Maak geen uitglijder met je marketing
Maak geen uitglijder met je marketing

Niet overal in de horeca valt het laag- en hoogseizoen op hetzelfde moment van het jaar.  Waar de een hard ‘aan de bak’ is, viert de ander vakantie. Maar voor iedereen komt het moment om plannen te maken voor het komende jaar.  Waar je de kerst- of paas menu’s ontwikkelt, aantrekkelijke arrangementen samenstelt en aan de slag gaat met acties en promoties.

Het ontwikkelen hiervan is één ding, maar het straks goed in de markt te zetten is een tweede. En daarvoor is marketing onontbeerlijk. Maar voordat je aan de slag gaat met je marketing, vind je hier wat doordenkers en inzichten. Zodat wat je doet slim en doordacht is, je het maximale eruit haalt en geen blunders in je marketing begaat.

 

Valkuilen:

-> Laat marketing niet over aan je stagiaire

Marketing is een serieuze aangelegenheid. Ga niet ‘over één nacht ijs’ en doe het niet even tussendoor. Voordat je marketing inzet, zijn er namelijk wat zaken waar je over na moet denken:

  • Wat is je doel met je marketing?
  • Wat is je strategie en plan van aanpak?
  • Wie en wat wil je bereiken? En op wat voor manier moet je daarvoor communiceren?
  • Wat voor kanalen zet je in en hoe meet je de resultaten?
  • De uitvoering wordt verzorgt door…?
  • En wie controleert en stuurt de marketing bij?

Kijk niet alleen naar de omzet die voort vloeit uit je marketing, maar ook naar de interactie met je (potentiele) gasten. En wat je marketing doet voor je imago en reputatie.

Laat je marketing niet over aan iemand die slechts een paar maanden bij je werkt en niet de juiste  knowhow heeft. Wel is het prima om de uitvoering van je marketing aan een stagiaire te delegeren. Je kunt ook de strategie samen met een extern bureau of marketeer opzetten en aan hen de uitvoering delegeren. Maar als ondernemer, directeur of leidinggevende heb jij de controle en regie. Jij beoordeelt en bepaalt of de marketinginspanningen voldoende resultaat opleveren en of er moet worden bijgestuurd.

-> Het inhuren van een extern marketingbureau is geen garantie voor succes

Marketing is een vak apart en dat weten marketeers. Als marketing niet ‘je ding’ is, kun je natuurlijk een extern bureau inhuren. Maar net als bij je zoektocht naar een accountant of administratiekantoor moet je hier kritisch zijn. Er moet goed werk worden geleverd en bij voorkeur kennen ze onze branche.

Zelfs als je een geschikt marketingbedrijf hebt gevonden, ben je er niet zomaar vanaf. Je moet ze ‘voeden’ met content; je verhalen, acties, foto’s, video’s en activiteiten. Daarnaast moet je minimaal een keer per maand de resultaten met ze evalueren. Controleren of de ingeslagen weg naar het gewenste resultaat leidt.

Daarom is het belangrijk dat je wel iets weet van marketing waardoor je een volwaardig gesprekspartner bent voor zo’n marketingbureau. Je wilt namelijk niet dat ze een loopje met je nemen omdat jij geen kennis van zaken hebt.

-> Roeptoeteren zonder te luisteren

Nog altijd zijn er horecabedrijven die hun boodschap enkel zenden. Eén kant op, vanuit  het bedrijf naar de gast. Met de gedachte dat zolang je maar vaak roept, het een keer aankomt.

Maar tegenwoordig is marketing transparant en twee richting verkeer. Ga het gesprek aan en bouw een band op. Online heb je de kans om direct op de behoeften en verwachtingen van je gasten in te spelen. Je gasten willen gehoord worden en makkelijk contact met je leggen. Dat moet je faciliteren. Door het online reserveren te optimaliseren, met ze te ‘kletsen’ op social media en te chatten, door te reageren op reviews en stories te plaatsen met vragen, polls of een quiz. Maak het ze makkelijk om jou te bellen en bouw een band op door interessante en vooral leuke nieuwsbrieven en e-mails te versturen.

-> Leun niet teveel op ‘Flash sales’

Als je bedrijf er niet zo florissant bij staat of als je een omzetboost wilt voor een specifieke dag of dagdeel, dan is ‘Flash sales’ een optie. Een samenwerking met Groupon, Social deal, veilingwebsites, IENS of meedoen aan verborgen hotelaanbiedingen kan een oplossing zijn.

Het oogt aantrekkelijk om zo nieuwe gasten aan te trekken. Maar er zijn wat zaken om over na te denken, voordat je een overeenkomst met ze tekent.

Kun je de commissie financieel dragen of die korting wel geven? Des te hoger je inslag of kosten in een normale situatie, des te lastiger het wordt om rendement uit een ‘Flash sale’ te halen. En wat is je doel met deze actie? Naamsbekendheid genereren, het verzamelen van e-mailadressen, de aanzuigende werking van mensen in je zaak of het dekken van je vaste lasten?

Net als elk ander commercieel bedrijf heeft een ‘Flash sale’ partner als doel hun eigen omzet te vergroten. Ook voor jou is het van belang dat je rendement uit de samenwerking haalt. Anders is het zonde van je tijd, moeite en geld.

-> Zing niet nog een jaar uit met die oude website

Misschien heb je 5 jaar geleden veel geld uitgegeven voor een nieuwe website of zie je er tegenop om hier weer mee aan de slag te gaan. Maar helaas verandert de digitale techniek en ‘smaak’ van je gasten snel, waardoor websites nog maar een levensduur hebben van ongeveer 36 maanden. Je website moet meegaan met de tijd en dezelfde uitstraling hebben als de offline ervaring van je gasten in je horecabedrijf. Een achterhaalde website is gewoon slecht voor je imago. En jouw imago is waar de gasten zich mee associëren.

Zorg daarom dat je website naadloos past bij je bedrijf. Maak de website responsive, integreer een reserveringsmodule, optimaliseer je SEO en online vindbaarheid en hou je website volledig accuraat met het allerlaatste nieuws.

Als je je bewust bent van deze valkuilen zal je doelgerichtere keuzes maken en kun je blunders in je marketing voorkomen. Doordachte, slimme marketing hoort nu eenmaal bij het professioneel runnen van een bedrijf.

Succes!
Monique van Gevelt

 

P.S. Wist je dat ik voor bedrijven hands-on strategische marketingplannen maak? En dat ik de verantwoordelijke medewerkers (of jou) begeleid en train zodat dat plan ook operationeel een succes wordt? Ik zou als ik jou was mij even bellen of mailen.