Ergeren jouw medewerkers zich weleens aan je gedrag?
Ergeren jouw medewerkers zich wel eens aan je gedrag?

Stel, je werkt als leidinggevende of ondernemer in de horeca en vind van jezelf dat je je werk heel goed doet. Eigenlijk ben je best trots op hoe je je mensen aanstuurt en leiding geeft.

Plotseling krijg je de deksel op de neus; medewerkers vertrekken uit onvrede, ze zetten zich niet in, doen niet wat je ze instrueert en je ziet dat ze geen passie (meer) hebben voor hun werk. ‘Hoe is het mogelijk?’, denk je. Terwijl jij er alles aan doet om ze goed te laten functioneren.

Laatst zat ik bij een horecanetwerk. Een ondernemer en eigenaar van 3 grote horecazaken vertelde dat hij de instelling zijn medewerkers in zijn keukenteam niet begreep. Hij vond dat zijn mensen zich niet professioneel gedroegen. Het moest wel een generatieding zijn, want ze deden niet wat werd opgedragen en toonden geen commitment. Ze melden zich zomaar ziek, voerden hun taken niet goed uit en hij kon niet op ze bouwen. Alles rustte op zijn schouders. ‘Wat moest hij daar nu mee?’, was zijn vraag.
Op mijn wedervraag of hij deze vraag ook aan de betreffende medewerkers had gesteld, kreeg ik een ongelooflijke, verontwaardigde blik toegeworpen. Zijn antwoord was; ‘nee, natuurlijk niet’.

Uit onderzoek* blijkt dat de meeste leidinggevenden zichzelf benaderbaar, mensgericht, stimulerend, ruimte gevend en inspirerend vinden. Maar daar denken de medewerkers anders over. Die vinden veel leidinggevenden juist afstandelijk, directief en helemaal niet inspirerend. Leidinggevenden geven de medewerkers weinig ruimte voor eigen initiatief en talent wordt niet gebruikt.

In zo’n situatie is de betrokkenheid ver te zoeken en vluchten medewerkers voor iets meer salaris naar je concurrent. Ze nemen gewoonweg niet hun verantwoordelijkheid, denken niet mee en worden daardoor minder productief.

Veel mensen vinden dat ze hun werk beter doen dan anderen. Het is zelfs een bekend fenomeen in de psychologie en speelt ook in de horeca. Zo zijn leidinggevenden vaak veel te blij met zichzelf, maar is hun trots meer gebaseerd op zelfoverschatting dan leidinggevende capaciteiten. En medewerkers vinden vaak dat ze hun werk beter doen dan hun collega’s of leidinggevende. En dat zie je weleens terug in een beoordelings- of functioneringsgesprek. In beide gevallen hangt er vaak een zweem van arrogantie om hen heen en van een realistisch zelfbeeld is geen sprake.

In jezelf geloven en een positieve instelling verbetert je prestaties. Als je het gevoel hebt dat je iets goed kunt, vergroot dat je zelfvertrouwen en durf je meer aan. Ook al is het een pittige klus. Maar je moet wel realistisch en objectief blijven over je eigen kunnen. Als je weet waar je zwaktes liggen kun je goede, capabele mensen om je heen verzamelen die je tekortkomingen aanvullen. En die goudhaantjes wil je graag in je team.

Als leidinggevende draait het niet om jou

Het grote verschil tussen een medewerker en een leidinggevende is dat je als medewerker verantwoordelijk bent voor je eigen resultaten en als leidinggevende voor de resultaten van anderen. Om je medewerkers tot bloei te laten komen, zal je begrip moeten hebben voor hun behoeften en je moeten afvragen wat je team nodig heeft om optimaal te presteren.

  • Wees toegankelijk en ben zichtbaar op de werkvloer
  • Helicopterview; zorg dat je overzicht hebt en in grote lijnen weet wat wel en niet lekker loopt
  • Ben betrouwbaar
  • Beloon je medewerkers en geef eens een compliment
  • Heb regelmatig één op één feedback gesprekjes met je medewerkers. Geef aan wat goed gaat en waar ze nog kunnen verbeteren
  • Ben transparant en deel informatie met je team
  • Geef altijd het goede voorbeeld
  • Ben niet hun beste vriend, maar een leidinggevende waar ze op kunnen rekenen

Een gedienstige of onderdanige medewerker is niet meer van deze tijd. Mensen staan liever voor elkaar klaar vanuit een gelijkwaardige positie.

Als jij het beste uit je team wilt halen, zal je moeten stoppen met gedrag waar jouw medewerkers zich aan ergeren. Je hebt vast verstand van zaken over het runnen van een horecabedrijf. Maar weet je ook of je gedrag voor onzelfstandige en onproductieve mensen zorgt? Heb jij gedragingen die een negatieve impact hebben op je team?

Waar moet je mee stoppen om je team beter te laten presteren?

  • Competitiedrang en het altijd willen winnen
  • Continue je mensen op de huid zitten, hun vertellen hoe het zit en wat er gedaan moet worden
  • Niet delegeren (omdat je het zelf beter en sneller kan)
  • Bemoei je niet overal mee en meng je niet in elke discussie. Als leider focus je op de grote lijnen en geef je richting aan. Focus dus niet op onbenulligheden, blijf niet steeds controleren en zoeken naar wat niet goed gaat
  • Domineren, kleineren van mensen, meningen negeren, informatie achterhouden of bepaalde medewerkers voortrekken
  • Anderen niet vertrouwen

Nu beweer ik zeker niet dat iedereen slecht voor zijn medewerkers zorgt in de horeca. Je hebt fantastische bedrijven waar mensen de ruimte krijgt om bij te dragen. En soms ben je je niet bewust dat je je team hindert in zijn groei en ontwikkeling.

Een effectieve manier om daarachter te komen is je medewerkers te vragen hoe je een betere leidinggevende kan worden. De kunst is om dan diep adem te halen, niet te reageren, goed te luisteren en je voordeel te doen met hun feedback.

Veel succes
Monique van Gevelt