Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek?
Is jouw horecabedrijf dé ideale werkplek?

De horeca staat onder druk. De gevecht om goede medewerkers is fel. Er zijn weinig horecabedrijven die geen mensen zoeken. Social media en de wervingswebsites staan vol met vacatures. Maar ondanks onze desperate zoektocht naar mensen, vergeten we doorgaans de allerbelangrijkste vraag te stellen. En dat is wat die potentiële, goede medewerker eigenlijk van jou als werkgever verwacht.

Wat verstaat de medewerker bijvoorbeeld onder de ideale werkplek? En welke voorwaarden en beloningen zitten aan een arbeidsovereenkomst vast? In wat voor team komen ze te werken? In een betrokken en gemotiveerd team of een groepje mensen die enkel een centje willen bijverdienen om vervolgens verder te gaan met waar ze echt voor leven.

 

Goed werkgeverschap

Je zou verwachten dat de werkgevers in de horeca begrijpen dat een aantrekkelijk, vooruitstrevend horecabedrijf dat goed is voor zijn medewerkers, de beste kandidaten aantrekt. De interessantste horecabedrijven hebben de algemene arbeidsvoorwaarden fatsoenlijk geregeld en leiders die coachen en faciliterend werken. Het zijn die plekken waar de teamspirit voorop staat en er voldoende ontwikkel- en/of doorgroeimogelijkheden zijn.

Over wat goede en acceptabele arbeidsvoorwaarden zijn, valt te discussiëren. Het wordt pas echt vervelend als je als werkgever moeite hebt om de regels van je eigen bedrijf uit te leggen. Indien er geen draagvlak is voor jouw voorwaarden en regels, oogst je enkel onbegrip en irritatie. Weet je andersom de minst populaire maatregelen goed en gefundeerd uit te leggen aan je mensen, dan kun je begrip verwachten.

Te weinig horecaondernemers en directeuren weten van hun bedrijf dé ideale werkplek te maken. Want wat ideaal is voor de één, kan voor de ander een tegenvaller zijn. De belangen komen schijnbaar niet altijd overeen. Je kunt het beste met je medewerkers voorhebben, maar als hetgeen je biedt niet is wat ze zoeken, zijn ze snel weg.

 

Sfeer op de werkvloer én de beleving van de gast gaan hand in hand

Medewerkers die schik hebben in hun werk stralen dat uit naar de gasten. Maar hoe bevorder je werkplezier en hoe creëer je een goede sfeer in je team? Dit doe je door de dingen waar je medewerkers waarde aan hechten zoveel mogelijk optimaliseren. Dat klinkt logisch. Maar de praktijk is hardnekkig. De meeste werkgevers denken vóór hun medewerkers en hun gasten. En hun gedachtegang komt niet altijd overeen met wat de gasten en medewerkers verwachten.

Vraag daarom aan je team wat zij belangrijk vinden in hun werk. Zij zijn diegene die dag in, dag uit contact hebben met de gast. Je hoeft de antwoorden niet zelf te verzinnen want de antwoorden liggen voor het oprapen. Vraag waar ze echt waarde aan hechten en wat belangrijk voor ze is. En ja, het antwoord kan wel eens meer salaris zijn. Maar vaak zijn het andere zaken zoals een goed balans tussen werk en privé, het naar de zin hebben met collega’s, een open en eerlijke communicatie, trots zijn je werk of dat jij dingen gewoon beter moet regelen.

 

Gratis kennis

De bedrijfscultuur

Als je nooit vragen stelt aan je medewerkers, zal je nooit weten wat er leeft. En weet je niet wat je moet doen om van jouw zaak de ideale werkplek te maken voor horecatoppers.

Je medewerker is een partner die daadwerkelijk een grote toegevoegde waarde heeft voor je horecabedrijf. Behandel je mensen zoals het hoort, betrek je mensen en vraag naar hun mening. Een betrokken team zorgt ervoor dat de gemeenschappelijke gedachte van het bedrijf sterker wordt dan ooit. Dat de visie wordt uitgedragen.

In een open cultuur kan iedereen bijdragen en praten over verbeteringen en aanpassingen. Wat vinden je medewerkers belangrijk in hun werk en wat is belangrijk voor de gasten. Misvattingen kunnen altijd naar boven komen, maar door een open communicatie kun je die op tijd weghalen. Maar wellicht kunnen werkzaamheden effectiever worden uitgevoerd, zijn er verkoopmogelijkheden waar jij nog nooit over hebt nagedacht of komen mooie creatieve ideeën naar boven. Geef honneurs aan wie ze toekomen.
Zo vinden medewerkers het leuk om bij je te werken en blijven ze langer bij je in de organisatie.


DEEL dit artikel met jouw netwerk: 

FacebookTwitterLinkedIn