Lachen is gezond voor je omzet
lachen is gezond voor je omzet

Mijn dochter lacht werkelijk de hele dag. Soms is het zelfs wat vermoeiend. Maar het blijkt heel normaal. Kinderen lachen gemiddeld zo`n tweehonderd keer per dag! Ze kunnen werkelijk om van alles lachen. Wij volwassenen lachen gemiddeld slechts 15 keer per dag. Sommigen zitten zelfs onder dit gemiddelde.

Wat kan lachen betekenen voor je horecabedrijf? Welk effect heeft veel of weinig (glim)lachen op je omzet en je bedrijfsvoering? De horeca is arbeidsintensief en daardoor staat de sfeer wel eens onder druk. Om dan gemotiveerd en gastvrij te blijven is vaak een hele opgave. Daarom is humor en lachen belangrijk. Uiteindelijk gaat alles veel makkelijker als je vrolijk gestemd bent.

 

Zit er een soort psychologie achter een (glim)lach?

Welke uitwerking heeft een glimlach eigenlijk op ons en onze gasten? Met een glimlach toon je empathie en belangstelling. Het geeft aan dat je luistert en wilt helpen. De onbewuste boodschap achter een wederzijdse glimlach is: jij bent OK en ik ben OK. Het hormoon endorfine komt vrij en zorgt voor een gevoel van geluk.

Lachen is goed voor je gezondheid en weerstand. Je trekt je mondhoeken naar de oren waardoor de huid van je voorhoofd ontspant en je hersenen rustiger worden. Bij stress werkt het dus rustgevend. Dat rustgevende effect heeft een welgemeende glimlach ook op een geïrriteerde of gestreste gast. Zolang de gast zich maar niet uitgelachen voelt.  Een vriendelijke glimlach met opbeurend woord doet wonderen. Ik heb ooit meegemaakt dat de gast na een tijdje terugkomt om zijn verontschuldigingen aan te bieden voor zijn slecht humeur. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen.

Een gast die in je restaurant of hotel wordt ontvangen met een glimlach voelt zich gerustgesteld. Het verwelkomen van de gast zorgt ervoor dat de gast zich veilig en op zijn gemak voelt. Het maakt duidelijk dat je zijn of haar komst op prijs stelt.

 

Wordt er wel genoeg gelachen in je bedrijf?

Dit verhaal lijkt een inkoppertje. Maar toch is het goed om je af te vragen of er wel genoeg gelachen wordt in je organisatie. Een bedrijf waar gelachen wordt en de gast centraal staat is aantrekkelijk. Deze bedrijven blijken het meest succesvol. Een aantal redenen waarom:

  • lachen verbroederd
  • het maakt het werk leuker
  • het bevordert de productiviteit
  • je serviceniveau schiet omhoog
  • de gasttevredenheid stijgt
  • het zorgt voor een fijne, ontspannen werksfeer
  • mensen voelen zich meer gewaardeerd
  • het maakt het aanpakken van problemen makkelijker
  • medewerkers zijn meer zichzelf en communiceren makkelijker
  • het stimuleert creativiteit en initiatief
  • humor kan een aanstekelijk enthousiasme creëren wat motiverend werkt

Als je weinig middelen hebt om te investeren in je bedrijf of je wilt je service verbeteren, zorg dan eerst dat er wat te lachen valt in je bedrijf. Het is goed voor je omzet.

 

Is lachen en humor hebben wel zo netjes?

Natuurlijk moet je wel goed inschatten of je humor wel op prijs wordt gesteld. Tijdens een serieus gesprek of zakelijk diner kan het wel eens als storend worden ervaren. Hier goed op inspelen vergt inlevingsvermogen. Maar als bedrijf mag je best bekend staan als een bedrijf met humor.  Dat werkt in je voordeel. Want humorloze bedrijven zijn juist bedrijven waar zwaarmoedigheid overheerst en het verzuim vaak hoog is. Alles lijkt een last en veel dingen gaan dan tegenzitten. Elk bedrijf heeft moeilijke fasen. Maar humor zorgt dat dingen draaglijk worden en doet niets af aan de vakkundigheid.

Lachen maakt alles meer toegankelijk en makkelijk. Het maakt van een gewone dag, een fijne dag. En het kost niets. Maar niet (glim)lachen gaat juist ten koste van je gastbeleving en omzet. Dus hou de humor erin.

Succes
Monique