aan content nodig. Positieve verhalen. Daar kun je zelf voor zorgen. En je hebt er weinig tijd en middelen voor nodig.

Eerst denk je na over wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt en waar je gasten voor in de rij gaan staan. Want die gasten moeten wel bij je willen zijn. Daar ga je dan verhalen over vertellen. Leuke, positieve verhalen waar mensen blij van worden. Waarvan ze denken: ‘hè, wat fijn’ of ‘oh, wat gaaf’. Neem met je smartphone wat leuke video’s op. Maak een mooie foto met een goede tekst. Gewoon over wat er te doen is bij jou of in jouw omgeving. Vertel of jezelf en je passie.

Staat je naamsbekendheid nog op een laag pitje?
Begin dan niet direct met promoten en verkopen. Jij koopt toch (hopelijk) ook niet van die irritante huis-aan-huis verkoper die je niet kent?

Als je dan deze toffe content hebt gemaakt, dan ga je dit natuurlijk niet alleen op Facebook of Instagram zetten. Dat is zonde! Je zet het ook in je nieuwsbrief, op je website en verspreid het op Twitter of LinkedIn en gebruikt het in je offline promotie zoals op flyers of posters. Dit is goud voor je naamsbekendheid. Want door dit met regelmaat te doen, komen (potentiële) gasten je voortdurend overal tegen.

Natuurlijk zijn er nog meer marketing foefjes die ik je best wil uitleggen. Maar het meest ben je gebaat met wat structuur in je marketing. Hoe dat er voor jouw horecabedrijf uitziet kunnen we best eens over sparren.

Je hoeft niet ‘the talk of the town’ te worden, om succesvol te zijn. Nee, ben liever een ‘no brainer’ van een horecabedrijf! Zorg dat iedereen je kent en je doelgroep bij jou het allerliefste komt. Dan gaan ze misschien wel eens snuffelen bij de buren, maar komen altijd terug op honk.

 

Goede zaken gewenst! Monique